Motorsav-Benzin

Hej alle LDS'ere

Mit spørgsmål er nok ret ligetil for de fleste af jer herinde men vil alligevel gerne høre nogle meninger og hvad andre gør. Meget gerne fra nogen der går dagligt i skoven. 

Jeg har lige fået købt mig en motorsav efter længe og have savnet en, Valget blev en stihl ms 261 hvilket er en fin størrelse til mit forbrug. 

Jeg ønsker derfor selvfølgelig også og passe på den sav så jeg forhåbentlig har den i mange år. Så hvilken benzin skal jeg bruge, hvad bruger i? Til saven fik jeg en 5 liter dunk med færdigblandet stihl benzin med til. Ingen tvivl om det sikkert er det saven har bedst af og køre med men bruger i det færdigblandet produkt eller blander i selv? Hvilke erfaringer har i med færdigblandet vs. selvblandet.
Det jeg har fået og vide er at selvblandet har 
1. kort holdbarheds tid og skal helst bruges lige efter det er blandet
2. Det ætser pakninger, slanger osv. op inden i saven hvis det står i den i længere tid.

Men snakkede så med en der sagde at han blandede selv, så blandede han kun det han skulle bruge den dag og den sidste tankfuld inden arbejdet er udført brugte han så færdigblandet så det var det saven stod med efter arbejdet...

Håber og høre lidt erfaringer og råd fra jer derude??


27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja der findes sikkert lige så mange meninger om det emne som der er motorsave i det ganske land, jeg har en ALKO motorsav med 35 cm. sværd som jeg har haft i over 5 år. Jeg blander selv olie i benzinen, den billige totakts olie til ca. 45,00 kr. pr. liter (jem&fix)
og almindelig 95 oktan blyfri benzin. Den starter altid efter max. 3 ryk i snoren også selvom den har stået et halvt år med den samme benzin på tanken. Jeg ved godt at der findes benzin der ikke forurener så meget men jeg bruger min max. 2 timer om året, da jeg ellers bruger en stor elektrisk kædesav på 1100 w. ( væsentligt billigere i drift )
Hehe må have en kraftig 6. Sans for da jeg lagde indlægget ind tænkte jeg nok håndværkeren ville blive blandt de første indlæg og kendte vist allerede hans svar. Men tag det på ingen måder op som nogen kritik af dig håndværkere for vi har alle vores meninger hvilket debatten jo også ligger op til men havde jeg en billigt sav til 1000-2000 ville jeg heller ikke være et øjeblik i tvivl om hvad der skulle i tanken, det billigste... Men nu har jeg en sav til 5000 hvor der ligger en masse teknologi i motoren derfor jeg selvfølgelig ønsker og behandle den godt.
Hej.
Du ku roligt følges med Håndværker hen på tanken og købe din benzin, men du kan godt nøjes med 92 oktan. To-taktsolien køber du hvor der er et godt tilbud. Aldi eller andre har som regel til en pris der er til at overkomme. Personlig nægter jeg at give over 100 kr for en sjat olie.

Blandingen står i bogen, men er formodentlig 1:40 eller 125 ml til 5 l benzin.

Men du må ALDRIG købe bio-olie til kæden. Det er iflg. den lokale sav-pusher det rene mord på pumpen samt kæde og sværd. Og det hærder også hvis det efterlades i længere tid i saven.

Kædeolie har XL-byg til kr 35 tror jeg det er pr l.

Tingene bliver noget specialiserede i vore dage, men du køber da heller ikke Audi benzin til din Q7

 varmetossen

Hvis bare jeg havde en Q7, findes der Audi benzin?? Hehe... Men det med og købe to taksolie i Aldi eller lign er da komplet bandlyst... Det er det samme du bruger til knallert osv hvilket jeg har hørt fra flere folk ikke må bruges i en motorsav, min er så også født med 2 mix teknologi så er heller ikke ligemeget hvad jeg kommer i den, men hvorfor skulle jeg tage ned i Aldi og give 35 kr for en liter af et produkt der kan skade min sav når jeg kan få org stihl til 45 kr... Og ang kædeolie kan det da ikke svare sig når du kan få en 5 liters proff kædeolie til 150.
Og ikke nok med at en bio olie til kæden er noget skrammel, så har den det minus at har du den stående med olie vinteren over et sted hvor mus og rotter kan komme til, så har du ingen tank til foråret. Det har jeg oplevet en gang på den første ALKO ! Jeg kunne ikke forstå hvad det var for noget sort plastsmuld der lå under saven da jeg tog den frem, ind til det gik op for mig at de møgdyr havde gnavet tank og dæksel i småstumper for at komme til min spiseolie. Noget andet er at kæden faktisk kørte bedre med den Rapsolie jeg brugte.
Og med hensyn til totakts olien fra Aldi eller jem&fix så bruger jeg den også på min MZpjæt på 300 cc. med sidevogn og der er overhovedet ingen problemer i det, og der er kun 1,2 % olie i den blandning via en særskildt tank til olie og pumpe til formålet.
Annonce
Jamen, så køber du da bare 2-taktsolien hos Stihl.

Hvis du ikke kan lide lugten af benzin, så er Aspen og de andre specialbrændstoffer da sagen. Ellers er almindelig 95 oktan fint, og skal du forkæle den, så giv den Shell V-power om søndagen!

Kan du ikke komme med et link til, hvad det der 2-mix går ud på. Sådan rent teknisk, ikke bare Stihls salgstaler om emission og brændstofbesparelse. Så bliver det lettere at forholde sig til.

Personligt har jeg svært ved at se, at en Stihl 2-takter er mere raketteknologi end masser af de 2-taktsknallertmotorer der ruller rundt på gaderne verden over. Og de kører så glimrende på almindelig benzin uden at lide en tidligere død af den grund.
Men det er sikkert kun fordi Honda, Yamaha, PGO med flere ikke har fundet ud af at lære knallertkørerne at de skal købe brændstof til 35 kr pr liter hos forhandlerne i stedet for til 12,50 kr på tankstationerne. Nå ikke.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Kunne godt se ud som om du er kommet ud i lidt modvind BTA Handyman
Jeg har valgt til min makita at bruge aspen, ud fra at det er dejligt let, vist er det en hel del dyrere, men en 5L dunk har jeg 1-2 år, så på den måde er prisen ikke så høj.

Vil man selv blande (hvilket jeg gjorde til mine bådmotore) kan det anbefales at bruge syntetisk olie.
Jeg oplevede at det rent faktisk gav en forskel.
på min Eu scooter gik motoren bedre og blødere, + 5Km/t hurtigere end ved alm billig olie.

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Fandt først lige denne video der viser princippet i en 2 mix motor. http://www.youtube.com/watch?v=G0A4SddYVXo

Og så leder jeg fabrilsk efter en artikel jeg faldt over hvor der bliver beskrevet meget nøje forskellen på færdigblandet vs. selvblandet, Artiklen var dog ikke heftet på stihl eller fra stihl selv men derimod heftet på motorsave generelt. Ligger artiklen herind lige så snart jeg finder den igen, var meget tilfældigt jeg faldt over den.

Hvorfor er det egentlig folk herinde begynder og snakke om kædesavsolie??? Har jeg ikke på noget tidspunkt spurgt ind til. Og har jeg heller ikke nogen tvivl omkring. Jeg bruger ikke bio versionen netop fordi den klumper.

Og mit spørgsmål går ikke så meget ud på om jeg kun kan nøjes med selvblandet for det har jeg hørt fra nok mennesker nu at det kan jeg ikke... Min lillebror har et mindre skovningsfirma plus at jeg arbejder på et gods hvor vi har 2 skov folk tilknyttet... I min lillebrors tilfælde er han gået over til og bruge kun færdigblandet udelukkende fordi det nu har kostet ham 2 dyre jonsered og blande selv. På arbejdet bruger den ene selvblandet under arbejdet men sidste tankfuld inden dagen slutter bliver færdigblandet, simpelthen for at skåne karburator og pakninger. Den anden bruger kun selvblandet men han vil virkelig også bare gerne have en ny sav.. Hehe.

Meningen med mit indlæg her var og høre fra folk der bruger deres sav en del hvad de gør. Og om saven kan tage skade af jeg bruger selvblandet og så bruger den sidste tankfuld med færdigblandet...

Fordelene i færdigblandet vs. selvblandet er blandt andet
1. Holdbarheden er markant længere, faktisk har jeg slet ikke hørt om nogen mindste holdbarhed endnu, men mon ikke der er det.
2. Det skader ikke saven at den skal stå med det i sig i længere periode uden og blive brugt
3. Jeg er sikker på blandingen er korrekt. En jeg snakkede med sagde at når du blander selv skal du stort set blande det du skal bruge med det samme og ikke lade en blandet tank stå længe, for benzinen opløser totaktsolien og derfor er det efter noget tid kun benzin du putter på saven, bestemt ikke nogen heldig situation.

Men kunne være rigtig fedt hvis nogen der til daglig går med motorsav og har gjort det i flere år kunne melde ind med hvilke erfaringer de har gjort sig.

Jamen herregud da!
Nu viser det sig, at det er dig, der skal rådgive alle os hungrende sjæle og dit indlæg kun var for at vi kunne rådgive hinanden lidt.

Dit spørgsmål omhandlede savens bedste pleje, så derfor fik du et råd med ang. kædeolie.

Men forklar mig så hvorfor færdigblandet er så fortræffeligt. Det kan kun handle om ingredienserne eller blandingsforholdet, men jeg vil gerne oplyses.

Jeg har også haft en kollega der ikke kom olie i benzinen på buskrydderen, og ja, det havde været billigere for firmaet at købe færdigblandet til ham. 

Guds fred og må kraften aldrig forlade dig

mvh

 varmetossen

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis