Nedbøjnings udregninger stald

Hejsa LDS

Ville lige prøve med min første tråd her inde, da jeg står med et irriterende problem.

Jeg har en gård hvor jeg gerne vil fjerne så mange stolper som muligt i stalden.

Lige nu er der 2 x 120IPE sat op med stolper pr. 2 meter.. (se tegning) Men det er jo lavet til at man kan opbevare mange tons halm oven på hvælvingerne..

Jeg vil gerne have kun 1 jernbjælke midt i rummet med så få stolper som muligt.. oven på hvælvingerne skal det kunne holde til alm hverdagsbrug, da der bliver indrettet et stort opholdsrum..

Sig endelig til hvilke oplysninger der evt mangler..

Mvh Kenwin
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det afhænger jo af hvor stor bjælke du sætter op og hvor stort spænd du har

jeg er en ung fyr :O) som går og arbejder på min gamle gård og skruer i nogle gamle hurtige biler

jeg går og leger med noget vedvarende energi

 

Hejsa NSX

Kan se at min fine tegning ikke kom med Stalden er ca. 22m lang og 9 meter bred.. og bjælken har jeg ikke bestemt mig for endnu, da jeg ikke ved hvilken der vil kunne holde med hvilke stolpe afstande.. Men håber at en HEB120 kan gøre det, og min drøm er ca. 4eller5m imellem hver stolpe, men det er det jeg gerne vil have et regnestykke som kan sige om det kan lade sig gøre..

Mvh Kenwin
jeg har selv en stald hvor jeg har lavet det samme nu var jeg så heldig at få nogle ekstrem store bjælker som jeg var sikker på at de var store nok
hvis du vil vide det nøjagtigt skal du nok have en ud og se på det, da størrelsen afhænger a.f hvad du skal have oven på loftet, hvad der er af tag, hvad max afstand er på dine stolper, jeg forsøgte for at spare nogle penge,ved at få forskellige leverandøre af jern bjælker, til at give mig en dim men ingen ville give mig det, blev rådet til at få fat i en arkitekt hvilket jeg ikke ville ofre, fandt så nogle mega bjælker fra en nedlagt fabrik og så hvad de bar og lavede noget ligende
min stald er 18 x 35 m og har 3 stk i længde retningen og de I Bjælker er 300x300x15 mm

jeg er en ung fyr :O) som går og arbejder på min gamle gård og skruer i nogle gamle hurtige biler

jeg går og leger med noget vedvarende energi

 

Kender ikke de nøjagtige belastningstal for konstruktionen men vil tro der eventuelt kunne være et problem i dem buerne er lagt i mellem. Alt afhængig af om der tidligere har været grise på ejendommen kan de være kraftigt tæret og det er meget svært at opdage.

Hvad angår dimensionen på de langsgående vil jeg gætte på at du med 5 meter i spænd havner på en IPE 200 eller 240.Det er kun et gæt på størrelsen kommer også an på hvor stor nedbøjning du vil acceptere nedenunder.

En IPE 160 kan bære over et hul på 2700 mm som overligger i et porthul hvor og mures ovenpå inden der rejses spær. Men hvis du beder en ingenør om regne det ud tager han forebehold alt muligt.

Je

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis