VP Sejldrev til Solé Mini D17 ??

Hej,
Jeg har valgt at investere og montere en Solé Mini D17 forberedt til mit gamle Volvo 110S drev. Nu får jeg at vide, at det virker ad pommern til sammen, fordi gearudvekslingen (1:66) er for højt. Motoren kan ikke komme på max.omdrejninger (3600/min.) fordi motoren ikke har power til at trække den oprindelige skrue rundt. Det betyder, at den når sit max. ved ca. 2500 omdrejninger og begynder at sejtrække (ligesom at køre bil eller cykle i for højt gear), hvilket skulle være usundt for motoren i det lange løb. Første løsning er at sætte en mindre skrue på, men det hæmmer fremdriften, fordi en mindre skrue ikke kan drive båden ordentligt fremad, har jeg fået at vide.
Løsningen skulle være at skifte til et Volvo 120 sejldrev med gearing 1:2,2, hvor jeg også kan bruge samme skrue (hvis jeg kan skaffe den rigtige gear-adapter til Solé motoren).
Jeg forstår bare ikke rigtig problemet og hvad jeg skal tro på, fordi forhandleren sælger motoren med adapteren til 110-drevet i høj og larmende markedsføring (ligesom man kan købe samme løsning til Vetus og Yanmar-motorer). Og ærlig talt orker jeg næsten ikke at skille det hele ad igen og investere i et 120-drev (selv om båden står på land).
Er der nogen derude, der ved, hvad der er op og ned i denne debat og evt. selv har erfaringer, så hører jeg gerne fra jer.
Hej

Sejlerhilsen A
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
En af mine bekendte har været ude for det samme. Det skyldtes nemlig at propel og gearing ikke passer sammen og det er ikke muligt at opdrive en passende propel. Han valgte en komplet løsning fra Beta Marine i stedet.

1691
Det kan da ikke være så svært. Du kender motorens omdrejninger, du kender gearingen og du kender båden. Så er det bare at kontakte et firma feks Korsør Propeller, give dem oplysningerne og bede dem om et godt tilbud på en ny propel, som passer.

Venlig hilsen
Knud
Tak for gode svar. Hvis der er nogen derude, der kører med Solé eller Vetus (Mitsubishi 18 heste 2 cyl.) og et 110 drev hører jeg gerne fra jer om jeres erfaringer med denne sammensætning.
Mvh

Sejlerhilsen A
Der er en udmærket forklaring på problematikken i dette link, som godt nok er på engelsk.
http://www.betamarine.co.uk/literature/saildrive%20drawings/Volvo_SD110_Guidelines.pdf

Summen af det er, at de gamle Volvo-maskiner kun kørte med 2500 omdrejninger/minut, og med en gearing på 1,66:1 giver det 1500 propelleromdrejninger.
Nye motorer kører med 3600 Omd/Min, hvilket giver 2150 omd/min på propellen.

Der foreslås at få en anden propeller, som passer ril det højere omdrejningstal. Jeg ville dog nok overveje, om det er klogt at køre et ældre gear 40% højere op i omdrejninger end det oprindeligt var designet til.

Næste mulighed er at finde en motor, der kan levere 18 hk ved 2500 omdrejninger pr minut. Her er en nyttig formel:
Moment (Nm) = 9548,8 x Power (kW) / Speed (RPM).
Det vil sige, at den skal kunne levere:
(9548,8 x 18) / 2500 / 1,36 = 50,6 Nm ved 2500 omdrejninger pr minut.
De 1,36 er omregningsfaktoren fra kW til HK.
Motoren skal så begrænses til kun at køre 2500 omd/min.
I praksis er det ikke klogt at kører en motor på max ydelse, men højst 85% over længere tid, så derfor vil det være klogt at gå efter en motor på ca. 60 Nm ved de 2500 omd/min.
Det vil i praksis sige en motor på ca. 30HK.

Med din nye motor vil du ikke komme meget over 2100 omd/min inden den slipper op for kræfter, og det vil være en meget usund måde at bruge den. Som du selv så glimrende skriver, så svarer det til at køre bilen i et alt for højt gear.

En mulighed, som jeg ikke ved om er lad-sig-gørlig er, at skifte tanghjul mm i dit nuværende drev, så det får en gearing ca. 2,4:1. Så vil din motor og propeller passe sammen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis