BUKH dv7

Er der nogen herinde/ude der kender -  har erfaring med den "nye" BUKH dv7 motor. ?? 

Det er ikke en fejl, hvis man selv retter, kun en omvej :)
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ligner meget en gammel Faryman der er malet rød
Har en 19 fod Luna og jeg ved ikke en klap om marinemotorer udover det jeg har læst mig til - Står og vipper lidt mellem Beta 14 og BUKH 7dv. Samme pris men det "dobbelte" hos Beta. Bla. flex og oliesuger...og lev.
PS: Håndværkeren - du må altså ikke ryge mere hash det er ikke godt

Det er ikke en fejl, hvis man selv retter, kun en omvej :)
Det har jeg godt nok ikke prøvet, at ryge Hash altså !
Jeg kender ikke noget til den Beta har aldrig hørt om den, hvorimod Buhk altid har stået for fineste kvalitet. En olie suger med fittings koste ikke alverden så lad være at hoppe på den.
Min Far havde en Luna 19 hvor der var indstaleret en 8 Hk. Saab diesel, den passede fint til båden så det gør en 7 Hk. sikkert også, det væsentlige er at få en diesel der ikke har for højt et omdrejnings tal, så kan den holde i mindst 50 år, forudsat den bliver passet. Du skal også se på hvad stævnrør aksel og propel vil koste det skal passe sammen.
Beta marine diesel er en Kubota motor samlet og solgt fra england. Stævnrør og skrue aksel har jeg og da jeg skal lave nye motor vanger i bunden skal jeg nok få det til at passe sammen. Det var mere erfaring med Beta og den NYE Bukh DV7 me...
Det med omdrejningerne havde jeg ikke tænkt på, det må så betyde at hvis motoren har kontrolleret "overskud" holder den længere. Min Luna SKAL ha 4,1 HK for at nå de 6,2 kt. der ER max i denne bådtype "formel regning" under ideale forhold, 7 HK lyder fristende.

Det er ikke en fejl, hvis man selv retter, kun en omvej :)
Annonce
Jeg tvivler meget på at du vil knne få den op på over 6 knob med 4,5 hk. vi har en gammel regnemetode der siger meter = med fart hvor en motor arbejder uden overlast. Din er 19 fod d.v.s. ca. 5,6 m. i vandlinie længden, det er et skrog af deplacement typen ( jolleskrog ) Så en større motor er blot spild af kraft der skal virkelig meget til for at få den ret meget over 6 knob som den løber med en 8 Hk. saab med vendbar propel, et must hvis du skal bruge den til fiskeri.
Bukh har jo da også anvendt italienske motorer i deres navn, og det var ihvertfald ikke den gamle Bukh standard, den omtalte dv7 er ganske enkelt en Farymann 18W. som er omlakeret.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Bukh'en er 30 kg lettere.

Beta'en har dobbelt så mange HK.
Meget mere drejningsmoment.
2 cylindre i stedet for en (roligere gang og mindre vibrationer).
500W generator (imod 160W).
Ferskvandskøling (så vidt jeg kan forstå af brochuren).

Begge motorer har reduktionsgear på 2:1 og max ydelse ved 3600 RPM. Det giver 1800 RPM på propelleren. Beta'en har den fordel, at den har langt mere moment, og dermed kan levere de nødvendige HK ved et lavere omdrejningstal, hvis din propeller er dimensioneret til at kører lavere end ca 1800 RPM.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Ja, ud fra hvad man får for pengene er Beta valget, det er bare ikke så let at find folk der har/sejler med Beta og vil fortælle om det. Hvorimod at alle mener BUKH er/var et godt navn/motor, og hvis man bare maler en anden motor rød - jeg vil bare IKKE betale for et navn alene, men en god motor. Men min konklusion er tæt på Beta.....den er forresten også rød Så indtil videre TAK for svarene allesammen
PS: er der nogen der kan afskrække mig fra en Beta Marine 14 så prøv gerne...

Det er ikke en fejl, hvis man selv retter, kun en omvej :)
Hvis Lynæs siger, at det er en faryman, der er malet rød, så er jeg 99,27% sikker på at det er rigtigt. Lynæs plejer at vide, hvad han taler om.
Med hensyn til Beta'en, så er det som du skriver en Kobuta motor der er pakket maritimt ind. Kobuta er en stor og anerkendt fabrik for den slags motorer. De bruges masser af steder og fremstilles i stort tal. Jeg volle ikke være nervøs for en motor, der står Kobuta på.

Hvilken motor sidder der i båden nu?
Hvor mange HK, gearing og omdrejninger mm. Bare for min nysgerrigheds skyld?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også