Kryds forhavehegn ??

Hej alle

Jeg skal lave et forhave hegn, og tænker så kryds forhavehegn,
Nogen der har et link , hvor jeg kan se hvordan det opbygges ?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er et kryds hegn, har aldrig hørt den betegnelse
Nå sådan, ja det siger jo noget mere, men om der lige findes links til det ?
Er det noget du selv vil lave ? Det kræver jo at du har det rette værktøj og evnen til at bearbejde træ  En god høvlbænk er et must i den forbindelse, da det ser ud til både at være skåret og tappet sammen.
Du laver en ramme af lægter, med samlingerne i hjørnerne lavet som halv/halv.
Så laver du et kryds, hvor du igen samler 2 lægter halv/halv og lægger dem på din ramme, så streger du op i hvert hjørne, det bliver til 2 snit, 45 grader pr. hjørne. 

Så skiller du det hele ad og bruger de enkelte dele som skabelon, når du skal skære de næste, og når du så har alle dine stumper, så begynder du at samle det hele med skruer. 

Vupti så er der dømt hegn 

Du afgør jo selv hvor lang/høj/bred dit hegn skal være...husk at fraregne stolper i jorden 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Som pinkhenrik skriver, så samles hjørnerne med bladsamlinger, og det samme gøres med krydset, som ikke behøves at laves med tap. Det laves bare så det passer ind i den ramme, også skrues det fast i rammen
Annonce
Hvad er bladsamlinger, og hvad menes med tap ??

Kan krydset ik skrues sammen og evt limes sammen ?
Skrevet af murer1 på 15 aug 2013 20:51
Hvad er bladsamlinger, og hvad menes med tap ??

Kan krydset ik skrues sammen og evt limes sammen ?

http://www.goerdetgodt.dk/wp-conten..._snit2.jpg

Der saves ½ ned i brættet, hvor det andet bræt skal krydse, så de passer ind i hinanden. Du kan se mere her.
http://www.goerdetgodt.dk/smaa_bygg...e-vaerktoj

Du skal ikke bruge tap samling til krydset, det vil være alt for bewsværligt.  Google tapsamling hvis du vil se billeder af det.

Du kan som det er beskrevet lave noget fusk eller du kan vælge at lave det rigtig med bladsamlinger og tappet sammen. Hvad tror du selv vil se pænest ud og holde længst.
Jeg ville nu ikke besvære mig med at lave tapsamlinger. Hvis krydset får 2 stk 5x100 ved hvert hjørne, er der sparet mange timer og det holder ligeså godt. Men man kommer ikke uden om bladsamlinger til rammen, med mindre man vil bruge beslag. Hvilket ikke er særlig pænt til sådan en hegn.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis