Arbejde i rustfrit stål

Jeg har lavet et beslag i syrefast rustfrit stål (316). Jeg brugte en ny klinge til vinkelsliberen, da jeg læste et sted, at man ikke må bruge værktøj, som har været anvendt til jern, når man arbejder i rustfrit.

Skal de steder jeg har savet og slebet i stålet behandles på nogen måde? Man bejdser vist når man har svejset, men hvad når der bare er savet og slebet?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja en bejsning er den rigtige metode, men sliber du efter med en "flap" skive, er det min erfaring at det er ok. Brug en ny skive, og slib forsigtigt så emnet ikke bliver varmt.
Det er et beslag til en maskine, som skal kunne tåle kraftig rengøring.
Det er bare en vinkelprofil, hvor enderne er skåret skråt af, og der er boret 5 huller.
hvis det er med vand så kan du med fordel bejse den inden du montere den hvis ikke så er det ikke nødvendigt
man gør det jo kun fordi at man ikke vil have en anelse overflade rust det er mere for look

jeg er en ung fyr :O) som går og arbejder på min gamle gård og skruer i nogle gamle hurtige biler

jeg går og leger med noget vedvarende energi

 

hvis der kommer lidt rust kan man normalt fjerne det med en rustfri stålbørste

jeg er en ung fyr :O) som går og arbejder på min gamle gård og skruer i nogle gamle hurtige biler

jeg går og leger med noget vedvarende energi

 

Annonce
bejdsningen bruger man for at rengøre efter svejsning. dette fjerner de sorte aflejringer der kommer.
Ok, som jeg forstod det er bejdsningen nødvendig for at det ikke ruster. Ikke bare af kosmetiske hensyn.

Jeg tror jeg nøjes med at slibe det rent som je__ns skriver, og ser tiden an.

Tak for hjælpen.
Hej.
Jamen man kan også komme afsted uden at vide noget, og jeg ved stadig ikke hvad I snakker om. Jeg lavede for mange år siden nogle beslag til en sejlbåd for en kollega, bare nogle opretstående øjer på en konsolplade med huller til befæstigelse.
Så jeg mulede bare på (det er forresten lækkert at svejse rusfrit), og børstede det bagefter med en almindelig stålbørste.
Der kom ikke nogen klager

mvh

 varmetossen

det er ren kosmetisk det har ikke noget at gøre med holdbarheden og hvis der kommer lidt rust så kan det fjernes med en rustfri børste

jeg er en ung fyr :O) som går og arbejder på min gamle gård og skruer i nogle gamle hurtige biler

jeg går og leger med noget vedvarende energi

 

Det er ikke rent kosmetisk. Men hvis det bare skal kunne vaskes med kraftigt vandtryk og lidt krads sæbe kan du nøjes med at slibe det ren med en flapskive. Det er først hvis maskinen skal bruges i fiskeindustrien at der kan opstå problemer.

Erfaringer fra fødevarebranchen viser at det er dampe og manglende udtørring der skaber de værste problemer angående rust på emner. ( Arbejder til dagligt på et slagteri)

Det er som sådan ikke stålet der ryster men partikler fra skæreskiven der går det.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis