Skifte lampeudtag og gamle metaldåser

Jeg er ved at skifte loftsudtagene i mit hus fra 1976. Udtagene er de firkantede 50 x 50 mm, som jeg erstatter med nye tilsvarende lk fuga.

Jeg er klar over at dette ikke er lovligt ved nyinstallation, da der skal anvendes de runde ø80 med pl dåse, men som jeg forstår reglerne måtte man godt installere de firkantede i loftet frem til 2003 (eller deromkring), og jeg har stadig lov til at skifte selve udtag og stikkontakter uden at skulle ændre det til at efterleve gældende regler.

Det jeg derudover er kommet i tvivl om er, at de bagvedliggende dåser er de gamle typer af metal, og der er noget afstand mellem disse og loftsbrædderne (op mod 10 cm). Må jeg stadig skifte udtagene uden at skulle erstatte dåsen med en pl dåse glat med undersiden af loftet, og har det nogensinde været lovligt at der var så stor afstand mellem dåse og loft?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan anbefale at læse eleftersyns håndbogen, når man vil vide hvornår noget er lovligt/ulovligt:
http://www.eleftersynsinfo.dk/sites/default/files/070313_Haandbog_revision_2_endelig.pdf

I dit tilfælde side 33:
"Fra 1. april 1939 har der været krav om, at gruppeledninger til lampeudtag/lampesteder skal afsluttes i dåse, lampeudtag med dertil beregnet dåse eller i en roset.

Fra 1. maj 1963 har der været krav om, at lampeudtag/lampesteder skal have faste klemmer. Kravet gælder ikke ved tilslutning af fx en lampe, der fastmonteres direkte på loft eller væg i overensstemmelse med fabrikantens anvisninger

Indtil 1. januar 2003 accepteredes en afstand på indtil 12,5 mm mellem underkanten af dåsen (fx en PL-dåse) og overkanten af loftet. Det accepteredes, at der i fx trælofter, med en fastmonteret dåse ovenover, blev boret et hul af passende dimension, hvorefter lampeudtag (fx 50 x 50 mm eller Ø80 mm udtag) blev fastgjort til træfloftet. Naturligvis under forudsætning af at dette kunne udføres håndværksmæssigt
forsvarligt. Fra 1. januar 2003 må brændbart materiel (fx trælofter) ikke indgå mellem dåse og lampeudtag. Elektrisk materiel skal være adskilt fra den brændbare bygningsdel med en afstandsring af isolerende materi-
el.
Indtil 1. januar 2003 accepteredes forfradåser med 50x50mm lampeudtag monteret med 63 mm ramme på skråvægge eller lofter, hvor disse var placeret så tæt på væggen, at der ikke var mulighed for at ophænge et nedhængt armatur direkte i lampeudtaget. Naturligvis under forudsætning af at dette kunne udføres håndværksmæssigt forsvarligt"

Ingen der kan sige om mine udtag er ulovlige?
Ja det er de, der må ikke være 120cm fra din dåse og ned til dit udtag.
Skrevet af fudji på 13 aug 2013 21:54
Ja det er de, der må ikke være 120cm fra din dåse og ned til dit udtag.

Det er nok ikke ret mange der har ethundred og tyve centimeter at løbe på !
Der må stadig kun være tolv milimeter.
Annonce
"og der er noget afstand mellem disse og loftsbrædderne (op mod 10 cm)".

Dine dåser skal føres ned gennem det brændbare (træet). Mit forslag er at få elektrikeren til at forlænge dine installationskabler (det kan man godt gøre lovligt) og så få monteret de PL-dåser ordenligt.
Skrevet af Kresten_m på 13 aug 2013 19:39
Ingen der kan sige om mine udtag er ulovlige?

Hvis dåserne i loftet er PL dåser, kan du købe afstandsringe i plast på mellem 8 og 32 mm. Når du bruger sådanne ringe er installationen lovlig. Afstandsringene er til 80 mm udtag.

fase
Tak for svarene. Det er som sagt de gamle metaldåser der er den store afstand til udtagene ved. I tilbygningen i stuen samt på badeværelserne er der pl dåser glat med oversiden af loftet. Begge er lavet i 90'erne og derfor lovligt som jeg forstår det. Jeg har så 9 lampeudtag i det oprindelige hus med metaldåser og stor afstand mellem dåse og udtag. Det har jo været sådan i 40 år uden problemer, så inden jeg får en elektriker til at lave det i orden vil jeg lige høre om der er nogen der ved i hvilke kategori sådan en ring vil komme i fbm. et elsyn når jeg engang skal sælge huset (k1, k2 eller k3)?
Ring = ting (åndssvage ordbog på iPhone)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis