Tilkobling via vandhane, tryksikker?

Jeg har købt en bordvaskemaskene.
Tilkoblingen gik nemt, men læser så at jeg kun må tilkoble en tryksikker vandhane, er der bogen måde jeg kan tjekke op på om hanen er tryksikker? Ved kun at det er af mærket osra, omgå være med Blandingsbatteroi indbygget?
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En vandhane med drejelig "tud" er ikke tryksikker, det kan være lidt kryptisk at forstå men vandhaner hvor der er en bevægelig arm er som regel ikke tryksikret.  Og et blandnings batteri er også uegnet til opgaven. Det er faktisk kun den gamle type hvor der er en hane for varmt og en for koldt der kommer ud af væggen.
Du kan nok bruge den du har, men så må der kun være åbent for vandet når du er i nærheden åltså hjemme, men ellers er der kun vvs-eren tilbage hvis du ikke selv har evner og værktøj til at monterer en extra vandhane under bordet, afløbet har du allerede, der sidder sådan et lille låg på afløbet lige under vasken, det er beregnet til opvaskemaskinen.
Der er så vidt jeg kan se ikke mulighed for at lukke vandet, som der jo skal være hvis man selv laver det. Og er heller ikke sikker på jeg tør kaste mig ud i det.

Kan sagtens nøjes med at vaske op når jeg er hjemme, det jo bare planlægning, men hvis der sker noget pga trykket, vil jeg så kunne slukke vandet via vandhanen? For ellers vi det jo give et problem?

Afløbet du siger allerede er der, er det den "tut" der sidder på røret, og peger lidt nedad?
Lige under vasken, omkring 4-5 cm. nede skal der være sådan en tut til at skrue af, her på monterer du slangen fra vaskemaskinens afløb ( den skal skrues på !
I vandlåsen sidder der også et låg / tut den må du ikke åbne for så virker vandlåsen ikke og det er ikke duften af chanel nr. 5 der så vil brede sig i dit køkken
Annonce

Der er så vidt jeg kan se ikke mulighed for at lukke vandet, som der jo skal være hvis man selv laver det. Og er heller ikke sikker på jeg tør kaste mig ud i det.

Kan sagtens nøjes med at vaske op når jeg er hjemme, det jo bare planlægning, men hvis der sker noget pga trykket, vil jeg så kunne slukke vandet via vandhanen? For ellers vi det jo give et problem?

Ja hvis du lukker for vandhanen så er der lukket, men stadig et tryk på slangen som først forsvinder når du løsner slangen, så hold lige en hånd omkring når du skruer af det er kun et lille pift så er trykket væk. Det er lovpligtigt at du skal kunne lukke for vandet til din del af boligen og så vidt jeg ved skal der også være en ventil for hvet tappested ud over den du bruger, det kan være en baluflex der skal betjenes med en umbraconøgle eller en skruetrækker.
Ved ikke helt om du måske misforstod mig?
Hvis der sker noget som følge af at hanen måske ikke er tryksikker, kan man så bare slukke for hanen, eller vil jeg risikere at utætheden sider højere oppe?

Ved toilettet er der et par plastik haner så jeg fx kan lukke vandet over til selve toilettet osv, men i køkkenet er drikke noget at se, det er ældre område, og der går rør op gennem lejlighederne ser det ud til. Har i hvertfald to rør der går gennem mine køkkenskabe fra gulv til loft. Og umiddelbart er der ingen ventiler at se så jeg kan slukke vandet.
Tjah eller du har misforstået mig fra starten ?
På dit køkken bord sidder der en vandhane ved din vask, jeg går ud fra at det er den du vil tilslutte din opvasker til !
Er det tilfældet så skriver jeg bla. at, har den hane en svingbar tud så er den ikke tryksikker hvis du monterer slangen fra vaskemaskinen på svingtuden. Det jeg mener med svingtuden er det stykke forkromede rør der går fra hanen op i en bue og vender ned mod din vask. Den del er kun tætnet med det der kaldes cimmer ringe = en lille gummiring nede i selve vandhanen (ikke synlig) Det er denne ring der ikke er tryksikker.
At der går to rør op gennem dine skabe, skyldes at det er varmt og koldt vand. På de rør må der sidde et pat T stykker der leder vandet op til vandhanen. Lige efter de to
T-stykker skal der sidde en baluflex som kan lukkes og åbnes med en form for nøgle / skruetrækker, fra baluflexerne sidder der kobberør op til selve vandhanen bag ved vasken ind mod væggen.
Er det sådan det hænger sammen ?

Går det helt i skudder mudder for dig nu så kontakt din vicevært / gårdmand.
Tror egentlig jeg har forstået det du har skrevet.
De der baluflex du skriver om, er det bare det korte stykke der sidder mellem rørene og målerne, hvor der er et lille hul (skruehul) i? Og hakket hele veje rundt om? Har en måler siddende på begge.

Har jeg forstået rigtigt, at hvis der sker noget, fordi hanen ikke er tryk sikker, så vil det "bare" være i svingtuden? Så jeg bare kan skulle vandet og reelt skifte tuden hvis der skulle ske noget?

Ja undskyld jeg spørger så meget, er bare bange for hvor galt det kan gå, hvis der sker noget.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis