Led spot, hvilken spredning

Hej Folkens

Jeg står foran et fremtidigt indkøb af en hel del led spots, og vil helst ramme rigtigt 1. gang.

Jeg skal have spots på 1. salen hvor der er bad og 3 værelser alle med skråvægge (ca. 40 grader).
Derudover i bad i stueetagen.
Alle rum har loftshøjde på ca. 2,3-2,4m

Hvilken spredning (38 eller 60 grader) af pæren ville I vælge, og vigtigst, Hvorfor?

Har fået 2 forslag af 2 forskellige forhandlere, dog uden de store argumenter.
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det burde sige sig selv at jo større spredning i lyskilden jo færre skal der til for at oplyser et bestemt areal. Lysdioden giver et konsentreret lys inden for den sprednings vinkel der er angiver, uden for denne er der stort set "mørkt"  alt efter hvor højt de anbringes vil spredningen betyde at der ikke vil opstå lyskegler på gulvet hvis pærene sidder tæt nok på hinanden. En på 28 grader egner sig så at sige kun som punkt spot.
Håber du fik noget ud af det
Hej Håndværker

Ja det er jeg med på, men det kan jo være (om ikke andet for mig) svært at vurdere hvad vil give den bedste belysning.

Større spredning giver jo sikkert et "svagere" lys men over et større areal da lystyrken for de 2 varianter samlet er ens.

Så eftersøger "praktisk" erfaring mht. hvilken type når loftshøjden og rummet generelt, f.eks. skråvægge, tages i betragtning.

Et firma anbefaler 38 grader overalt, et andet 38 grader i værelserne og 60 grader i bad, men mangler lidt begrundelser/argumenter.
Hej
Som skrevet er det meget et spørgsmål om hvordan lyset skal bruges.
Jeg har selv monteret led i dele af hjemmet, og planen er at det skal være over alt her.
Dem jeg har er med stor spredning (kan dog ikke huske vinklen) i det at de bruges til oplysning af hele rummet.

Noget andet der kan være værd at overveje er kabelføringen.
Da vi for en del år siden lavede min bror´s hus, trak vi en ledning ud til hver spot fra sikringsrum.
Dette gør det let med tiden at skulle skifte evt strømforsyning, samt fleksibelt i henhold til omlægning af lys (eks. opdelt i flere grupper)

En anden ide, er at låne/købe et lille udvalg af forskellige led pære hjem, da der kan være meget stor forskel på hvordan lyset er.

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Jeg købte selv nogle med 40-45 watt og har skiftet dem igen da spredningen var for lav. Kig efter nogle med 60 grader spredning.

Og som det allervigtigste!! Og det kan jeg ikke understrege nok, gå efter nogen med en RA værdi på over 91.
Farvetemperaturen kan du ikke bruge til noget hvis RA=80 ....
Når man taler lys, er det meget individuelt hvordan folk opfatter lyset.
Generelt kan man sige at der skal være en god "overall" belysning og til det skal du vælge lyskilder med stor spredning som er placeret så de ikke giver for mange skygger(det man i daglig tale kan kalder rengørings lys).
Derudover kan/skal du så have punkt belysning og her kan du vælge "spots" med smal spredning, feks for at belyse et billede eller et bord (hygge belysning).

Men når det er sagt, kan man sagtens forene de to typer lys så de hjælper hinanden. Så en spot i et hjørne, kan være både "overall" og punkt belysning. 

Det bedste råd er allerede givet... prøv dig frem, hvad der er "rigtigt" hos mig er ikke ensbetydende med det er rigtigt hos dig.




Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Skrevet af dreamer81 på 03 sep 2013 14:35

Og som det allervigtigste!! Og det kan jeg ikke understrege nok, gå efter nogen med en RA værdi på over 91.
Farvetemperaturen kan du ikke bruge til noget hvis RA=80 ....

Jeg kan ikke være mere enig.

Har selv haft nogle LED-bånd under mine køkkenskabe med Ra=80 - de er skiftet til spots med Ra=95, så nu har bøffen den rigtige farve.

Ra er farvegengivelsen - eller lyskvaliteten og skal være så høj som muligt - sollys er Ra=100 - glødepærer tæt på med ca. Ra 98 - 99, Halogenspots Ra over 90.

Og billige LED kan risikere at have helt ned til Ra 70 - Ubrugeligt i min optik.

Kvalitets-LED med Ra over 90 koster lidt mere - men er det værd set i forhold til levetiden, en for lav RA-værdi vil være træls i mere end 10 år

Har skiftet til LED over næsten hele huset - ikke flere med Ra under 90

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej Allesammen

Først og fremmest, tak for input.

Først vil jeg lige pointere at jeg har tanke på RA værdien, tænker umiddelbart sunflux, der er den høj.
Der er så 2 versioner af den, 38 og 60 grader.

Lyder umiddelbart som om 60 er et godt bud, specielt fordi jeg har skråvægge med en længde fra skråvæg start til slut på ca. 2m.
Og så måske 38 grader over bord/spejl i badet.

Men I har jo ret, må afsted til en butik for at se nærmere på sagerne, men altid godt med lidt input så man er forberedt :-)
Skrevet af JesperRO på 03 sep 2013 20:22
Hej Allesammen

Først og fremmest, tak for input.

Først vil jeg lige pointere at jeg har tanke på RA værdien, tænker umiddelbart sunflux, der er den høj.
Der er så 2 versioner af den, 38 og 60 grader.

Lyder umiddelbart som om 60 er et godt bud, specielt fordi jeg har skråvægge med en længde fra skråvæg start til slut på ca. 2m.
Og så måske 38 grader over bord/spejl i badet.

Men I har jo ret, må afsted til en butik for at se nærmere på sagerne, men altid godt med lidt input så man er forberedt :-)

Sunflux får i hvertfald min varmeste anbefaling. Har dem selv, og det er de bedste LED pære jeg har set

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Ja, Sunflux er noget af det bedste på markedet hvad angår lyskvalitet og farve - Ra på ca. 95 og ægte varnhvid på ca. 2700 K

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Et prisbilligere alternativ til Sunflux kunne være denne :

http://mrperfect.dk/gu10-fatning-led/357-gu10-varm-hvid-led-spot-3w-230v-2700k-300-lumen-reflektor.html

Lysspredning på 80 gr. og Ra over 90. Fås også dæmpbar.

Har selv 3 stykker i dæmpbar - giver et rigtigt flot lys - ligner halogenlys.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis