Køl af viktualierum

john fidde jensen
john fidde jensen
Postnr: 6430
Jeg har bygget et lille viktualierum i et udhus på 3.30 m2 som er godt isoleret. Når der er 20 gr. udenfor har jeg ca. samme temperatur i rummet !! er der nogen ude i det lille land som kan hjælpe mig med at få temperaturen sænket ca. 10 gr.uden at bygge et decideret kølerum ??

Mvh
John på Als 
dreamer81
dreamer81
Postnr: 8900
dreamer81 dreamer81
Er der vinduer i rummet? hvis ja, så sløjf dem. Er det isoleret?
Håndværkeren
Håndværkeren
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren
Hvad er udhuset bygget af, er det træ kan du godt glemme alt om temperatur sænkning uden brug af mekanik. I ældre huse hvor man havde viktualie rum, var de bygget af mursten der var kun et meget lille vindue der nogen gange slet ikke, al udluftning foregik i gulvhøjde. Der var beton eller stengulv der jo aldrig bliver samme temperatur som luften.
Det hjælpe ikke at isolere en trækasse, den vil altid have samme temperatur ude som inde.
Men kan du istedet bygge en jordkælder med murede sider og et isoleret gulv oven på kan du nok få en køligere temperatur.
john fidde jensen
john fidde jensen
Postnr: 6430
Udhusets 4 vægge består af 3 murede vægge samt en isoleret pladevæg så jeg må nok acceptere forholdende som de er eller sætte noget prof. køling på hvis jeg vil ofre det, jeg har hørt om nogle billige dvs. under 800 kr. rumkøleanlæg som måske kan købes i Bilka eller ??? men ved ikke hvor meget de virker.
Håndværkeren
Håndværkeren
Dem kender jeg godt, men det er ikke en rigtig køler der sidder i den. Du skal fylde de der frost kasser i som vi bruger i køletasker, og de kan så køle ind til isen er smeltet.  En anden mulighed var en meget kraftig blæser der skifter luften i rummet mindst 50 gange i timen, det vil kunne køle ned men er sikkert ikke billigt i drift, og det larmer temlig meget.
Jeg har selv sådan en stor cyklon der har siddet i en industri spånsuger, den lave en jet strøm af kold luft, men larmer også lige så meget
S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

En anden mulighed var en meget kraftig blæser der skifter luften i rummet mindst 50 gange i timen, det vil kunne køle ned men er sikkert ikke billigt i drift, og det larmer temmelig meget.
Jeg har selv sådan en stor cyklon der har siddet i en industri spånsuger, den lave en jet strøm af kold luft, men larmer også lige så meget .

At sætte en ventilator op til at skifte luften har ingen kølevirkning. Det føles bare sådan. Hvor skulle den kolde luft komme fra, når der ikke er noget til at køle?
fase
Svend Høst
Svend Høst
Postnr: 2610
Svend Høst Svend Høst
Du kan bruge en fryser uden dør/låg og en ventilator til at fordele kulden i rummet............
det er måske noget Storm P men det virker...................
   elektriker fra jævnstrømmens tid
Håndværkeren
Håndværkeren
Skrevet af Svend Høst på 20 aug 2013 09:21
Du kan bruge en fryser uden dør/låg og en ventilator til at fordele kulden i rummet............
det er måske noget Storm P men det virker...................
Mon ikke kompressoren vil brænde sammen når den skal køre hele tiden.

dreamer81
dreamer81
Postnr: 8900
dreamer81 dreamer81
det vil jo aldrig blive koldere end den temperatur der er udenfor. Så jeg mener ikke en blæser er en løsning.

Du skal under jordhøjde hvis du vil have noget effektiv køling, ellers tror jeg ikke der er så meget at gøre uden at det koster en formue at køle det ned.
S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin
Skrevet af Håndværkeren på 20 aug 2013 11:27
Ikke forstået S.Fabrin
Jeg kan da se på thermometeret at temperaturen falder ret meget.

Håndværker, jeg forstår ikke din påstand, fordi jeg ikke kan forstå, hvor afkølingen kommer fra. Kan du forklare mig, hvordan du for det til at fungere?
fase
Håndværkeren
Håndværkeren
Sjovt nok, jeg sad lige og tænkte på sådan en Storm P. løsning
Men det kræver nok for meget nu, du skulle have gravet ned i jorden under rummet hvor du så mindst en meter nede havde anbragt en af de her sorte nylon slanger der bruges til jordvarme, her skal det nu ikke varme men bruges til en gammel køler fra en bil, hvor vandet skal pumpes igennem med lav hastighed. En lille blæser skal så blæse igennem køleren. Så skulle det altid give den temperatur gulvet har i rummet. Men ret besværligt nu hvis gulvet er støbt beton.
speddy
speddy
Postnr: 7430
speddy speddy
Jeg har også overvejet hvordan jeg får kølet mit viktualierum.
Jeg tror ikke umiddelbart at det bliver til at finde en løsning uden at involvere en eller anden form for teknik.
Den valgte løsning skal helst være gratis i drift.
Der hvor jeg er nu, er den enkle, hvor jeg graver 10m rør ned i jorden og trækker kold luft ind gennem det (jordkøling), eller noget med soldreven absorptionskøling. Jeg kan dog godt være bekymret for fugt.
Man kunne også splitte nogle kølebokse ad og bruge peltier elementerne, evt. sammen med nogle solceller.
Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Vil du være med? Log ind for at svare.