Mazda 626 combi coupe

Jeg har en mazda 626 combi coupe 1997,der, når jeg starter bilen ,efter den har stået 2 dage ,uden at køre,indhyldes totalt i en hvid røgsky,temmeligt voldsomt syntes jeg,den summer iøvrigt som en symaskine og kører rigtigt godt.skal jeg have dårlige nerver af det ,eller er der et klogt hoved blandt Jer,der kan fortælle mig, hvad årsagen kan være. den bruger rimeligt meget olie,jeg skal efterfylde hver 300 km.

<p>&#160;intet er så galt,at det ikke er godt for noget</p>
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1 liter oile på 300 km er tegn på at den fine vogns motor nok har set sine bedste dage.
I dit sted ville jeg begynde at lægge en af de lange fra husholdningsbudgettet til side, når du er ude og handle ind. Sorry to say! :-(

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er så heller ikke ligegyldigt, hvilken type olie du køre på.
Min gamle Corolla bruger normalt en liter på ca. 4000 km, det er noget Shell 10w-40 olie jeg plejer at bruge.
Jeg prøvede på et tidspunkt noget Mobil fra HN (meget billigere), det var også 10w-40 så brugte den pludselig 1 liter på 1000 km.
Da jeg skiftede olien til den jeg plejer at bruge, faldt olieforbruget til det normale igen.

Hvis det er en benzin bil, er der stor risiko for at ødelægge din katalysator, ved et så stort olieforbrug.

Typisk årsag til stort olieforbrug, fastsiddende olieskraberinge på stemplerne, på nogle modeller kan det være de såkaldte olietyve.
Og så en meget slidt motor-


Hvid røgsky lyder ikke godt, det betyder vand i forbrændingen, hvliket lyder som en defekt toppakning eller måske en flækket top.
Olie i forbrændingen giver blå røg, det er som regel slid.

MvH,

Bent.
Hej.
Jeg synes det er lidt voldsomt at dødsdømme damens motor.
Når du siger efterfylde hver 300 km, hvor meget fylder du så på?
Og hvor meget har den kørt?
Det olieforbrug burde kunne ses som blå røg i udstødningen hvis det er noget, den brænder af.
Jeg ved ikke om den hvide røg kommer af en dårligt fungerende katalysator men det kunne da være et gæt.

mvh 

 varmetossen

Annonce
bilen har kørt 291000 km,og det er kun når motoren er kold den udskiller hvide dampe.jeg eferfylder med godt en halv liter når oliepinden står på min.

<p>&#160;intet er så galt,at det ikke er godt for noget</p>
Bruger den kølervæske?
Hvordan ser din olie ud, en den pæn "oliefarvet"/sort. hvilket er det normale.
olien er sort

<p>&#160;intet er så galt,at det ikke er godt for noget</p>
der er ingen mislyde og bilen trækker som den var ny

<p>&#160;intet er så galt,at det ikke er godt for noget</p>
Masser af gode forslag

Hvis du er medlem af FDM ville jeg køre til en prøvestation og få målt motorens tilstand - det er yderst kompetente personer.

Fik det selv gjort inden garantiudløb på en tidligere bil - der var så ingenting i vejen.

Hvis du ikke er medlem er det lidt dyrere - vist i omegnen af kr. 1.500,-



Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis