bruseniche væg


Hej dav

dumt spørgsmål måske. Men her kommer det :-)

Som nogen af jer måske nok ved skal jeg inden for nærmeste fremtid har lavet badeværelse på 1. sal. Alle vægge er jo lavet i reglar og gipsplade og selvfølgelig vådrumsgips på badeværelse.

Jeg havde egentlig forestillet mig at lave væggen til brusenichen i noget multiplade/gasbeton halløj.
Men så slog det mig om jeg ikke ligeså godt kan lave væggen i reglar+vådrumsgips, når nu alle andre vægge også er lavet af det?

Eneste minus som jeg ser det er at væggen så bliver ret tyk. 95mm reglar + 4x gips = ca 150mm væg.

Eller er jeg helt galt på den her ? Brusenichen bliver beklædt med klinker indvendigt. Alle andre lodrette flader på badeværelse bliver glasvæv.


Tom
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan lave den i stålreglar, mener de smalle er ca 45 mm, og så 2 lag vådrumsgips. Sådan gjorde jeg det, og det bliver meget stærkt og stabilt.
Herlig opgave!

Faktisk har jeg en vag ide om, at det ligefrem er et krav, at badeværelser, som let konstruktion i eksisterende trækonstruktion, skal laves i stålreglar. Det var det indtryk jeg fik for 15 år siden, da jeg hyggede mig med det samme.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvis du så kombinerer de to forslag med stålreglar og fermacell så får du en ret tynd væg

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen


Jeg tror jeg holder mig til vådrumsgips, og så 2 lag af det. Så Slipper jeg for at skulle købe flere forskellige typer plade hjem.
Men tak for forslaget med 45mm stålreglar. Det tror jeg bliver løsningen :-)
Hej.
Har ikke skrevet her før, men følte lige trang til at blande mig
45mm stålreglar. Det tror jeg bliver løsningen :-)

Hvis jeg ikke husker meget galt, er minimumskravet til stål i vådrum 70 mm opsat pr. maks. 45 cm.
Måske værd at undersøge nærmere, hvis du skal have det synet.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Annonce

Uanset hvad vil jeg i hvert fald lave det ordenligt. Og det er intet problem for mig at lave det i 70mm stålreglar. Så måske det bare bliver sådan i stedet :-)
Lige et spørgsmål til i forbindelse med dette badeværelse.

Når nu væggene til brusenichen skal stille op. Gør jeg så ikke det inden der lægges gulv? Altså montere væggen direkte i bjælkelaget eller hvordan?

Jeg har valgt at bruge Novopans vådrumsløsning. Hvad er så i øvrigt smartest. Er det at lægge gulvet først, og så beklæde væggene med gips bagefter, altså således at gipspladerne "står" på gulvet. Eller er det smartest at beklæde væggene med gips først, og så støde gulvet op til gipspladerne?

Tom
Jeg ville altid lave væggen først - men kan da godt være det er vanetænkning.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jep, 70mm regler er minimums krav i vådrum.

Af hensyn til beklædning af væg eller gulv først, så betyder det ikke det store, men jeg ville lave gulvet til sidst også.
Tak for det Koluda :-)

Der sikkert flere spørgsmål op undervejs.. Men jeg nærmer mig da stille og roligt målet.... tror jeg :-)



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis