El og hvidevarer

Jeg er i gang med at planlægge nyt køkken i en gammel 2-værelses lejlighed, men er meget i tvivl om hvilke muligheder (begrænsninger) min eltavle stiller for valget af hvidevarer. Min eltavle ser sådan ud:

Min viden om el er tæt på ikke-eksisterende men ved hjælp af Google mener jeg at være kommet frem til at der 2 grupper med hver 4 10A sikringer. Kan nogen med lidt mere viden bekræfte det?

I dag er køkkennet udstyret med et gammelt  Voss gaskomfur med elovn.
Min plan er at udskifte det med indbygningselementer. men den mindst strømkrævende varmluftsovn jeg kan finde har en totaleffetkt på 2780w. Vil den kunne tilsluttes en 10A sikring?

Vil det være muligt at øge kapaciteten ved at skifte til 13A sikringer?

Allerhelst ville jeg lukke for gassen og sætte en induktionskogeplade op men formoder det er urealistisk?

Herudover planlægger jeg at tilslutte en opvaskemaskine, men regner med at den kan tilsluttes på vandvarmerens plads, der er ubrugt efter at bygningen fik indlagt fjernvarme for snart mange år siden.

Jeg håber nogen her kan gøre mig lidt klogere på mine muligheder
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er 3x10A du har, men ellers har du ret.

Det er ikke urealistisk, at du kan få sat en 3x16A gruppe op til en induktionsplade. Det afhænger af din stikledning. Ved samme lejlighed kunne du få splittet dine lysgrupper op op separate sikringer, og ikke som nu hvor en fejl på en ting afbryder 3 sikringer. Mener faktisk ikke, at man må lave det som du har det, hvis det skulle laves som nyt i dag.

Der vil nok være brug for en lidt større tavle (højere). Er der plads til det?

Men tag en snak med en elinstallatør om det. Som sagt mener jeg ikke det er urealistisk, at det kan laves, så det er ikke spildt at få en ud og se på det.
Ja, det var lovligt tidligere ( engang i 70'erne ) med en 4-pol gruppe til lys - men ikke særligt hensigtsmæssigt. ( jeg har selv skilt mit ud på 3 stk. 2-pol. 13A automatsikringer - de fås som 1-modul - en 4-pol gruppe fylder 4 moduler - og fylder ikke meget )

Og det er første gang jeg har set lys blandet sammen med ovn o.l. i grupperne - det bør du få lavet om ved samme lejlighed.

Ellers enig med jenshøj.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det lyder som om installationen var ulovlig på det tidspunkt den blev lavet og derfor vel også nu? jeg ved ikke hvornår tavlen er sat op men det ligner vel  ikke noget fra 1970'erne?

Vil 16A ikke kræve at der bliver trukket kraftigere ledninger til stikkene?
hvis du skifter sikringen til 13A skal du være sikker på du ikke har stofledninger ( da disse kun må belastes med 10A) skifter du til 13A skal du være sikker på 2 ting
1. de ledninger du tilslutter 16A skal kunne klare 16A (2,5')
2. din forsikring/gadesikring skal kunne klare de ekstra Amp.

men som nævnt snak med din installatør, så kan han fortælle hvad der er af muligheder.
Hej.
Jeg skal ikke gøre mig klog på dit el, men du skal være glad for dit gaskomfur.
For det første kan du stadig lave en kop kaffe, når strømmen mangler, og det er rart at kokkerere på.
Vi har selv stor keramisk kogeplade med 5 zoner og et gasblus med 2 blus ved siden af, og starter altid på gassen, når vi laver mad (og ønsker os meget det store Alko-gaskomfur)
Og beholder du gassen, sparer det også plads i eltavlen.

mvh

 varmetossen

Hej Klaus
Det kan også godt være at det ender med et gaskomfur (der skal dog et nyt til da det gamle er smådefekt).

Gas er dejligt at lave mad på men induktion skulle vist være lige så effektivt. Der er 3 ting der irriterer mig ved gas. For det første vil jeg gerne ændre placeringen af komfuret i mit nye køkken og det kræver omlægning af gasrør: pris 4-5000 kr. For det andet er gaskogeplader besværligere at holde rene. Og så generer det mig at jeg skal betale en årlig abonnementspris på 751 kr. til Hofor, blot for den smule gas som komfuret bruger. Der kan købes en del el for de penge
Hej.
Der er vel ikke tilslutningspligt til gassen som med fjernvarme, så du kan måske gå over til flaskegas.
Vores 'gasanlæg' er to sammenbyggede, desværre lidt smalt, så der er kun plads til en gryde og en kasserolle eller en stegepande, men renholdelsen er ikke noget, vi tænker over. Ikke noget problem med nye indretninger.

mvh

 varmetossen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis