raket-ovn på en ny måde


Hej.
Jeg har berørt emnet før, så efter en pause måtte der ske noget igen.

Her er først udsigten fra tænkestolen:



Det er ikke min båd.
Men sådan en sensommerdag kan man da godt filosofere lidt
Lidt handling kan vel ikke skade:


Her er så raketdelen, denne gang beregnet til montering i fyret istedet for oliebrænderen.
Der bruges muffer grundet montagen i fyret.




Og her er så optænding i den frie opstilling. Man ser at flammerne suges mod skorstenen og ingen røg!

Så monteres enheden i fyret:



Først med et kort indfyringsrør, men der kunne godt ske det, at ilden gik lidt opad og sendte røg ud:



Så et forsøg med forlængelse af indfyringsrøret. Det gav problemer i første opstilling da indfyringen kunne blive så varm, at den overtog forbrændingen, men det er ikke noget problem, når der er skorstenstræk.



Det blev startet i eftermiddag, og fordelen er, at grundet den meget koncentrerede forbrænding forbruges mellem 1/3 - 1/4 af det brændsel, der elles går til.
En ulempe i denne ugave er, at brændkammeret er udenfor fyret, men det kan jeg ikke lave om på af pladshensyn.
Det udvendige skal isoleres for at holde varmen koncentreret.
Det er udført i 100 mm jernrør og jeg ved ikke, hvor længe, de holder, men der er støbejernsrør på lager til næste udgave.

Hvis nogen kan komme i tanke om et ikke-vameledende materiale til brændkammer/indfyringsrør hører jeg meget gerne om det.
Altså noget, der er til at bearbejde med alm. udstyr og sammenføjes.

mvh

 varmetossen

56 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
venter spændt på hvad der kommer ud af det :-)

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Skrevet af Klaus Lundstedt på 24 aug 2013 22:59

Hvis nogen kan komme i tanke om et ikke-vameledende materiale til brændkammer/indfyringsrør hører jeg meget gerne om det.
Altså noget, der er til at bearbejde med alm. udstyr og sammenføjes.

mvh
Dit ønske formoder jeg ikke kan løses, hvis udgiften skulle kunne betales ud af en alm. dansk lønindkomst. Men kan du ikke bare isolere med rockuld ?

Med hensyn til faren for din "herd" brænder i stykker findes der stållegeringer der skulle kunne holde til op over 1000 grader. Hvad de hedder aner jeg desværre ikke og det er også halvpebret i indkøb, især da jeg formoder det er svært bare at finde en rest. Men har du overvejet og prøve med et af de rør man, forer en moderne skorsten med så den kan holde til halmafbrænding, der danner syre. De koster formodentelig ikke over kr. 200-300 pr. m. ?

Ser vi næste udgave med udsigt over månen ??  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej.
Lidt opdatering/tilpasning:
Og jeg skuffer nødig



Raketten, ikke den til månen, men til fyret måtte flyttes over i fastbrændselsdelen.
Der var ikke højde nok hvor oliebrænderen sad. Det gav ustabil forbrænding.
Afgangen blev forhøjet 20 cm, og det gav en meget bedre forbrænding.
Denne enhed kører rigtig godt, men desværre er fyret ikke godt til at aftage denne varme.
Det er et CTC fra 68, 40.000 k.cal./time med olie 26.000 med koks.
Der skal findes ud af noget med baffleplader for at udnytte varmen, så går det nok.
Nu bliver fremløb 40 grader og det varme vand (indbygget) 60, og det går jo ikke.
Men det er en fornøjelse at fyre i

Der kommer billeder i morgen.

mvh

 varmetossen



Hej.
Så fik jeg den glimrende ide at slukke lyset i fyrrummet, og her er så beviset på, at temperaturen er til stede for at sikre en fuldstændig forbrænding. Billedet viser brændkammeret under drift og så ser det sådan ud ovenfra: 



Er nogen interesseret i dette forbændingspincip diskuterer jeg gerne.

mvh

 varmetossen

Hej.
Det handler om forbrænding og om at optimere denne. Med fare for at lyde frelst, så spildes der helt ufatteligt meget energi til vores omgivelser.
Mange pillefyr kører med et princip der kan sammenlignes med et gammelt pottefyr.
Man har noget der kan brænde og tilfører luft. Et voila - det brænder.
Så skubber man mere brændbart materiale op, og det kører så videre, men forbrændingen er ineffektiv.
Mit eksempel er slet ikke dækkende, men angiver en vej.
Som det er nu, skal der fyres hver halve time, men systemet kan nemt laves til fødning med piller, savsmuld eller olie, der dryppes ned, og det udvikles der på.
Der er lavet komfurer til den tredie verden der betyder meget mindre forbrug af træ til et måltid, og der betyder det rigtig meget.

mvh

 varmetossen

Men hvorfor er det her bedre? Hvordan fyrer du? Luft? Er det ikke bare tyngdekraften her der 'stopper' træ ned?

Oplys mig :-D

Det kan vise mest bare være for sjov.

Et moderne pillefyr med en virkningsgrad på omkring 93% kan erhverves for ca 25.000,- Og kører mere eller mindre automatisk.
Så det kan vist ikke svare sig at rode alt for meget. I hvertfald ikke hvis det er for at spare penge.

Det samme med en Moderne brændekedel, som fx Atmos. De koster heller ikke alverden.
Hej.
Jeg vil tillade mig at være ret ligeglad med moderne pillefyrs beskrevne virkningsgrad.
Der er ikke noget mystisk i det jeg har beskrevet. Det er kun optimering af forbrændingen.
Det er klart, det ikke er praktisk at gå ud og fodre fyret hver halve time, men her tager automatikken/konstruktionen så over.
Det er ikke raketvidenskab at få et granuleret emne til at forbrænde.
I det jeg har beskrevet sker forbrændingen et sted på størrelse med en appelsin og er derfor meget effektiv, og det er her forskellen ligger.
Beviset er: Ingen røg og næsten ingen aske efter timers drift.
Og ja, i forsøgsmodellen er det luft og tyngdekraft der virker på brændslet og det vil det også være i de kommene modeller.
Det er ren natur

mvh

 varmetossen

Du nævner selv pillefyr, derfor jeg kommenterede på det.

Det du har gang i er da ganske vist et meget sjovt projekt. Men det vil jo aldrig nogensinde være en lovlig installation. Ej heller noget der kan svare sig i forhold til hvad markedet har at byde på.

Ikke fordi jeg ikke finder det interessant, for det gør jeg. Men det er utidssvarende.
Der er yderligere 46 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis