trævæg mod betonmur - forholdsregler?

Hej

Jeg skal opføre en trævæg op mod en betonmur og tænker, at jeg er nødt til at tage nogle forholdsregler for at undgå kuldebroer. Er det rigtigt, og i så fald hvilke?

VH Søren
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej det er ikke rigtigt, men du må ikke sætte træet direkte op ad betonnen, der skal være luft imellem træ og beton og der skal kunne kommeluft ind og ud.
De enste kuldebroer vil være de skruer du bruger til at hæfte træet i betonnen med og det er uundgåeligt. Du skal ligeledes have noget vindpap eller lignende imellem træ og beton.
Synes oplysningerne er lidt sparsomme.....

Trævæg op mod betonmur - mener du beklæde en betonvæg med træ og er det udvendigt eller indvendigt ? Er der isolering i betonvæggen ? Er det en kælder ?


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej Eisoe

Du har ret omkring de sparsomme oplysninger: Man kan vel kalde det en halvkælder, idet bygningen ligger op ad en tre meter høj skrænt (se vedhæftet billede). Der er således to jordsider som er lavet i 25 cm fundablok med udvendig isolering (polystyren) og to trævægge. Det er netop hjørnet mellem disse og altså forbindelsen mellem træ og beton, som jeg ønsker et svar på, tak.

VH Søren
Det vil/kan jeg ikke kloge mig på - det er der nok andre der kan - billede eller ej, jeg forstår hvad det er du ønsker svar på.

I princippet et hus med 2 betonvægge og 2 trævægge, hvor du er i tvivl om hvordan samlingen mellem træ og beton udføres korrekt - det er jeg også i tvivl om hvordan man gør efter bogen

Umiddelbar vil jeg mene at skrue en trykket reglar på betonvæggen og gøre trævæggen fast til den med en lille sprække ( 10 mm ) som så kan fuges med højelastisk byggefugemasse - men er ikke sikker.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af srathje på 14 aug 2013 14:22
Jeg forstår ikke, hvorfor de vedhæftede billeder ikke er synlige ... prøver igen

Du kan muligvis lægge et link til billeder, men der er under ruden to bjælker hvormed du kan lægge billeder ind på siden, du skal bare huske at klikke på upload først når du henter billedet fra din pc, og igen for at lægge billedet ind på siden.
Hej igen

Jeg har nu fundet en anvisning, som understøtter Håndværkerens udsagn:

"Hvor skelletydervæggen af træ støder til murede vægge, betonvægge eller lignende afsluttes med en 12 – 15 mm fuge."

Så langt så godt. Men hvordan laver jeg bedst dette mellemrum? Er det en idé at gøre følgende:

- Montere gevindstang i betonmur med injektionsmasse

- sætte et antal spændskiver (så jeg når op på 12 mm) på gevindstangen

- spænde trævæggen fast


Hvad vil I i øvrigt anbefale i mellemrummet -  kan man bare bruge almindelige rockwool ligesom i hullet mellem dør og reglar eller skal det være en speciel fugemasse?

VH Søren

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis