Køl af viktualierum

Jeg har bygget et lille viktualierum i et udhus på 3.30 m2 som er godt isoleret. Når der er 20 gr. udenfor har jeg ca. samme temperatur i rummet !! er der nogen ude i det lille land som kan hjælpe mig med at få temperaturen sænket ca. 10 gr.uden at bygge et decideret kølerum ??

Mvh
John på Als 
32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der vinduer i rummet? hvis ja, så sløjf dem. Er det isoleret?
Hvad er udhuset bygget af, er det træ kan du godt glemme alt om temperatur sænkning uden brug af mekanik. I ældre huse hvor man havde viktualie rum, var de bygget af mursten der var kun et meget lille vindue der nogen gange slet ikke, al udluftning foregik i gulvhøjde. Der var beton eller stengulv der jo aldrig bliver samme temperatur som luften.
Det hjælpe ikke at isolere en trækasse, den vil altid have samme temperatur ude som inde.
Men kan du istedet bygge en jordkælder med murede sider og et isoleret gulv oven på kan du nok få en køligere temperatur.
Nej vinduet er blændet af og det er isoleret, så jeg må nok acceptere forholdende som de er ellers sætte noget mekanik op.
Udhusets 4 vægge består af 3 murede vægge samt en isoleret pladevæg så jeg må nok acceptere forholdende som de er eller sætte noget prof. køling på hvis jeg vil ofre det, jeg har hørt om nogle billige dvs. under 800 kr. rumkøleanlæg som måske kan købes i Bilka eller ??? men ved ikke hvor meget de virker.
Dem kender jeg godt, men det er ikke en rigtig køler der sidder i den. Du skal fylde de der frost kasser i som vi bruger i køletasker, og de kan så køle ind til isen er smeltet.  En anden mulighed var en meget kraftig blæser der skifter luften i rummet mindst 50 gange i timen, det vil kunne køle ned men er sikkert ikke billigt i drift, og det larmer temlig meget.
Jeg har selv sådan en stor cyklon der har siddet i en industri spånsuger, den lave en jet strøm af kold luft, men larmer også lige så meget
Annonce

En anden mulighed var en meget kraftig blæser der skifter luften i rummet mindst 50 gange i timen, det vil kunne køle ned men er sikkert ikke billigt i drift, og det larmer temmelig meget.
Jeg har selv sådan en stor cyklon der har siddet i en industri spånsuger, den lave en jet strøm af kold luft, men larmer også lige så meget .

At sætte en ventilator op til at skifte luften har ingen kølevirkning. Det føles bare sådan. Hvor skulle den kolde luft komme fra, når der ikke er noget til at køle?

fase
Tak for svar, nu går jeg i tænkeboksen

Mvh
John
Du kan bruge en fryser uden dør/låg og en ventilator til at fordele kulden i rummet............
det er måske noget Storm P men det virker...................

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Skrevet af Svend Høst på 20 aug 2013 09:21
Du kan bruge en fryser uden dør/låg og en ventilator til at fordele kulden i rummet............
det er måske noget Storm P men det virker...................
Mon ikke kompressoren vil brænde sammen når den skal køre hele tiden.

Ikke forstået S.Fabrin
Jeg kan da se på thermometeret at temperaturen falder ret meget.
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis