pl dåse over loft

hej, jeg er ved at bygge garage med flat tag. I den forbindelse forbereder jeg loft belysningen således at elektriker blot skal stå for tilslutning og montage af selve lampeudtag.

Loftet beklædes med 16 mm x-finer hvor der er 100 mm. rockwool over.
På spær fastgøres med klips 5x1.5 mm2 mellem de 4 lampeudtag 
hver lampeudtag afsluttes i en PL dåse.

Så langt så godt - jeg er dog i tvivl om, om PL dåsen skal fastgøres over underbeklædningen  - hvis den skal, hvordan gøres det ? - når først underbeklædningen er løftet op/sat fast kan man jo ikke komme til at skrue noget fast.. - den kan heller ikke skrues fast før pladen løftes op da ledningen jo skal føres ind i PL dåsen (og ledninger sider jo fast i loftet/ på spær).

Er det tilstrækkeligt at PL dåsen spændes fast når selve lampeudtaget skrues på - herved spændes PL dåsen jo ind mod lampeudtaget og presses fast i underbeklædningen.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

De skal sættes fast - med PL beslag -

http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/97693_05.pdf

se side 2 - montering af dåse på side af spær.

Kablerne afisoleres sådan at de kommer 15 cm under færdig loft - så kan elektrikker selv klippe dem til i længde - kabel skal ind i dåsen sådan af ca. 1 cm af kappen er synlig indvendig i dåsen.
Husk at PL dåsen skal føres igennem, så den flugter med underkant af loftspladen.
(eller der skal bruges en gennemføringsring)

Men om det er lovligt med en PL dåse i en garage, kunne jo godt være et problem, men snak med din elektriker om det.

Skrevet af je__ns på 04 aug 2013 14:38
 
Men om det er lovligt med en PL dåse i en garage, kunne jo godt være et problem, men snak med din elektriker om det.


Ikke noget problem med PL-dåser i en garage
tak for svar, skal jeg forstå det sådan at eneste måde er at fastgøre på spær....der er jo tale om x-finer med fjer/not hvilket gør at hullet så evt skal bores i overstørrelse eller ovalt - ellers kan jeg ikke skube loftplader på plads når de løftes op og griber ind i pl dåsen..

kan man ikke fastgøre nedefra efter at loftplader er skubbet på plads ?. herved kan hullet til pl dåsen væree præcis i størrelsen - det andet vil se .mærkeligt ud da det vil efterlade en pæn rævne runndt om loftudtaget


A: Ring til elektrikkeren :-) - du må jo ikke selv det efterfølgende - herefter vil han gøre følgende:

1. Fastgøre PL dåse til spær eller ved brud af andet tømmer, således at underkant at PLdåse - er over din krydsfinerplade.
2. Trækning af kabler - afisoler, indføring i dåsen, de afsioleret leder pakkes op i dåsen, rund i kanten, i samme retning som dit kopbor drejer. der må ikke være ledninger i centrum af dåsen (centerbor).
3. Tage mål til centrum af dine dåser. Dette kan være ud til væg, eller til nærmes kant på plader når de sættes op.
4. Skriv målene ned :-)
5. Sæt loftbeklædning op.
6. Mærk og bor huller til PLdåser med kopbor Ø68(mener jeg)
7. der monteres afstandreing nedefra.
8. Lampeudtag monteres.
Annonce
Tror du gør det mere kompliceret, end det er. Dåsen skrues fast til spær, så den rager 16 mm ned, så underkanten kommer til at flugte med færdigt loft. Der opmåles hvor den sidder, og et hul svarende til dåsen bores i pladen - måske 1 mm større end dåsen. Da dåsen kun rager 16 mm kan du godt lirke pladen på plads, ved at holde den lidt skråt når fer og not mødes. Loftudtaget dækker for den 1 mm luft, der evt. kommer.

Alternativt, så montér den så den flugter med overkant af pladen, og brug en gennemføringsring. http://www.wattoo.dk/lk-fuga-afstandsring-19-32-mm-for-pl-daase-1020007202

Og husk så i øvrigt, at det er kræver autorisation at lave det du er gået i gang med.
jeg vil også gerne have udtagene nogle bestemte steder, som ikke er præsist over/ ud fra spær.
må man skrue pl dåsen fast på et bræt hvor pk dåsen går igennem et boret hul. dette bræt med pl dåse kan så ligge over xfiner og så skrues fast i xfiner nedefra, det vvil da sikre at pl dåsen sider fast
Du sætter et bræt fra spær til spær, i passende højde. og skruer PL dåsen fast på det.

Men hvis du skal have neonrør, skal kabelenderne så ikke bare føres ned i amaturet og sløjfes videre?
jeg kan se af LK vejledningen at de giver et monterings eksempel med et forskalnings bræt, hvis blot afstands tapper fjernes.
det må jeg så gå ud fra er i orden ?. og så skrue dette bræt fast nedefra efterfølgende.. jeg har ærligt talt ikke tiltro til at jeg kan bore op efterfølgebde med 1 mm tolerance.
jo hvis jeg skulle have lysstofrør ville det være nemmere (og billigere), skal dogg have nogle andre lamper, og et af udtag er til port motor. det havde nok været nemmest at føre synlige kabler....
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis