Costa Concordia skal på ret køl i dag.

Så er det blevet mandag.
I dag skal Costa Concordia rejses på. En kæmpeopgave.
Spændende at se om det lykkes.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja spændende, men man kan jo spørge sig selv hvad italienerne har brugt al den tid på ?

Men det er måske det et firma der "lige" skulle lave nogle tog til Danmark færdige, inden de kan rulle et skib om på ret køl igen
 



Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af Chr. på 16 sep 2013 05:43
Så er det blevet mandag.
I dag skal Costa Concordia rejses på. En kæmpeopgave.
Spændende at se om det lykkes.

Chr.
Ja det bliver spændende om vejleret er til det.

PinkH: Tjaaaa, hvad tror du er grunden til at skibet blev sat, hvor det står lige nu ? 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Operationen ventes at have kostet 4,5 milliarder inden den er færdig. Håber at forsikringen tager den!
Ærgerligt at man ikke selv kan følge operationen. Nu er der åbenbart levende billeder der fra: http://www.bt.dk/udland/se-billederne-nu-haeves-concordia-fra-havbunden.
Det ser ud til at forløbe roligt.

Men sikke da et utroligt spild af penge og ressourcer blot fordi en playboy skulle spille smart.
Jeg forstår ikke, at man ikke kan restaurere en så kostbar indretning, men saltvand gør selvfølgelig ikke meget godt i lukkede hulrum.

 

Med venlig hilsen
ktm

 

Man kan følge forløbet i bedre videokvalitet her:
http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2013/09/16/071100.htm

Omkring at restaurere/reparere skibet:
Skroget har taget så stor skade at det er blevet deformeret med 2 meter i bredden, et skib af den størrelse bliver knust af sin egen vægt. Når det så er sagt er det meste af interiøret, maskiner, elektriske installationer osv. totalt ødelagt af saltvand. Det meste er formentlig allerede rustet sammen til en stor gang klistret spaghetti...
Annonce
OK, ja en sådan deformation er ikke rar at skulle trække ud igen. Maskinen har helt bestemt ikke haft godt af den behandling, især ikke hvis den ikke er blevet stoppet i tide og har suget vand ind.

Med venlig hilsen
ktm

 

Alt maskineri er ødelagt af saltvandet.
Stort set alle elektriske kabler, og der er ufattelig mange, er ødelagte.
Det meste af garneringen (beklædningen på væggene) med tilhørende brandisolering er gennemblødt og rustet.
Meget af det indvendige stål er ikke overfladebehandlet til at modstå saltvand, så der må være masser af tæringer efter mere end et år på klippehylden. Det vil være totalt umuligt at skulle gennemgå alle svejsvinger med mere på en måde så skibet igen vil kunne forsikres til en rimelig pris.
Så foruden de skader der umiddelbart er synlige er der masser af skjulte problemer. Derfor kan det ikke betale sig at bruge skibet til andet end skrot.
Og endelig vil der ikke være ret mange passagerer, der har lyst til at at købe billetter til et skib, der ikke bare har været alvorligt skadet, men også har kostet menneskelig og gemt på to lig i over et år. Foruden Klabautermanden (en stor ond trold der spiser søfolk) ville der blive plads til masser af gespenster.

Operationen vanskeliggøres i vid udstrækning af, at skroget har meget alvorlige skader. Jeg gætter på., at der er brugt meget god tid på at undersøge og beregne den styrke der kan forventes at være tilbage i skroget. Det kunne have været en køn omgang, hvis skroget var kollapset yderligere, når der blev svejset flydekasser på den side der ligger over vandet. Eller , når de ca. 10.000 tons kæder, taljer mm til at trække i blev monteret.
En anden joker er vægten af skibet, når det skal vendes. Skibet har lige nu en masse vand indeni, og man skal have et godt overblik over, hvor meget af det der løber ud, og hvor det resterende vand gemmer sig. Sidstnævnte, så man kan beregne tyngdepunktet for skibet, når det kommer på højkant og senere skal op og flyde.
Endelig, og ikke mindst, vil en del af det vand, der ikke kommer ud ligge som frit vand, der lan rende ukontrolleret rundt. i stabilitetsberegninger hedder det frie væskeoverflader. Frie væskeoverflader har en meget negativ indflydelse på skibets stabilitet. Vandet, der kan løbe fra side til side vil give et betydeligt løft i skibets tyngdepunkt. Det svarer til at tage en bradepande fra ovnen og hælde noget vand i. Den bliver noget svær at holde balancen på. Med skibets ca 15 dæk bliver effekten enorm.
Jeg ville meget hellere lave stabilitetsberegningerne til at et kæmpecontainerskib uden brug af computer end jeg ville lave beregningerne for Costa Concordia, så jeg kunne stå inde for at den kan flyde, holde sig opret og ikke knække over.

Med hensyn til prisen, så kan jeg ikke lade være med at bemærke, at for en måned siden ville det koste 300 mill. €, ca 2,25 mia kr. Nu er prisen fordoblet.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af Chr. på 16 sep 2013 19:26
Med hensyn til prisen, så kan jeg ikke lade være med at bemærke, at for en måned siden ville det koste 300 mill. €, ca 2,25 mia kr. Nu er prisen fordoblet. 

Chr.
he he, det er det jeg siger... togfabrikken er inde over 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ja jeg kan godt se, at med udsigt til at have Klabutermanden med som fremtidig passager, så er der nok ikke meget fremtid i at restaurere den.
Det er nok også lidt mere omfattende end at restaurere en ældre Land Røver, selv om det også kan være omfattende!
Det bekymrer også mig en del, at det er spagettidrenge, palermo-karle og IC4-byggere der har en fingre i den bjærgning. Men det forklarer de vilde omkostninger. Mafiosoerne skal jo også have deres.

Det bliver tilsyneladende også en rar suppe, der skal pumpes ud af skroget. Gad vide om de fik lukket hullet i siden?
Det har været utrolig spændende at følge ind imellem hen over dagen, selv om det går noget langsommeligt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.
Man må så medgive, at det virker som en gennemarbejdet plan der endda ser ud til at virke, men jeg ville satme heller ikke være i nogens sko der, hvis den knækker eller tipper igen.
Jeg kan bare ikke lade være med at tænke, at når det nu alligevel er skrot, kan man godt nok få nogle stykker igang med skærebrændere for de der milliarder

mvh

 varmetossen

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis