Opvaskemaskine vasker ikke op. Hjælp!

Hej, jeg har en opvaskemaskine som nu har besluttet sig for ikke at fungere og eftersom jeg er vildt dårlig til sådan noget aner jeg ikke hvad den fejler.
Når jeg tænder den står den bare og brummer uden at tage vand ind. Egentlig sker der absolut ingenting for selv program vælgeren bevæger sig ikke. Jeg har forsøgt at lade den stå, men efter 3 timers brummen måtte jeg indse at den altså ikke kommer til at vaske op som tingene ser ud nu. Lyder dette bekendt for nogle af jer?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er din magnet ventil til vandet der hænger sansynligvis kalket til. Kan du ikke selv rode med det er der ikke andet at gøre end at tilkalde en teknikker fra et sådant firma der handler med hvidevare. Er den mere end 10 år, så ud af klappen og ind med en ny !
Skrevet af Håndværkeren på 25 sep 2013 11:37
Det er din magnet ventil til vandet der hænger sansynligvis kalket til. Kan du ikke selv rode med det er der ikke andet at gøre end at tilkalde en teknikker fra et sådant firma der handler med hvidevare. Er den mere end 10 år, så ud af klappen og ind med en ny !

Jeg ville råde KatrineLJ til at overveje alder, mærke og anskaffelsespris før jeg slyngede et så kategorisk udsagn som dit på bordet. Du råder her en person der tydeligt gør opmærksom ikke at have for fem øre forstand på disse maskiner. Jeg ville f.eks ikke ofre én krone på en 7 år gammel discountmaskine og slet ikke _teknikerkroner; for dig er kun alderen på maskineriet afgørende,  men sådan er vi så forskellige.  .   .  
Nu er jeg tidligere blevet slået i hovedet og beskyldt for at være for kæk fordi jeg beder om fabrikat, type og årgang. Men jeg gør det lige en gang til. Det gør det lettere at komme med konkrete bud.

@Katrine:
Tager den vand ind?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Inden du går i gang med den helt store eftersøgning, køber dyre dele eller skifter maskinen ud så prøv lige at:
Trække maskinen ud på gulvet afmontere siderne på maskinen, hvis det er en bosh eller siemens så er det venstre side når du står og kikker på lågen.
Helt nede i bunden af masinen sidder der en lille arm som i den ene ende har fat i en switch og den anden ende hviler på en flamingo plade. Det er en overløbssikring, hvis nu der sker det at der kommer vand ned i bunden af maskine af den ene eller den anden årsag, skal denne hvis den er påvirket starte afløbspumpen, og den skal bare blive ved med at løbe ind til der ikke er mere vand, problemet er bare at funktionen kun virker hvis det er fordi vandet kommer inde fra maskinen, og maskinen står fyldt med vand.
Men har denne været aktiveret en gang og flamingodimsen ikke er kommet rigtig på plads så vil pumpen køre og maskinen vil ikke tage vand ind før pumpen stopper med at køre.
Et godt råd. hvis det viser sig bare at være det, og du nu alligevel har åbnet siden af maskinen, så kan du se indløbskammeret (hele den der plastikfætter der fylder ret godt på siden af maskinen) hvis ud har lidt finger snilde og ikke er bange for den smule vand der kommer ud når du afmontere kammeret, så kan du tage det af og rense det, det forlænger leve tiden på det, og kan nemt spare dig en udgift på 1000kr + arbejdsløn. Men vær meget forsigtig med at skille det af og samle det igen, og HUSK at teste om det er tæt inden du sætter siden på igen og skubber maskinen ind på plads :-)

MVH
Morten Dahl
Hør engang Morten, når nu Kathrine skriver hun er vildt dårlig til det med mekanik, så hjælper det hende ikke at du laver en flot beskrivelse af hvordan man skiller maskinen ad !
Der findes altså menesker der ikke ved hvad en hammer kan bruges til, for dem er det blot et stykke træ med noget tungt i enden.
Annonce

Skrevet af Håndværkeren på 29 sep 2013 09:54
Hør engang Morten, når nu Kathrine skriver hun er vildt dårlig til det med mekanik, så hjælper det hende ikke at du laver en flot beskrivelse af hvordan man skiller maskinen ad !

Der findes altså menesker der ikke ved hvad en hammer kan bruges til, for dem er det blot et stykke træ med noget tungt i enden.



Hvordan vil du så have der skal svares, når topic starter stiller et spørgsmål på et "gør det selv" forum ??


Tit er det nok bare at tage opvaskeren ud af hullet, og vippe den bagover et stykke tid, og så se om det har hjulpet.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

1. Der bliver spurgt i et lav det selv forum, så jeg vil gætte på at hun måske har forbindelse til en der kan se på sagen hvis nu hun får en vejledning, ellers spørg man vel ikke her inde.
2. Ja jeg er meget vel klar over at der findes folk som ikke kender forskeld på den ene og den anden ende af en skrutrækker, men igen forumet hedder lav det selv. Så jeg forventer derfor at hun måske kan bruge et kreativt svar til noget.
3. Jeg mener selv at jeg forsøger at forklare tingene sådan at det kan forståes, og det har på den måde lykkes mig at guide mange (også folk som har problemer med en skruetrækker ) igennem det ene eller det andet problem, med maskiner som er meget mere komplexe end en opvaskemaskine er.
Så jeg valgte, at give det et forsøg i håb om, jeg kunne hjælpe en gør det selv'er, lige som jeg gerne selv vil have hjælp når jeg spørg.

MVH
Morten Dahl
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis