Betonkant omkring gamle huse, hvad hedder det.

Hejsa alle I kloge mennesker.

Rundt om mange gamle huse er der en betonkant på 30-50 cm.
i jordniveau.

Hvad hedder denne kant og hvad er dens funktion?

På forhånd tak.

/pcmalle

/pcmalle
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er jeg godt nok ikke så klog at jeg vil rende rundt med den betegnelse. Om det har et navn ved jeg ikke, men det stammer fra den tid hvor tagrender ikke var hvermands eje og husene var tækket med strå, så lavede man sådan en mørtelflade der skrånede væk fra huset så vandet ikke løb direkte ned ved husmuren. Det hænger bland andet sammen med at man ikke støbte en grundmur under huset, der blev lagt nogle store sten i jorden hvor man så byggede oven på. Derfor var det vigtigt at vandet blev ledt væk fra huset da det ellers ville under minere de store sten huset var bygget på.
For mange år siden +50 år eller mere hed det en stenbro, (der hvor jeg kommer fra) i Vendsyssel fliser eller støbt cement langs muren med fald ud ad for at lede regnvand væk fra taget, det var før tagrender blev almindelige, eller huse med stråtag, det ville også se meget mærkeligt ud med tagrende her.

(ren nostalgi når jeg tænker tilbage på stråtag, hvidkalkede mure og sort tjæret sokkel, som skulle udføres inden Pinse)

Der skulle regne ret kraftigt en halv formiddag før det begyndte at dryppe fra tagskæget.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for jeres svar maskinsnedker og Håndværkeren.

Grunden til at jeg spørger til funktionen af (Stenbroen) er at denne kant rundt om mit hus, flere steder er begynd at revne og krakelere.
Det ser ikke særligt pænt ud og umiddelbart virker det besværligt at reparere det, så det igen ser ordentligt ud.

Derudover har jeg planer om at lave ny terasse næste år og vil gerne af med (Stenbroen), som minimum i det område hvor terassen skal være.

I nævner begge to at det stammer fra før tiden med tagrender.
Mit hus er fra 1900, men der er i dag tagrender hele vejen rundt.

Mener I at det vil være OK at fjerne (Stenbroen), evt bare der hvor den nye terassebelægning skal være og hvor den er hårdest angrebet.

Eller har i gode ideer til at reparere den?

/pcmalle



/pcmalle
At den har lidt revner hist og her kaldes "patina" og har mindre betydning, jeg vil dog anbefale at du ikke fjerner den heller hvis det er en træ teresse du vil bygge. Er det med fliser kan du fjerne den.
Nu er det væsenligt mere end bare revner hist og her.
En del steder er der skallet store flager af betonen og når først der er hul
smuldrer det nemt videre.

Hvad skulle begrundelsen være for at beholde den, når nu der er tagrender?
Er der risiko for fugtoptrængning ved "almindeligt" regnvejr?

Det er i øvrigt en terrasse med fliser, så der vælger jeg nok at fjerne den.

/pcmalle
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Vi bør nok lige vide hvor gl. er huset, nogle om ikke alle gamle huse var/er bygget på sylsten/kampesten uden den dybe beton sokkel man bruger nu ( 90 cm. frostfri dybde med jern indlagt)

Huset kan tage skade hvis du fjerner denne brosten, siger ikke den tar' skade men der kan der være en risiko for at denne støtter væggen, om der "kun" er nogle kampestene til at bære huset.

Ang. fugt derfor malede man sokkelen med sokkel-astfalt efter huset var kalket netop for at undgå fugten trak op i væggen.

Mit barndomshjem (nedlagt husmandsbrug) var fra ca. 1860 altså ca.100 år da mine forældre købte det, med stråtag på ½ delen af huset (stuehuset) & pandeplader på resten, vandpumpe gl. dags das, jo der var miljø dengang allerførst i 1960erne, der var ingen støbte gulve under gulvbrædderne, & sokkelen ligner det jeg beskriver ovenover.
 
Indervæggene var af rå ler-sten bare lufttørret (tror det var diffusions åbne væge)

(undskyld jeg bliver sgi' helt nostalgisk når jeg tænker på den gang, jeg var kun 7 år)

Husene har været på den måde i laaang tid tilbage og husene står endnu, med de skævheder sådanne gl. huse har, en charme mere at de er lidt skæve hist og her.

I stedet for dem stramme & lige huse vi ser i dag, helt uden "sjæl"

Smag er som bekendt forskellig.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Som skrevet tidligere er huset fra 1900 og er også et nedlagt husmandsbrug.
Og ja, der er sandelig skævheder hist og pist.

Hvordan undersøger man om huset står på kampesten?

Hvilken håndværker skal man have fat i, for at få undersøgt om det er bedst at lade Stenbroen være?

/pcmalle
Nå ja så det først nu (årstallet)

Ville nok ta' en snak med f.eks en murer, han/hun har forstand på sokler og vægge osv.

Kan måske også være lidt egns bestemt hvordan man byggede dengang, se dig om på f.eks Hjerl Hede, tror alle husene er lavet på den måde der'.

Økonomien er nok en stor del af grunden til huse uden sokkeler vil jeg tro.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Det hedder ganske enkelt "fremskudt sokkel"
Du skal ihvertfald sikre dig om den omtalte stenbro har nogen egentlig funktion. Ligeså skal du være påpasselig med hvad du laver af konstruktioner op mod muren i særdeleshed hvis du fjerner den. Der kan blive problemer med indtrængende fugt og opstigende fugt, husk du har en konstruktion unden murpap som ellers virket som fugtstop

murerjohn
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også