Fjerne gulv på strøer - skillevæg ovenpå

Hej.

Jeg er ved at skifte et gulv på strøer, og det har ikke voldt mig kvaler i de første to rum, men i det tredje rum er jeg stødt på noget jeg gerne vil have et råd om.

I forbindelse med opbrækningen af det gamle gulv har jeg konstareret at gulvet går ud i et med stuen, hvor der er lagt et nyt gulv ovenpå det gamle.

Jeg ligger et nyt gulv på nye strøer.

Der er så opsat en skillevæg af gips imellem stuen og det rum jeg skal skifte gulv i - den står ovenpå det oprindelige gulv.

Den strø som ligger inde i rummet, tættest på stuen, den bærer ca. 40-50 cm af gulvet i stuen, da det er afstanden til den næste strø i stuen. Skillevægen antager jeg også støtter på gulvet.

Hvis jeg fjerner den strø fjerner jeg jo understøttelsen af skillevægen, og en 40-50 cm. af gulvet i stuen.

Min umiddelbare tilgang til det er at jeg ligger en ny strø under det gamle gulv præcist under skillevægen, og så herefter skærer gulvet over med en bajonetsalv helt indtil skillevægen. Dermed vil den nye strø understøtte både gulv i stuen og skillevægen.

Der hvor jeg bliver bekymret er hvis der nu om 10 år kommer nogen som brækker gulvet op i stuen, og laver det samme fra den anden side, hvor de skærer gulvet af inde ved skillevægen - så vil skillevægen pludselig stå på en enkelt strø, og en række gamle gulvbrædder der kun har breden af skillevægen.

Hvad vil man normalt gøre i dette tilfælde?

Mvh

Brian Binnerup


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke bare ligge en strø ind under skillevæggen. Så lave rummet færdig som om væggen går står på en sokkel. Så er trykket fra væggen da placeret et sted.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jo, det var også det der var min plan.

Det jeg bliver nervøs for er hvis nogen senere vil skifte gulvet på den anden side, så støtter væggen kun på den ene strø jeg har lagt under.

Så vil skillevægen på det tidspunkt kun stå på den ene strø, uden nogen horisontal støtte.

Jeg ville blot være sikker på at det ikke var et problem jeg allerede nu skulle tage højde for.
Hvis du lægger en 4x4 eller tilsvarende bred strø med en fornuftig bred støtte under, helt ind under væggen, skal væggen fint kunne stå alene på den opklodsning.

Med venlig hilsen
ktm

 

Super, tak for det.
Nu flytter sådan en skillervæg sig heller ikke sådan lige, så er normalt ikke et problem nej, har set lette gips skillevægge hænge i topbefæstigelsen med gulvet blev støbt ud under væggen, gik rimeligt smertefrit.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis