El spørgsmål - Måle om jord er jordet?

Hej,

Hvordan måler man om en jordforbindelse i stikket rent faktisk er jordet?

Vores el-installatør har lavet nyt jord, men vi får stadig lidt stød på vaskemaskinen, så jeg vil gerne se om den rent faktisk er jordet!

/Kenneth

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder ikke godt , en jordet vaskemaskine må ikke støde................lad installatøren måle om jorden er virksom............ 

   elektriker fra jævnstrømmens tid
hej Kenneth

Hvis du har et måleinstrument kan du gøre følgende:
Prøve at måle modstanden mellem jordledningen og nullederen.
På elværket er nullederen forbundet til jord, så i princippet må der max. være 5-10 ohm imellem lederne.
Når en elinstallatør laver en ny jordledning har han pligt til at måle at overgangsmodstanden er i orden.
Så spørg lige om han har gjort det. Det er ikke ualmindeligt at en jordfobindelse ikke lever op til kravene selv med
et nyt jordspyd. Ikke alle steder er bundforholdene lige egnede, i så fald skal spydet flyttes.
Bjarne


 

Ok, tak for svarene, jeg prøver lige at kontakte installatøren, men han sagde i sin tid det var ok.
Skrevet af kbbn på 23 sep 2013 08:30
Hej,

Hvordan måler man om en jordforbindelse i stikket rent faktisk er jordet?

Vores el-installatør har lavet nyt jord, men vi får stadig lidt stød på vaskemaskinen, så jeg vil gerne se om den rent faktisk er jordet!

/Kenneth

Din jordforbindelse kan have en modstand på op til 50V/30mA = 1666Ohm. De 1666 Ohm er grænsen, hvis du har et fejlstrømsrelæ (HFI eller HPFI). Overgangsmodstanden til jord ved transformeren må højst være 2Ohm. Så teoretisk kan du mærke en snærren, når du rører vaskemaskinen. Er du sikker på, at der ikke er en smule overgang i din vaskemaskine?
Du kan måle overgangsmodstanden i din jordelektrode, men nok ikke med et instrument fra HN. Det kræver lidt andet måleudstyr i en anden prisklasse.


fase
Annonce
Hej,

Jeg kan selvfølgelig ikke udelukke der er overgang i den (nu skrev jeg vaskemaskine, men det er rent faktisk tørretrumbleren). Den er dog købt sprit ny i fredags...

I øvrigt er det kun når min kone rører ved dens trumle, jeg syntes ikke rigtig jeg kan mærke noget. Har prøvet at sige til hende at det ikke kan passe, men det faldt ikke i go jord :-p Derfor tænkte jeg man måske kunne måle om jord var ok inden jeg begyndte på alt mulig.
Hov, kommer lige i tanke om, at sidste vinter når jeg kom til at røre vores faldstamme (af metal) i kælderen (hvor hvidevarerne står), så fik jeg altid en lille "stød" (nærmere bare en ubehagelig gnist), men kun første gang, rørte jeg ved den igen var der ingen ting.. Kan det hænge sammen med det andet?

/Kenneth
Jeg kan selvfølgelig ikke udelukke der er overgang i den (nu skrev jeg vaskemaskine, men det er rent faktisk tørretrumbleren). Den er dog købt sprit ny i fredags...

Måske et lidt dumt spørgsmål, men du har vel husket at skifte stikproppen til en med jord eller montere en pind-jords-adaptor?
Det er statisk elektricitet. Har du en eller anden form for kunststofbelægning på gulvet ? eller sko med plastiksåler ?  Hvis du jorder dig selv og fruen er det ovre . Det er en af grundene til at vi bruger jordede armbånd,specielle ledende sko,ledende gulv, styret luftfugtighed o.m.m. i vores elektronikproduktion - fordi så ved vi hvor den statiske elektricitet løber hen. ( Den kan gøre ubodelig skade på elektronik )
I kan gøre lidt selv ved at bruge sko uden plastiksåler - at forlange de skal være ledende er nok for meget til privat brug men det ville også hjælpe.

For at fastlægge at det er statisk elektricitet kunne du/fruen prøve at rører ved faldstammen et par sekunder - og så røre ved vaskemaskinen. Så er I afladet og snurrer det stadigt når I rører ved vaskemaskinen/tørretumbleren er der en fejl - og mangelfuld jordforbindelse.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af kbbn på 23 sep 2013 13:38
Hov, kommer lige i tanke om, at sidste vinter når jeg kom til at røre vores faldstamme (af metal) i kælderen (hvor hvidevarerne står), så fik jeg altid en lille "stød" (nærmere bare en ubehagelig gnist), men kun første gang, rørte jeg ved den igen var der ingen ting.. Kan det hænge sammen med det andet?

/Kenneth

Det er et typisk vinter fænomen , luften er knastør og du bliver opladet med statisk elektricitet , som bliver afladet med et stød når du rør ved større metaldele.
Det kan en tørretumler vel også lave , det passer godt med at det er kun den første der rør ved den der får stød , så er den afladt.................

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis