60mm afløbsrør - tilslutning?

Hej, jeg hjælper bekendte med at opsætte et nyt køkken. Nu viser det sig, at afløbsrørene - i soklen og op i køkkenelementet - er lavet i noget sort svejset 60mm plast. Af pladshensyn er vi nødt til at afkorte og lave en ny bøjning under bordsoklen. Jeg kan bare ikke finde noget som helst om den slags rør. Forestiller mig en overgang til standarddimension, som så føres op til vasken.

Men hvad findes der, og hvor finder jeg en overgang til f.eks. 50 eller 40 mm grå rør?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til siden.

V V S experten har reduktions stykker.

Det er vist nogle  u-korante mål på afløbs-rør køkken firmaet bruger, prøv evt. at kontakte dem ang. problemet.

Måske har de løsningen.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Nej, ikke køkkenfirmaet, det er fast installation i en etageejendom. "Køkkenfirmaets" del: vandlås osv. er i alm. grå rør. Udfordringen er, at det sidder til en flangetilslutning/overgang, og når der afkortes bliver der i stedet en bar rørende. Og jeg HAR altså forgæves søgt efter reduktioner fra 60 mm. Ingen fundet, heller ikke selve de svejste 60mm rør har jeg fundet referencer til.
Ok så må du prøve at forhøre ved viceværten/ejndomsfunktionær.

Hvis det er lejerbolig, han må da kunne fixe det, for du er sikkert ikke den eneste der er ramlet ind i dette.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der findes nok ikke fittings så du kan lave en overgang, til 50/40 mm grå rør.

Du bør ikke save det svejsende rør over, ellers skal du nok have en til at pvc svejse det igen, så kan de nok lave en brugbar løsning for dig.

Var det ikke muligt at bevare det eksisterende rør?

Eneste fittings jeg kunne finde til 60 mm, var en overgang til 2" rør gevind (beregnet til sort pel vandrør) det hjælper jo ikke rigtigt.
Som jeg lige forstår dig: det eksisterende afløb er et 60mm rør ( udvendig mål?) der kommer lodret op af gulvet. Der er så flanger en bøjning på. Det er denne bøjning du skal have sænket.
Hvad måler det 60mm rør indvendigt? Da det er et afløb, render vandet jo nedad, så derfor vil det jo være en god ide at den nye bøjning sættes ind i dit 60 mm rør . Det kunne måske være det er 50mm indv.? Så kan du jo sætte en 50 mm grå pvc bøjning ind i? Da der jo så ingen gummitætning er, kan du evnt. Lime dem sammen med pvc lim.
Annonce
Det skal være tæt og mekanisk stærk samling, især når det er i etage byggeri, hvis der skal spules faldstammer, er det jo ikke så smart, hvis det går fra hinanden.
Selvfølgelig skal det være tæt og holdbart, og da især når det bliver gemt væk under soklen.
Er det ikke muligt at få et billede på af hvordan det ser ud nu?
Selvfølgelig skal det være tæt og holdbart, og da især når det bliver gemt væk under soklen.
Er det ikke muligt at få et billede på af hvordan det ser ud nu?
En nærmere måling viste 56 mm, og JA, det er faktisk 50 mm indvendigt, så det med indpresning og limning er overvejet. Foreløbig er en 50 mm grå bøjning rør presset i, og fastgjort med bøjle i gulvet i gulvet. Det sorte rør er FAST (kan ikke presses ned), så den foreløbige samling er garanteret tæt, og vil også forblive det, men korrekt er den ikke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis