Laminatgulv i kælderen.

Hej alle gør det selv folk...

Jeg har et spørgsmål ang. nyt laminatgulv til vores kælder.

Efter at have set artiklen http://goerdetselv.dk/gulv/lunt-gulv-i-kaelderen tænkte jeg at det kunne være let måde til at gør det kedelige betongulv lidt mere spændende.

Men efter at have googlet mig frem og tilbage i alverdens sider, er det nu opstået nogle spørgsmål om hvorvidt denne fremgangsmåde er nogenlunde fornuftigt??

1) Hvordan vil sådan et tyndt gulv påvirkes under tryk, f.eks. en reol med 100 kg på, måske endda mere. Vil flamingoen og gulvet ikke synke og derved give uoprettelige fordybninger? Eller kan et 6 mm laminatgulv fordele vægten og derved undgå dette?

2) Så er det delte meninger om hvorvidt man burde/må isolere med flamingo som ikke er indstøbt i beton - af hensyn til brand? Mange producenter viser nemlig at de montere gulv med flamingo direkte nedenuden. Er der en som der kan beskrive hvordan det forholder sig helt konkret?

3) Vores kælder er en tilbygning lavet i '85, og vi har fået fortalt af naboen at gulvet er isoleret (De lavede nemlig samme tilbygning, samme år). Hvordan vil konstruktionen være med hensyn til dampspærre? Mit indtryk er, at hvis gulvet er isoleret kan det uden de store bekymringer lægges en "lyddæmper" og derpå laminatgulvet. 

Jeg håber at der er nogen som har erfaring med lignede projekt, der kan fortælle mig hvad jeg burde gøre.

Hilsen

Michael

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi starter lige med et link der virker...

Lunt gulv i kælderen med GDS

1) jo det bliver et problem tror jeg, gulvet er for tyndt og underlaget sikkert for blødt til den punktbelastning, specielt hvis det er reoler med stålvanger, der står trykke jo så på 4 meget små flader.

2) nu er det jo ikke alle "flamingo" og isolerings produkter der er lige så brandfarlige, så bør selvfølgelig være godkendt til formålet.

3) Der skal altid udlægges en fugtspærre / damspærre også selvom vi snakker gulv med isolering og kappilar brydende lag i kælder, en fugtspærre bør altid udlægges hvor der lægges organisk gulvbelægning på gulv mod terræn, eller uopvarmet rum.
hehe....havde ikke set at de ville korte mit link af!?!

1) Med hensyn til bæreevnen af gulvet, vil det så være hensigtsmæssigt at ligge gulvplader under laminaten med hensyn til evt. fugt??

2) Hvilken flamingo vil være godkendt til formålet? De 10 mm plader som kan købes over nettet eller bauhause, er vel næppe godkendt??

3) Klart svar tak...

koludabyg -> Hvis nu du skulle lave sådan et gulv, hvordan vil du så gribe det an?


Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
1) nej, så hellere udligne trykket over gulvet med en plade, for det ændre jo ikke på vægten der står på gulvet, kun at det ikke kan trykke sig ned i underlaget.

2) de snit du har set, har sikkert været med tykkere gulv eller undergulv i spånplade først, som sikrer en længere gennembrændingstid før den antænder isoleringen, men flere laver jo lette dæk i dag, hvor flamingoén udgør underlaget for gulvet, så det er sikkert en gennemtestet opbygning.

Hvis jeg ikke var 100% sikker på der ikke kom fugt op gennem gulvet, eller væggene for den sags skyld, og sikker på der ikke kom oversvømmelse pga. skybrud og lign senere, kunne jeg måske finde på at lægge trægulv i en kælder, men så ville jeg nok stadig etablere undergulv i platon plader eller lign, bare for en sikkerheds skyld.

Jeg ville selv ikke lægge andet end klinker i en kælder, netop pga. den store risiko for fugt og oversvømmelse.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis