Bygge nyt hus, eller købe gammelt?

Hej Lav det selv'er 

Jeg er lidt i syv sind, og håber i kan komme med lidt guldkorn eller råd.
Sagen er den vi står som første gangs købere, og kan ikke rigtig finde ud af om der skal købes ny renoveret hus, bygges et nyt eller selv renovere et hus  - sidst nævnte ved jeg ikke lige helt om jeg orker, vil hellere bruge min sparsomme fritid på hobbyer 

Vi har en hustands indkomst på ca 80-100.000 kr brutto pr måned.
Et nyt ville ligge i ca 3 mio. Ældre men istandsat hus ca 2,2 mio.
Regner med at smide 1-150.000 kontant i udbetalingen.
Hvad havde i valgt at gøre? 
Til huset skal der høre 6-100 m2 garage/værksted med til, hvilket også skulle bygges til et nyt hus.

På forhånd tak!

- MVH Emil

De bedste hilsner Emil 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis I er førstegangskøbere, så ville jeg klart købe noget fremfor at bygge i første omgang. Der var adskillige ting vi troede vi gik op i inden vi købte, så som walk-in closets... Nu vi så reelt har boet i et gammelt hus med det, så kan vi tydeligt se at sådanne rum vil vi ikke bygge ind i et hus hvis vi byggede selv. Til gengæld ville jeg lave en fugtsikret kælder hvis jeg byggede nyt, hvor jeg tidligere troede at jeg ikke ville have en kælder.

Så altså overordnet set, så mener jeg ikke man realistisk ved hvad man vil have som førstegangskøber.. Så jeg ville købe eksisterende renoveret hus i dit tilfælde... gerne noget letomsætteligt, således du kan sælge og bygge hvis du får lyst inden for f.eks. 5-8 år.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Hej.
I har da alle muligheder for at finde lige det, I kan blive i i mange år. Men I skal også være kræsne. Land - by - børnepasning - skole - indkøb - bus - tog.
Og da du åbenbart skal bruge lidt råderum, skal det prioriteres.
Vi bor selv på en 4-længet ejendom med maskinhus, og som min kyniske kone siger: nu kan rodet være indenfor - jeg vil ikke se det udenfor

Køb noget, der ikke er for småt. En fornuftig opvarmning, her tænker jeg mest på selve varmeinstallationen, måden, der fyres på kan altid ændres.
Der er sikkert mere

mv

 varmetossen

Hvis du ikke er interesseret i at renovere på et gammelt hus, så køb et nyt. Det er desuden billigere at bygge nyt end at renovere.
Udgifterne til varme er meget mindre, og du skal ikke tænke på vedligehold de første mange år.
Kan i øvrigt anbefale http://www.boligdebatten.dk/ som har mange tråde om netop dette spørgsmål.
Enig, hellere bygge nyt end at renovere, hvis vi kigger på fornuftig økonomi ind i det.
Jeg har selv været i de samme overvejelser.
Hver gang vi kiggede på "brugte" huse var der overvejelser om, hvad der skulle laves om for at vi ville bo i det.
Enden blev, at vi valgte at bygge et helt nyt hus fra bunden. Nu har vi det gulv, køkken, badeværelsesmiljø med videre som vi gerne vil have. Sammen med et topmoderne varmeanlæg med jordvarme, ventilation med genindvinding og så videre. Udgiften til at varme huset op kommer til at lande på ca. 8000 kr. pr år incl. varmt vand for 200 kvm hus. (har ikke boet her et helt år endnu). Indeklimaet er suverænt og der er omtrent ikke noget der skal vedligeholdes i de første mange år.
Hvis du har mod på at være medbygger, så moster det ikke mere end et "brugt" hus. Køb et færdigt råhus og lav selv alt montagearbejdet. På den måde er der styr på tætheden, og du kan lave arbejdet i det tempo du kan følge med til. Hvis du vælger at bygge i træ, som vi har valgt, så kan jeg sende dig en PM med den tømrer, som har bygget vores, og som jeg kan anbefale, både for pris og kvalitet.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

nu er der en overvægt af byg nyt meninger hvilket også økonomisk er det mest fornuftige. men jeg vil så også vove en påstand om at de herrer der mener dette også har boet i deres eget hus før de byggede nyt 

jeg vil råde dig til at finde et fornuftigt hus at købe, leve i det i en 5-8 år og find uf af hvad i som familie ønsker og prioritere ved et hus.

Har et venne par der byggede nyt for 8 år tilbage og i dag vil de have en del om hvis de skulle bygge nyt igen. Faktisk er de ved at overveje at bygge til og bygge om og det er knap så økonomisk.

Jeg tror på, at man som første gangs køber af et hus ikke ved alt til at kunne bygge et som man gerne vil, medmindre man har boet til leje i et hus....

Er dog helt enig i, at rent økonomisk er der bedre at bygge nyt HVIS grunden ellers er fri til det. Husk at billigenheden har rigtig meget at sige for et hus, både pris men også hvordan man bor 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Tusind tak for alle jeres input - det er guld værd :-)
Efter at have kigget lidt mere på det og kigget på udbydere af "type huse" har jeg fundet Preben Jørgensen i ølholm blandt andet, som tilbyder huse til en fornuftig pris hvoraf køkken, bad og materiale valg er mer eller mindre frit indenfor et afsat beløb. Hvilket tiltaler mig, da jeg ikke altid finder deres standard skrabede materialevalg tiltalende.
Derudover kan det afviges i tegninger i henhold til deres allerede pre-fabrikeret plan tegninger så vi får lige præcis det vi vil have, samt det er et firma med mange års erfaring og godt renomme, der ikke skifter firma navn når de har bygget tilstrækkelige skod huse med reklamationer :-)
Nu må vi se hvad banken er med på, de har desværre også lidt at sige :-( og have fundet en grund med den rette beliggenhed :-)

De bedste hilsner Emil 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis