Udvendige tagrender: stål eller zink?

Hej,

Jeg skal have lavet udvendige tagrender - der findes jo både zink og stål (plast skal det ikke være).

På min nye garage, har jeg fået monteret zink over min port (i stedet for træ/lister) samt rundt ved taget.

Der er noget stor prisforskel indenfor stål og zink, kan jeg se.

Hvad vælger I typisk at få sat op og hvorfor denne forholdsvis store prisforskel?

Hilsen Torben
Hej, Jeg skal have lavet udvendige tagrender... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
http://www.rheinzink.dk/fileadmin/inhalt/bilder/ebooks/650372544503322f153790/index_en.html
Skrevet af Koludabyg på 21 aug 2013 18:18
Zink... stål holder ikke.

Stål holder altså ikke, men hvad er det stål ikke holder??


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af Koludabyg på 21 aug 2013 18:18
Zink... stål holder ikke.

Stål holder ikke, hvad er det stål ikke holder?
Den holder ikke til vind og vejre ( kommer an på hvor du bor). det at der løber vand i bunden af tagrende slider den galvaniseret overflade væk med tiden. Men som sagt nogen steder er man godt tilfreds med holdbarheden og andre steder går det stærkt.

Vi anbefaler og bruger selv for det meste zink. Faktisk anbefaler vi hellere plastik - end stål. Dette af to årsager:

Generelt set er der "kun" 12 års garanti på ståltagrender, hvilket er under halvdelen af mange andre tagrender.
Derudover falmer lakerede ståltagrender, som alt andet, der er lakeret.

Ja, de er nemme at montere - men er de det værd?

I valget mellem rhenzink og plastmo anbefales rhein. Deres garanti er hele 30 år - mod 20 for plastmo.
I princippet vedligeholdelsesfrie, men... http://klittens-tomrer.dk/zink/

MVH Nadia (håndværks-entusiast fra Hvide Sande )

Klittens Tømrer

www.klittens-tomrer.dk


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af Klittens Tømrer på 22 aug 2013 09:32

Vi anbefaler og bruger selv for det meste zink. Faktisk anbefaler vi hellere plastik - end stål. Dette af to årsager:

Generelt set er der "kun" 12 års garanti på ståltagrender, hvilket er under halvdelen af mange andre tagrender.
Derudover falmer lakerede ståltagrender, som alt andet, der er lakeret.

Ja, de er nemme at montere - men er de det værd?

I valget mellem rhenzink og plastmo anbefales rhein. Deres garanti er hele 30 år - mod 20 for plastmo.
I princippet vedligeholdelsesfrie, men... http://klittens-tomrer.dk/zink/

MVH Nadia (håndværks-entusiast fra Hvide Sande )
Nadia:

Jeg skal (forventer) enten nu eller senere at få monteret yderligere vindspærre (efterisolering).

i forbindelse med mine nye render overvejer jeg konsoljern eller rendejern - sidstenævnte jo mere omfattende at sætte op (tagplader skubbes op m.v.). men vælger jeg rendejern er det vel nemt at sætte yderligere vindspærre op udefra end indefra når jeg engang skal isolere.

Så spørgsmålet for mig er om jeg bruger konsoljern og senere sætter vindspærre op indefra når jeg isolerer eller om jeg nu sætter konsoljern op og monterer de omtalte vindspærre.

Hvilke råd/ord vil du og andre sætte på mine overvejelser?

Rendejern kan jeg nu bedst lide, da de er mest skjult - dette betyder også lidt for min beslutning

Hilsen Torben
har selv fået Rheinzink sat op
Det holder
Stål holder desværre ikke, så lad være med at sæt det op.
Skrevet af TheDexterTeam på 22 aug 2013 09:57
Nadia:

Jeg skal (forventer) enten nu eller senere at få monteret yderligere vindspærre (efterisolering).

i forbindelse med mine nye render overvejer jeg konsoljern eller rendejern - sidstenævnte jo mere omfattende at sætte op (tagplader skubbes op m.v.). men vælger jeg rendejern er det vel nemt at sætte yderligere vindspærre op udefra end indefra når jeg engang skal isolere.

Så spørgsmålet for mig er om jeg bruger konsoljern og senere sætter vindspærre op indefra når jeg isolerer eller om jeg nu sætter konsoljern op og monterer de omtalte vindspærre.

Hvilke råd/ord vil du og andre sætte på mine overvejelser?

Rendejern kan jeg nu bedst lide, da de er mest skjult - dette betyder også lidt for min beslutning

Hilsen Torben
Brug rendjern.
Altså man kan springe over mange steder i sådan et projekt. Men vil du have det som holder bedst, og giver det pæneste resultat. Så start med at vælg zink og rendjern. Og så tilpas din løsning til dette. Alt andet er at springe over hvor gærdet er lavest.

Skrevet af primo-ct på 22 aug 2013 09:16
Den holder ikke til vind og vejre ( kommer an på hvor du bor). det at der løber vand i bunden af tagrende slider den galvaniseret overflade væk med tiden. Men som sagt nogen steder er man godt tilfreds med holdbarheden og andre steder går det stærkt.

Tak for svaret. Jeg kunne forstå hvis der kunne være problemer ved f.eks. kystnære bebyggelser.

Jeg har endnu ikke opdaget nogle problemer med mine 8 år gamle ståltagrender her på Vestsjælland og jeg forventer ingen problemer i _lang_ fremtid, hverken med den indvendige tilstand eller det udvendige udseende.
 
Som du skriver er man nogle steder godt tilfreds med holdbarheden og andre steder ikke.
Hvis tæringen/nedbrydningen er forskellig fra område til område, kan man vel ikke entydigt konkludere at zink er "gud" som nogle herinde gør???

Skrevet af Klittens Tømrer på 22 aug 2013 09:32

Vi anbefaler og bruger selv for det meste zink. Faktisk anbefaler vi hellere plastik - end stål. Dette af to årsager:

Generelt set er der "kun" 12 års garanti på ståltagrender, hvilket er under halvdelen af mange andre tagrender.
Derudover falmer lakerede ståltagrender, som alt andet, der er lakeret.

Ja, de er nemme at montere - men er de det værd?

I valget mellem rhenzink og plastmo anbefales rhein. Deres garanti er hele 30 år - mod 20 for plastmo.
I princippet vedligeholdelsesfrie, men... http://klittens-tomrer.dk/zink/

MVH Nadia (håndværks-entusiast fra Hvide Sande )
Jeg kan godt se fornuften i dine anbefalinger. Hvide Sande, kystnært område, masser af salt i luften, masser af tæring, men:

Er situationen den samme på Vestsjælland omkring Ringsted? Hvor mange job udfører I omkring Ringsted, hvad er din erfaring med vejr/klima/tæring på den kant, siden I for det meste anbefaler zink???
Glæder mig til at trække på dine erfaringer og anbefalinger omkring zink på Vestsjælland. . .
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også