Nedtagning af gammel understrygning

Hej Forum

Jeg er ved at tage den gamle understrygning ned da jeg får en murer på besøg der skal lægge en ny understrygning på hele taget.

Fjernelse af understrygningen går egentligt meget godt med en flad mejsel og en murerhammer. Men jeg er løbet ind i lidt af et uforudset problem. Langs graterne (dem har jeg 4 af da mit tag er pyramideformet) sidder der en hel del skårne sten. De skårne sten sidder fast i understrygningen og overstrygningen langs graterne. Når jeg fjerner understrygningen er tagstenene helt løse. Der sidder ikke nogen nakke eller tap til at binde dem med så de rutscher ned 

Findes der en smart måde hvormed jeg kan gøre dem fast til lægterne indefra. F.eks. lime noget på bagsiden af tagstenen jeg kan binde i? Det behøver jo som sådan kun at være midlertidigt da den nye understrygning jo kommer til at holde stenene igen.

Alternativet er at jeg bliver nødt til at lade den gamle understrygning sidde langs graterne og lægge nyt ovenpå det, men jeg vil helst komme i bund og lagt en hel ny tagunderstrygning over det hele.

Nogen der har prøvet noget lignede, eller et løsningsforslag.

./ras
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mureren kan sagtens få den nye understrygning til at hænge fast i den gamle mørtel. Det er kun et problem hvis den gamle mørtel smulrer. I så fald skal der renses i bund.

Mvh. Carsten
Faktisk sidder understrygningen bedre fast under graten. Den smuldrer ikke så meget som "ude" på tagfladen. Jeg vil gå varsomt til værks og undgå at fjerne den understrygning under graten der stadig sidder godt fast.

Min bekymring er naturligvis at mørtelen jo ikke sidder bedre fast end det underlag den hæfter på og derfor vil jeg ikke risikere at den del af understrygningen der sidder på gammel understrygning falder hurtige af end den nye understrygning der sidder direkte på tagstenene.

./ras
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis