Radiatorer og varmt vand

Hejsa.

Der er lige en ting jeg ikke helt forstår.

Vi har en kombi Metro vandvarmer som styrer fjernvarmen udefra (så vidt jeg har forstået), og brugsvandet.

Jeg har efterhånden selv fået skiftet alle vores gamle radiatorer ud (da vi havde vores gamle fyr), og igår ville jeg fjerne den sidste radiator.

Jeg fandt ud af at jeg også var nød til at lukke for det varme vand....og der er det så min viden halter lidt.
Godt nok har vi kælderen fyldt af gamle både store og små rør der er svejset sammen på kryds og tværs.

Men bruger man det varme vand til radiatorerne....det mener jeg bare ikke...?
Syntes bare det var lidt mystisk at måtte slukke for det varme..

Desuden har vi en gammel måler (vandmeter) der er svejset på et rør.
Er det noget man bruger idag til noget? 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er et barometer du har siddende på det rør og det skulle gerne vise det tryk der er på anlægget, det viser ikke varmen. Hvis du har fjernvarme har du ikke en vandvarmer som sådan, det er en varme veksler og ja der skal lukkes for det varme vand hvis du skal skifte radiatorer.
Dvs jeg ikke kan fjerne det barometer med mindre jeg sætter et nyt.

Jeg vil nemlig rigtig gerne skifte de gamle sammensvejset rør ud med pex, for mange af rørene ser ikke for godt ud.
Men de har jo også siddet der siden 1934
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Men hvad har det varme vand med radiatorer at gøre?
Jeg skulle da mene det er det kolde der løber igennem
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af danie på 11 aug 2013 13:14
Men hvad har det varme vand med radiatorer at gøre?
Jeg skulle da mene det er det kolde der løber igennem
 Hvad tror du ellers der opvarmer dine radiatorer hvis det ikke var det varme vand. Og du kan ikke bare skifte alle rør til pexrør !

en ting er sikkert det er ikke det varme brugsvand der varmer dine radiatorer.
Hej.
Instrumentet  er er en trykmåler, gradueret i meter vandsøjle og viste vandstanden i anlægget da det var et fyr, der stod der. Det skal du ikke bruge til noget med fjernvarmen.
Kan godt forstå, hvis du vil modernisere installationen med pex. Det giver også et bedre flow, da der er mindre modstand i dem end i en flok gamle jernrør.

mvh

 varmetossen

Hvis det varme brugsvand finder vej til radiatoren kunne det skyldes en tæret varmespiral i vandvarmeren.
Eller en gevaldig monteringsfejl.
Ja nu har jeg haft en Vvs mand ude, og jeg havde fået forkert info dengang om hvilken haner der skulle lukkes for.

Jeg kan sagtens skifte ud med pex, og den gamle vandmeter blev brugt til det gamle fyr, men er ikke i brug mere.

Tak for svarene
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis