Hvornår er mit genvex anlæg mest effektivt?

Hej lds'ere

Jeg er godt igang med mit nye genvex anlæg :-)
Men nu er jeg kommet til at tænke på, hvornår anlægget er mest effektivt.
1. Når anlægget køre med den hastighed som det er justeret ind til ( de krav som BR sætter )?
2. Når anlægget køre på laveste trin?

Med de hersens nye anlæg der selv regulere hastigheden ned når fugtigheden, bliver lav. Er tankerne jo faldet på om det er varmegenvindings messigt set er nogen god løsning?

Håber der er andre der har "forsket" lidt i det og måske også har fundet frem til nogle brugbare resultater :-)

MVH
Morten Dahl
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et genveks anlæg funger ved at lade varm (inde) luft passere forbi kold (ude) luft og derved overføre energien (mellem nogle plader naturligvis)
for at energien kan genbruges skal den overføres, her er der generelt 4 faktore som spiller en væsentlig rolle.

1. temperatur forskellen
2. overfalde arealet i overførings plader
3. varme ledningsevenen i overførings plader
4. flow hastighed på luften.

vedr. de forskellige punkter
1. temperatur forskellen kan der næppe gøres meget ved - hvis du sænker temperaturen indenfor får du muligvis en bedre genveks udnyttelse, men det handler jo nok mest om at opnå en komfort temperatur.
2. overfalde arealet kan man næppe gøre meget ved da det er fast afhængig af genveks model/størrelse.
3. jeg gætter på de fleste genveks anlæg er lavet med aluminium plader, kobber ville nok være bedre men også dyre.
4. flow hastighed afgør om energien kan nås at overføres - kan den det, er der ikke nogen fordel ved at sænke flowhastigheden - hvis den derimod ikke kan nå at hive alt energien ud kan det hjælpe at sænke flowhastighedden - generelt kan det kun forbedre energi genveksen at sænke flowet, ulæmpen er naturligvis at du ikke får skiftet så meget luft / fjernet fugt

Hej igen
Nej det er klart at priotet 1 altid vil være at få fugten ud af luften ( til en hvis grænse ).
Men for så at undgå at huset tørre helt ind, og det dermed bliver ubehageligt at bo i, skruer styringen jo ned for hastigheden, så kan man diskuterer om luften bliver skiftet nok, men hvis luftfugtighenden kommer ned på et niveau hvor det bliver ubehageligt, kan jeg godt nøjes med et mindre luftskifte. Selv om anlægget kommer til at køre på laveste trin hele døgnet, hele året så får jeg skiftet en god del af luften hele døgnet, og det er mere en hvad jeg gør nu, så klart en forbedring på den konto. ;-)
Men det var jo så i den forbindelse at tankerne faldt på optimal hastighed.

MVH
Morten Dahl
Kan jeg godt forstå.
Jeg har selv genveks og syntes at laveste trin var for højt (primært mht. støj/lyd om natten) man kan på mit via et betjenings panel vælge mellem 3 nivauer.
Anlægget styre disse 3 hastigheden via en transformer, jeg har så ændret så laveste trin er lavere end normalt og mellemste trin svare til det som normalt er laveste trin - højeste trin er uændret så det virker næsten som en emhætte når den sættes til.

min "nye" laveste trin kan lige akkurat holde fugten væk fra termovnduerne om vinteren - hvis jeg slukker kommer der en del kondens på vinduerne om morgenen

har i øvrigt gjort det samme for min nabo som har tilsvarende genveks anlæg - før ændringen brugte de det ikke da de syntes de kunne høre det om natten.

jeg ville altid vælge lavest mulige hastighed som giver den nødvendige komfort - det er bedst set ud fra en energimæssigt hensyn
Ok
Fed Info. Sætter lige et par tanker mere i søen :-)
Du siger det larmer simmeret at i ikke kan sove, er anlægget ikke reguleret ind af en proff?
Hvad er det for et anlæg?
Og hvor gammelt er anlægget?

Mit anlæg skal stå på loftet over mit soveværelse så jeg overvejer lige nu om det skal flyttes hvis det larmer, men hvis det er luften i ventilerne der larmer hjælper det ikke noget at flytte anlægget :-) ham jeg har købt anlægget hos siger der ikke bliver noget problem med støj fra anlægget med den valgte placering, men nogen gange er det jo en god ide at lytte til dem der har erfaring :-)

Jeg håber at du finder tid til at svare på et par ekstra spørgsmål :-)

MVH
Morten Dahl
Anlægget skal stilles over bryggers eller lignende, så det ikke kan lave rumlen i konstruktionen. Det er svært at undgå det helt. Mit anlæg står på to store betonfliser og nogle isolerisngsbatch-lignende et eller andet, og det kan ikke føres.

Støj skyldes oftest for små dimensioner på rørene, for få lyddæmpere (noget der ofte spares på) og at ventilerne er reguleret til for lille åbning med deraf større trykfald og lufthastighed i ventiler/dyser. Det sidste giver tillige unødigt stort strømforbrug.

Mit anlæg er lydløst på trin 1 (35% ydelse) og trin 2 (55% ydelse). På trin 3 (85%) og trin 4 (100%) er der en smule støj i indblæsningerne, men ikke mere end man kan leve med det, også når man skal sove. Det er indreguleret til meget lavt trykfald, hvilket også giver en meget lav SEL.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Hej
Støj fra ventilationsanlæg skyldtes dårligt "håndværk" i konstruktion/dimensionering.
Et støjfrit anlæg kræver:
Anlægget står på svingningsdæmpet underlag.
Fleksibel forbindelse fra anlæg til ventilationsrør.
Max længde lyddæmper straks efter anlægget.
Lyddæmper på alle ind- og udsugninger.
Lave lufthastigheder, under 2,5 m/s for hovedstrengene, helst ned omkring 2 m/s, og under 1 m/s for sidestrengene.
Har selv et Nilan 450 anlæg stående umiddelbart over soveværelset, selv, i stillet vejr, med "fuld power" kan det ikke høres i soveværelset.
Pga. manglende plads i højden, har jeg måtte undvære støbebatts og betonfliser.
Mit underlag består af 27 mm krydsfiner, oven på spær, 8 styk små Ikas svingningsdæmper, samt 2 styk 16x80 mm trætravers, med 1 mm på limet skridsikkert gummi, således at anlægget ikke skrider på trætraversene.
Flexforbindelse, lyddæmper og lufthastigheder som ovennævnt.
Venlig hilsen
GSH
Sådan BUM.
Må indrømme at jeg godt kan lide ideen om at anlægget står over bryggers, det er jo også der jeg har min loftåbning. Men jeg har ikke plads i den ende af loftet da jeg har valmetgavle, så frihøjden i enderne er ikke så god :-) Og da jeg har skifferetanit på taget som er 30år+ så vil jeg ikke til at gøre en hel masse ved det for at få taghætter på. Så ind og udsugning skal laves i udhænget, og der har jeg pga den måde huset er bygget på bedst plads i den ende af huset hvor soveværelset er.
Så derfor bliver det den bedste placering, mht løbende vedligehold og service.
Min plan er at jeg ligger en krydsfiner plade op på mine spær, men i mellem plade og spær ligger jeg noget vibrationsdæmpende gummi, og skruer selvfølgelig ikke pladen hårdt til :-). Mellem plade og anlæg ligger jeg igen et lag vibrations dæmpende gummi, og så regner jeg med at det kan tage de evt vibrationer der kan blive i anlægget, og ja flex forbindelse mellem rør og anlæg, så evt vibrationer ikke forplanter sig ud i rørene.
Jeg kan ikke se hvad betonfliser skal gøre godt for, da det i mine øjne bare er ekstra vægt som er med til at tynge/ trykke anlægget ned mod spærene, og der med give bedre mulighed for at evt. vibrationer forplanter sig ud i huset.
Mht. dimetioner så forventer jeg at ham som jeg har bestilt anlægget ved har helt styr på det, både fordi han virker meget kompetent og meget interasseret i at få en glad slut kunde, og sidst men absolut ikke mindst, jeg har talt med et par teknikkere og sælgere fra brancen som ikke sælger til private, men de anbefaler ham, pga. dygtighed og stor fagligstolthed, er der problemer har han ryg for at han kommer og ordner det. ;-) Håber det viser sig at holde stik hvis der bliver problemer.

MVH
Morten Dahl
Betonfliserne ligger på spærene. Den store vægt forhindre at de kommer i svingninger. Ovenpå fliserne ligger det vibrationsabsorberende materiale, og ovenpå dette står ventilationsunit'en.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Selvfølgelig, mange tak for de mange gode svar, nu kan jeg bare vente på det bliver fredag igen, så jeg kan komme igang med at montere :-)

MVH
Morten Dahl

støj er meget relativt. anlægget er udført efter bogen med rør som starter i stor dimmention, lyddæmpere og flexrør m.m.  

mance ville også mene at det var lydløst på trin 1 og 2, men jeg er af en anden opfattelse. om natten hvor alt er stille kan man høre næsten den mindste lyd.
 mit  anlæg står i et isoleret skunkrum ved siden af børne værelser.
jeg syntes børnene fortjener absolut ro/stilhed når de sover.
personlig bliver jeg vanvittig hvis der flyver f.eks. 1 myg rundt i rummet om aftenen, dens summen kan høres - som det er nu giver genveksen mindre lyd en f.eks. en mygs summen, så jeg er ganske tilfreds.

husk i øvrigt at det er meget vigtigt at isolere alle rør - ellers forsvinder genbrugsvarmen blot på loftet.
i mit tilfælde står det i et isoleret skunkrum, men det gav en kæmpe forskel at udgangs- og afgangsrør blev isoleret. før isolering af disse var rummet små koldt om vinteren da disse 2 store (ø25) rør jo transporterede iskold luft og derved fungerede som kolde radiatore. da alle rør ned til huset går i samme rum blev luften som går ind i huset samme temperatur som rummet - basalt set kunne jeg nok ligesågodt have sparet genveksen væk. nu er rørne blevet ordentligt isoleret og rummet (og rør) er 'varme', selv om vinteren - en stor forskel som tydeligt kan mærkes på temperaturen på luften som blæses ind i huset.

husk i øvrigt også at tænke dræn afgang ind. om vinteren og specielt når der er gæster/mange menesker kan genveksen 'spytte' op til 3 liter vand ud.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis