At arbjede med MDF

Hello fellow "do-it-yourself" folks.

Har længe kigget nettet tørt efter et klædeskab der skulle passe til pladsen tiltænkt, B:970 D:400 H: 2500 mm men det er sku ikke helt nemt. I den forbindelse er jeg blevet enig med mig selv (altid så dejlig nemt) at skulle smække et sammen af MDF. Men har aldrig arbejdet med MDF før. Ved det er meget modtagelig for fugt, men udover det, er det meget begrænset.
Hvordan laver man samlinger der holder? Bruger man indvendige vinkler? Skal man bore for i MDF? Selvskærende skruer? Alle råd/tips er mere end velkommen.

På forhånd tak.

Buchwald
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nu bedst at lave et skelet af fyrretræ, som du så beklæder med mdf eller spånplade, og så skal der altså limes ud over brug af skruer. Mdf holder ikke hvis du bare skruer det sammen plade mod endestykke også selvom du forborer.
Men jeg forstår ikke at du ikke kan finde noget der kan bruges som klædeskab, der findes da udmærkede systemer hvor du kan opbygge individuelt som du selv ønsker det.
Du skal altid forbore og lime.. du må ikke komme for tæt på kanterne, hold 3-4 cm afstand.

Det er rigtigt at MDF suger vand/fugt.. men det er ikke et problem når du skal bruge det til skabe.. Det gælder altså kun hvis du får en vandskade, dine køkkenskabe i spånplade suger også fugt.

Mdfen er let at bearbejde og lave et lækkert finish med, og når først det er malet, så er det også let at holde.

Dog skal du være opmærksom på at der findes forkellige hårdheder/kvalitetet, hvis du skal have meget bredde hylder, kan en for blød Mdf bøje ned med tiden. Dette kan du løse ved at montere en lodret strimmel ind mod væggen.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Har planer om at skulle bygge terrarie af MDF, men da vi også står og mangler et skab til gangen, ville jeg "øve" lidt på at lave det. Derfor jeg ønskede at bruge MDF.
Man kan sikkert godt finde sider/steder der kan lave skabe på speciel mål, men jeg er ikke villig til at skulle bruge flere tusinde på det. Havde regnet med i omegnen af 1.000-1.200.

Hvilke tykkelse ville være optimal? Tænkte på en 16mm, er det ikke tilstrækkeligt bredt til at man kan skrue i ende stykkerne?

Kan godt være at jeg stiller mange dumme spørgsmål, men er som sagt ny til det. Hvilke skruer ville være optimal? Selvskærende? Og hvor brede/lange skal de være hvis man går udfra det er 16 mm?
Hvis det med at holde sige 3-4 cm fra kanten ikke er en mulighed, er der så noget man kan gøre for trods alt, at få det bedst mulige resultat?

Hvordan ser man hårdheden af MDF´en?

Tak for svaret.
Et liv med plader i næsten alle afskygninger, har jer erfaring for at du må bruge en anden metode at sammenføje diverse emner.

Dyvler (1 tredje/del af tykkelsen ca. 5 mm) eller såkaldte "fisk" ovale sammenpressede træstykker i ditto huller med lim (lamello er der noget der hedder) vil være en god måde at gøre det på, der findes andre lignende måder at gøre det på, men ingen skruer jeg synes jeg kan se det for mig, godt bliver det vist ikke.

Måske nogen vil sige at jeg er en sortseer' hvad emne sammenføjninger angår, jo selvfølgelig, de velkommen. (er måske ramt af faget gennem mange år) og ser måske med lidt andre "øjne" på div. ting.

Håber du har forstået meningen.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Der findes en metode hvor med man kan samle MDF og spånplader på uden at bruge et skelet, men den er tidskrævende og kræver stor precition.
Man bore hul i pladen 3 cm. inde fra kanten til en 10 mm. dybel, limer dubler i hullerne der skal være en for hver 25 cm. Så forbores der ind gennem kanten ind i dyblen med et 3 mm. bor.  Så skal den plade man skruer fast på endetræet være forboret med et 4 mm. bor og undesænkes, der skal så bruges 4 mm. skruer der er så lange at de når at komme ind i dyblen. Det vil kunne holde men er altså temlig bøvlet i forhold til at bygge et skelet.MDF plader er kun sammenpresset savsmuld og lim ligesom spånplader hvor der blot er anvendet grovere savsmuld og små spåner. Derfor kan det ikke holde ved bare at skrue skruer i. Det svare til at forsøge at få en skrue til at holde i et stykke endetræ.
Maskinsnedkeren.
Har prøvet det med at "fiske" før, men har ikke haft den bedste erfaring med det. Finder det svært at udfræse nøjagtige huller så det kommer til at passe uden forskydninger efter samling. Og ligger heller ikke inde med en sådan fiske maskine, og ku godt forestille mig at en sådan satan ikke var helt billig. Så til at starte med, må den idé blive lagt på hylden.
Dyvler på kun 5 mm.? Holder de til noget? Det nævnte terraire skal være forholdsvist stort og kommer til at sku bære mange kilo, 100+.

Håndværkeren
10mm. dyvler, så er der kun 3 milimeter fra hul og ud til kanten, er chancen for at mdf´en knækker ikke forholdvis stor?
EN første klasses lamelfræser koster op til flere tusinde kr.

Har den billige fra HN. noget værre skralder værk i forholdt til de dyrere modeller, som f.eks. Lammello.

Kan bruge den jeg har, & med hensyn til at få det til at passe sideværts:
 
Der er plads til lidt justering i samlingerne når du samler, kan du med fordel bruge en tvinge til at justere, så det kommer til at passe.

Noget andet er når du skal/vil belaste med over 100 kg. er Mdf. plader ikke egnet til formålet efter min bedste overbevisning, du må bruge et helt andet, & meget stærkere materiale. (måske birke x finer min. 20 mm & er ingen gang sikker på at det vil være nok)

Men lav en stål konstruktion, så har du styrken til at bære og reolen til at pynte på det hele. (det må være måden at lave det selv på


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
De her to links viser i store træk hvad det er jeg har i sinde at lave.

http://www.reptileforums.co.uk/forums/habitat/727439-how-build-corner-vivarium-base.html
http://www.reptileforums.co.uk/forums/habitat/727492-how-build-corner-vivarium-base.html

Stål konstruktion lyder til at være lige i overkanten til et stuemøbel. Måske var 100+ også lidt i overkanten, men derop af. Der skal beklæde med beton indvendigt, en vanddel, en del jord og små sten.
Smøre du vandholdigt matriale på en ubehandlet MDF plade er det sket med den som MDF plade, du får en overflade der minder om et franskbrød der har været dyppet i vand.
Og du ved sansynligvis ikke noget om beton, med den opskrift du har lavet der.
Er et teraie ikke et forholdsvis fugtigt sted ? Hvis det er tilfældet kan du godt glemme alt om MDF plader.
Og du misforstår min opskrift på brugen af 10 mm. dybler !
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også