Hvilket pillefyr?

Hej

For at spare lidt på varmeomkostningerne overvejer vi meget seriøst at skifte fra et gammelt oliefyr til et pillefyr for at spare på varmeomkostningerne de 7-8 år indtil vi får fjernvarme installeret i området.

Det skal installeres i kælderen og vi er kommet frem til at et 10kw skulle være rigeligt.

Umiddelbart er jeg faldet over et woody black star som har indbygget silo, ser ud til at være et kendt mærke herhjemme og woody generelt har mange tilhængere. samt at det ser ud til at være et ret kompakt anlæg og kæresten syntes faktisk det er helt pænt (hvilket jo betyder en hel del, da hun syntes at nogle pillefyr er alt for store og grimme!)

Vi vil selvfølgelig gerne have et fyr som er så vedligeholdelsesfrit som muligt, men da det er i en begrænset årrække vil vi heller ikke betale 3-4x så meget som f.eks. woody for at få et mere selvrensende fyr.

Det må også meget gerne kunne reguleres ned i effekt, således at vi ikke behøver brænde med stor effekt henover sommeren.

den ene montør jeg har haft fat i har også foreslået den nye pellux 100, men det ser ud til at det kun kan reguleres ned til 6kw, hvilket jeg tænker vi ikke har behov for om sommeren.

Er der nogen som har nogle input?

pft
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Om sommeren bruger du jo ikke varme til andet end vandet, så der bruger man en elvandvarmer !
Arh - det kan da også være rart med et varmt badeværelse. Det kan da også ligefrem være nødvendigt at holde varme og ventilation der, så ikke noget 'løber surt'.
Og helt ærligt er det kun to måneder, allerhøjest op mod tre, man undværer lidt varme i stuen om aftenen.
Desværre har vi ikke alle en brændeovn til en aftenpind

mvh

 varmetossen

Der er mange gode pillefyr efterhånden.
Hvad er budgettet på?

En godt alternativ som jeg selv kunne finde på at installere er en MGM comfort, til ca 30000,-
MGM Comfort er så vidt jeg ved endnu mere selvrensende end Woody.

http://www.youtube.com/watch?v=KGGLHl39yc0
http://www.mgm-pillefyr.dk/node/3

Du behøver i øvrigt ikke være bange for at fyret stå og pausefyrer hele sommeren.
Alle moderne pillefyr har auto start og stop. Således at de fx kun starter op når der skal laves varmt vand til VVB.
Skrevet af Christopherkbh på 19 aug 2013 11:22
Hej

For at spare lidt på varmeomkostningerne overvejer vi meget seriøst at skifte fra et gammelt oliefyr til et pillefyr for at spare på varmeomkostningerne de 7-8 år indtil vi får fjernvarme installeret i området.

Det skal installeres i kælderen og vi er kommet frem til at et 10kw skulle være rigeligt.

Umiddelbart er jeg faldet over et woody black star som har indbygget silo, ser ud til at være et kendt mærke herhjemme og woody generelt har mange tilhængere. samt at det ser ud til at være et ret kompakt anlæg og kæresten syntes faktisk det er helt pænt (hvilket jo betyder en hel del, da hun syntes at nogle pillefyr er alt for store og grimme!)

Vi vil selvfølgelig gerne have et fyr som er så vedligeholdelsesfrit som muligt, men da det er i en begrænset årrække vil vi heller ikke betale 3-4x så meget som f.eks. woody for at få et mere selvrensende fyr.

Det må også meget gerne kunne reguleres ned i effekt, således at vi ikke behøver brænde med stor effekt henover sommeren.

den ene montør jeg har haft fat i har også foreslået den nye pellux 100, men det ser ud til at det kun kan reguleres ned til 6kw, hvilket jeg tænker vi ikke har behov for om sommeren.

Er der nogen som har nogle input?

pft
Du kan roligt vælge det af NBE's fyr, du har kig på. Det er uden tvivl danmarks mest solgte i en meget lang årrække og det burde give en hvis form for garenti på kvaliteten og for firmaet ikke lukker ned efter nogle år på markedet som det desværre er set rigtig mange gange i den branche. Der findes masser af billige "udvidelser" til NBE's fyr.  Endvidere bliver der til stadighed viderudviklet på både soft og hardware.
 
Ups, glemte at prisen på både fyr og reservedele ligger i den absolut lave ende.

Mange af de helautomatiske fyr syntes der til stadighed at være problemer med og når der sker, plejer det at koste kassen.

Nu kender jeg ikke noget til en pellux 100. Hvis den ikke SELV kan regulere effekten ned under 6 Kw skal du springe let over den, da et moderne fyr selv kan regulere effekten ned til mellem 10 og 20 procent af sin højeste effekt, det kaldes at fyret er modulerende. Moderne pillefyr lukker selv ned når det ikke kan komme af med varmen og tænder selv op elektrisk igen når der trænges.





Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 19 aug 2013 21:36
Du kan roligt vælge det af NBE's fyr, du har kig på. Det er uden tvivl danmarks mest solgte i en meget lang årrække og det burde give en hvis form for garenti på kvaliteten og for firmaet ikke lukker ned efter nogle år på markedet som det desværre er set rigtig mange gange i den branche. Der findes masser af billige "udvidelser" til NBE's fyr.  Endvidere bliver der til stadighed viderudviklet på både soft og hardware.
 
Ups, glemte at prisen på både fyr og reservedele ligger i den absolut lave ende.

Mange af de helautomatiske fyr syntes der til stadighed at være problemer med og når der sker, plejer det at koste kassen.

Nu kender jeg ikke noget til en pellux 100. Hvis den ikke SELV kan regulere effekten ned under 6 Kw skal du springe let over den, da et moderne fyr selv kan regulere effekten ned til mellem 10 og 20 procent af sin højeste effekt, det kaldes at fyret er modulerende. Moderne pillefyr lukker selv ned når det ikke kan komme af med varmen og tænder selv op elektrisk igen når der trænges.




"Mange af de helautomatiske fyr syntes der til stadighed at være problemer med og når der sker, plejer det at koste kassen. "

Er det noget du ved noget om?
Det lader det i hvert fald ikke til.
De dyre modeller kører fuldstændigt autonomt og kræver ikke meget af brugere, andet end de skal have tømt askeskuffen 1-2 gange årligt. Men et sådan fyr koster også nemt op mod 100.000,-
De lidt mere krævende pillefyr som NBE Woody og MGM Comfort skal man måske se til en gang hver /hver anden måned.

Pellux 100 er måske ikke helt så moderne i sin drift som Woody og MGM, men kører skam også med automatisk start-stop.



Annonce

Hvor synes du kammertonen mangler?

Der bliver skrevet noget der ganske enkelt ikke passer. Og der kommenterer jeg på.
Skrevet af Tomder på 19 aug 2013 22:10

Hvor synes du kammertonen mangler?

Der bliver skrevet noget der ganske enkelt ikke passer. Og der kommenterer jeg på.

Så kunne du gøre det på en lidt pænere måde, der er ingen grund til at være grov.
Tak for svarene

Budgettet er ikke til de helt dyre selvkørende desværre, vi får fjernvarme i 2018-21, så det er for at energioptimerer imellemtiden. mit temperament er ikke helt til at smide små 3-3500kr om måneden efter oliefyr, hvis jeg kan slippe med en investering på 50-60k nu, og så have varme i huset for 1-1500kr om måneden bagefter. Så kan jeg nå at have et par år med billig varme efter investeringen er tjent hjem.

Woody tiltaler kraftigt nørden i mig, da der nemlig er meget ekstraudstyr og billig styring, men må også indrømme at der er meget få pillefyr i omgangskredsen herinde i hovedstaden, så det erfaringsgrundlag jeg kan trække på er stort set lig nul, hvorfor jeg leder lidt rundt omkring.

Woody/Scotte er bestemt også en rigtigt fin løsning. Ikke mindst til prisen. Eneste anke ved Woody/Scotte er at de fra tid til anden skal have ny el-tænder og lys-sensor. De er lige en tand for billige. Så det er en god ide altid at have lidt reservedele liggende.
Men jeg kunne skam også godt selv overveje en Woody.

 Grunden til jeg nævner MGM Comfort er at den nok er lidt mere smart på visse områder. Den er en tand mere selvrensende og ser lidt smartere ud hvis den skal stå i et bryggers. Og så er der efterhånden sat en del op af dem.

Du kan i øvrigt læse denne tråd, hvis du skal have lidt mere viden:
http://www.stokerpro.dk/viewtopic.php?f=19&t=13881

Der er også en MGM Junior som nok mindre lidt mere om Woody hvad selvrens angår. Den er så også lidt billigere. Hvad udseende angår kan den helt sikkert sagtens stå i et bryggers
http://www.stokerpro.dk/viewtopic.php?f=208&t=18906

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis