Pillefyr driller

Hej,
Jeg har problemer med mit pillefyr. Det er begyndt at "stoppe", dvs, at pillerne presses sammen så sneglen ikke længere kan køre. Det skete første gang for en måned siden og nu igen i dag. Jeg tror ikke at vandet er blevet udløst - men jeg derimod, at det er selve brandkammeret det er galt med.....Se billeder længere nede.
Jeg kan ikke finde det firma som har lavet mit pillefyr længere - så min plan med at maile billeder dertil er ikke realistiske...
Der er nogle revner i mit brændkammer - kan det være derfor at fyret driller? Skal jeg have skiftet hele fyret eller kan jeg nøjes med at få skiftet selve brandkammeret? Det skal vist svejses på - kan en smed/VVs mand gøre det. Eller kan man købe et nyt brankammer og sætte på det gamle fyr? 
Som I nok kan høre, skal jeg ikke lave noget selv - jeg har ikke forstand på det - og ved knap nok hvor jeg skal spørge Så alle råd, idéer og mulige forslag vil være velkomne. Jeg vedlægger nogle billeder, så man kan se hvad jeg har af fyr - og problemer 
VH Peter


Venlig hilsen
Peter
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Har du skiftet piller - jeg tænker på kvalitet og størrelse. Det ser ud somom de bliver mast til pulver.
Du er nok nødt til at tømme tanken for piller og se hvad der foregår.
Jeg ved ikke om du behøver være bekymret over revnerne. Du kan måske tætne med ovnkit, men det holder sikkert ikke. 

mvh

 varmetossen


Du skulle i stedet tage at spørge på www.stokerpro.dk
Det er måske nok landets største forum for stoker/pillerfyr og deslige. Der skal du helt sikkert nok få kvalificeret hjælp.

Men sådan som pillerne ser ud på billedet, ser det godt nok ud som om brandsikringen har været udlæst og pillerne er våde.

Jeg tænker at du skal prøve at hive sneglen ud og få det hele gjort rent, så det kun er hele rene piller der kører frem i sneglen. Og så evt finde ud af hvorfor tilbagebrands-sikringen har slået til. Jeg tænker at du måske fyrer for magert, så bålet ligger for langt inde i herden
Ja Peter. Der er vist ingen tvivl om din stoker godt kan trænge en renovering inden det bliver rigtigt koldt. Men det er ikke på grund af herdens (brændkammerets) tilstand du får pakket sneglen, det er udelukkende vand der er skyld heri. Så tilbagebrandssikringen må have været udløst. Tilbagebrand skyldes du har en utæthed i magasinet, der SKAL være lufttæt for at stokeren ikke brænder tilbage. Normalt er det pakningen i låget der er defekt eller fyldt med knuste pillerester. Du kan måske også have glemt at lukke låsemekanismen korrekt ?

Så til herden, Som jeg ser skaderne på billederne, syntes det som om der sendes en masse uønsket luft gennem hullet øverst til højre, det kan dog være det ikke sker men hvis, vil forbrændingen ikke blive ret effektiv og der er en masse pillerester mellem asken. Det kan du kun bedømme !

Det bliver nok svært (læs umuligt) at finde reservedele til stokeren da fabrikanten, mig bekendt, er lukket for en del år siden. En mulighed kunne være og finde en anden uorginal herd og tilrette/sætte på. Det er dog heller ikke så nemt mere, da "rigtige" stokere i den udførsel efterhånden ikke fabrikeres mere.  Men måske den gamle kan lappes sammen, det er dog svært at afgøre ud fra billederne.

Og nyt anlæg ? Du kan få et godt nyt, betydeligt mere effektivt anlæg for under kr. 30.000 opsat. Så det er jo begrænset hvor mange penge det kan betale sig at kaste efter det gamle.

Du spørger bare, hvis der er noget mere du syntes der skal uddybes.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej.
Hvis din vandslukning har været aktiv, skal du muligvis skifte en smeltesikring der sidder for enden af røret. Det er ikke sikkert, der er en, men nogle bruger den som sikring mod en eventuel utæt ventil, så der ikke siver vand i pillerne.
Selve sikringen er en slutmuffe, tror jeg den hedder, med to eller tre 5 mm huller i og så er der hældt paraffin i, kan bare være stearin man drypper i.

mvh

 varmetossen

Den revnede herd kan svejses, men den er hærdet, så det skal være en rigtig smed der laver det. Enten har, som andre skriver, din brandslukning været udløst, eller også skal du have tømt din silo og renset den for smuld - for det gør du vel en gang imellem? Det k a n. Være en større ophobning af smuld, der har presset sig igennem. På foto af sneglende ser jeg lidt tjære i herden, det tyder på, at du fedter med forbrændingen. Kedeltemperaturen s k a l være min 60 gr. Hvor stort er fyret og hvor stor er bygningen der skal opvarmes? Et 10 kw fyr kan opvarme op til 200 kvm. Et fyr skal gennemgående knokle modsat får du slagger og uforbrændte piller samt en tilsodet brændkammer. Husk at rense fyret i b u n d jævnligt. Selv et lille lag aske på siderne nedsætter varmeledningen.

 

Annonce

Først og fremmest vil jeg gerne takke for alle de svar jeg har fået. Det er overvældende. Så tak for det

Efter at have snakket med en klog mand, der var ansat i firmaet, går min nyeste teori på at sneglen simpelthen er blevet brændt for kort.   Det virker som om, at forbrændingen foregår i enden af sneglerøret i stedet for i herden (som jeg kalder brandkammeret) … Og ikke langt derfra sidder der jo en ventil. Den har sandsynligvis været udløst.  Så det vil give mening – i hvert fald i mit hoved

Så næste etape, er at finde en smed der kan forlænge sneglen for at se om det løser problemet. Med hensyn til herden er jeg nok på bar bund. Jeg vil nok ikke ofre ret meget på fyret, da det er fra 2005. Dengang brugte jeg også færre piller – jeg er langsomt steget fra 6 til 9 tons. Retfærdigvis skal det nævnes at mine tre børn i mellemtiden er blevet teenagere, som vist kan ses på enhver varmeregning. Min kedel er en opop h 424, huset er 225 m, heraf 75 på 1.sal. Ikke specielt velisoleret. Og så har jeg 2 solpaneler, der hjælper lidt med at varme vandet.

Men jeg ønsker mig et nyt fyr – et der selv tænder og ikke skal renses hver uge. Og en kæmpe beholder, der ikke skal fyldes hver 2.dag om vinteren. Jeg skal bare lige vinde i Lotto J. Eller i hvert fald de ca 30.000 som Leif skriverJ Skal man kigge på en Scotte? Biomax? Jeg drømmer videre…

Jeg følger op på tråden senere

Med venlig hilsen

Peter


Venlig hilsen
Peter

Som jeg også lige har skrevet til dig på stokerpro.dk - Så er MGM Comfort 15 et rigtigt interessant fyr, som der efterhånden er solgt en del af her i landet. Scotte er også interessant, men ikke helt så smart som Comfort 15.

http://www.mgm-pillefyr.dk/node/3
Biomax er noget blik. Ja, din interne snegl bliver slidt i enden, men ikke på 8 år. Jeg vil anbefale et fyr på max 16 kw. Scotte er driftsikkert og billigt at reparere. Men få ny kedel med det samme. Det er guld.

 

Hej.
Jeg har nogle længder snegl liggende. (lavede mit eget pillefyr engang).
De er 65 og 78 mm diameter. Kan du bruge sådan en, sender jeg den gerne.
Du kan undersge om der er et firma i dit område, der fremstiller. Vi er så heldige her at der er et, der udelukkende fremstiller snegle i alle mulige udgaver, og der kan man købe materierne man skal bruge i størrelse og længde.
Send en pm med adressen, hvis det er.

mvh

 varmetossen

Jeg tror ikke din snegl er for kort. Det er samme princip som Reka stadig bygger på det din bruger. Det ser ud som om der er meget sod i kanten af snegle røret og det gør det svært at klemme pillerene frem til forbrænding. I dit fyr skal bålet være for enden af sneglen så vidt jeg kan se på de billeder.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis