Hjemmelavet skrivebord 4, 5 eller 6 ben?

Goddag.

Jeg har lige fået fat i en 202 cm egetræsplade og har smækket 4 tynde ben på det. Fantastisk ser det ud, men blev fortalt at jeg burde sætte et (eller 2) ben mere på, på midten, for at undgå at det begynder at svaje?

Kan det være sandt?

På forhånd tak
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er sandt, med mindre du har et par sarer under bordpladen der støtter hele pladens længde.
Skrevet af Sch0sler på 02 sep 2013 20:10
Tak for svaret.

5 eller 6 ben? 5 vil se bedst ud vil jeg mene. Men er det tilstrækkeligt?

Hvis du rykker de yderste ben 30 cm ind ad i længderetningen af bordet så er 1 ben midt på rimeligt.
Jeg takker for svaret.

God aften
Almindelig vis laver man en sarg (det stykke træ hele vejen rundt) under bordpladen, i hjørnerne gør man så benene fast med et dertil egnet beslag

For det første stabiliserer det bordpladen og der er noget at spænde bordbenene på.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Det sørgelige er at mange ikke er klar over det pindesnitter, de tror at bare der sidder et par skruer  op igennem beslaget på de der "moderne" bordben, så holder det nok. Det gør det også sålænge bordet kun skal stå til pynt uden at blive brugt, for faktisk holder et par skruer altså ikke ret længe før de bliver løse og skal spændes igen. Det kan man så gøre ind til skruen har fået en omgang mere så er træet mast.
Sch0sler.

5 eller 6 ben på et sådan bord (kort) virker voldsomt synes jeg, kan du ikke ta' et par fotos af undersiden af dit bord, & lægge dem ind her, så vi kan se hvori problemet ligger? (så stort er det jo da heller ikke)

Du kan lave en sådan sarg: En ramme i f.eks. 22 x 90 mm og gerne mere i bredden og købe det beslag der skal til, så får du med garanti ingen problemer, sargen (rammen) skrues på bordpladen ca. 60-80 mm inde under, undersænk dem godt. førhen lavede man nogle klodser med en tap på så bordpladen kunne stramme ned hvis det var nødvendigt.

Ikke da kvalitets møbler/borde Håndværkeren, på borde af kvalitet er der et beslag til at spænde benene på. (men ser problemet en gang imellem) haveborde f.eks. noget billigt.

Nej det er jo også fagsnak, ikke mange ved at f.eks. en sarg er det stykke træ bordbenene er fæstnet til med et beslag. (kan ikke lade være med at vende stole og kikke under borde, det er nok en faglig betinget nysgerrighed) 

Vi kan ikke alle være fagfolk inden for div. fag & kan ikke forvente at de skulle kunne kende til fagtermer. (glemmer tit dette)

Og jeg har det på samme måde når det gælder helt andre fag.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Du har helt ret maskinsnedker, jeg er selv bankmand, så sarg'er, revler og rammer er blevet googlet flittigt for at finde ud af hvad det er.

Efter at have været nede i trælasten og fremlægge mit problem overfor en tømrer kom vi frem til følgende løsning: En ret kraftig hyldeknægt der understøtter det meste af pladen på midten. Således undgik vi at bordet rokkede sig og at der ikke er plads til at pladen slår sig.

Af alternative løsninger var det understøttelse med stivere/revler, men det blev hurtigt for voldsomt, og det ville bare give sig sammen med bordet på sigt (medmindre vi fik fat i et stykke metal).

Billede: http://img27.imageshack.us/img27/9682/y7nc.png (paint skills)

Jeg er overbevist om at benene nok skal blive siddende, uden at have et fancy beslag, da det jo bare er et skrivebord.
Hvorfor er det du ikke vil lave sarg'en??? Det tror jeg du bliver mest glad for i længden.... og det er temmelig simpelt
Bordet passer pt. lige præcis under radiatorens reguleringshåndtag, hvis jeg laver en sarg og placerer benene på, vil det ikke længere passe under.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis