netværkskabel i samme rør som el

Hej
Jeg skal have trukket et netværkskabel og der er kun mulighed for at benytte et rør hvor der i forvejen er ledninger til en kontakt.
Netkablet skal jo være godkendt til at ligge i samme rør, men hvordan ser jeg dette?
Er der en bestemt kode på kablet (lige som på installationskabel eks PKAJ)?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må under ingen omstændigheder sammenblande netværkskabler med din 230v installation......

Med henvisning til SBei 6, 528.1.2

Så du må igang med rillefræseren, eller som alternativt en kabelliste eller rundt om karmen (hvis der en sådan)
ups. kan se at det kun var halvdelen at mit spørgsmål der kom med, hvilket jo ændrer det en del. :-)

...Jeg skal have indkøbt noget netkabel til netværk i separate rør og vil samtidig bruge det til IHC i samme rør som installationen, så jeg slipper for at købe det dyre link10 fra LK. (ved godt der er to ledere mindre og der skal være 0,6mm eller forsikres).
Så jeg ville undersøge markedet om jeg kan finde et kabel der kan opfylde begge krav, men i tvivl om hvad jeg skal kigge efter af mærkning.

Her på jobbet er alle kabler og netværkskabler eks. lagt i samme kanal. Er der forskel på om det er i rør eller i kanal?
Skrevet af kimcarlsen på 31 jul 2013 10:35
ups. kan se at det kun var halvdelen at mit spørgsmål der kom med, hvilket jo ændrer det en del. :-)

...Jeg skal have indkøbt noget netkabel til netværk i separate rør og vil samtidig bruge det til IHC i samme rør som installationen, så jeg slipper for at købe det dyre link10 fra LK. (ved godt der er to ledere mindre og der skal være 0,6mm eller forsikres).
Så jeg ville undersøge markedet om jeg kan finde et kabel der kan opfylde begge krav, men i tvivl om hvad jeg skal kigge efter af mærkning.

Her på jobbet er alle kabler og netværkskabler eks. lagt i samme kanal. Er der forskel på om det er i rør eller i kanal?
Jamen man må skam gerne bruge andet svagstrømskabel, som ligges sammen med stærkstrømskabel, sålænge svagstrømskabler er isoleret for den højeste spænding. Sondringen iflg. SBei går på om det er hhv. elektriske stækstrømsinstallationer som kræver autorisation (IHC mv), eller om det er svagstrømsinstallationer (ethernet), som ikke kræver aut. - disse SKAL være adskilt fysisk.

Vedr. jeres kontor - kan det være ok at både netværk og stærkstrøm ligger i samme kanal - disse skal bare være fysisk adskilt med delespor - ofte er dette "GLEMT", men det gør ikke sagen bedre

Skrevet af kimcarlsen på 31 jul 2013 10:35
ups. kan se at det kun var halvdelen at mit spørgsmål der kom med, hvilket jo ændrer det en del. :-)

...Jeg skal have indkøbt noget netkabel til netværk i separate rør og vil samtidig bruge det til IHC i samme rør som installationen, så jeg slipper for at købe det dyre link10 fra LK. (ved godt der er to ledere mindre og der skal være 0,6mm eller forsikres).
Så jeg ville undersøge markedet om jeg kan finde et kabel der kan opfylde begge krav, men i tvivl om hvad jeg skal kigge efter af mærkning.

Her på jobbet er alle kabler og netværkskabler eks. lagt i samme kanal. Er der forskel på om det er i rør eller i kanal?
Iøvrigt er min anbefaling klart at bruget PDS kabel til net - og link10 kabel til IHC - prisen er ca. 6,-/m for PDS og 10,-/m for link.

Samtidig vil jeg KLART fraråde at bruge PDS kabel til IHC - det virker fint (Dog skal kablet forsikres da det er noget mindre kvadrat end 0,6 (vist 0,24 såvidt jeg husker - jeg kan tage fejl) - Elektrikeren har noget lettere ved at lave en pæn tavleafslutning med 0,6mm2 end med det småtteri.

ja link10 er 0.6mm. tidligere var netværkskabel AWG24 (0.51mm), mens det nyere kabel er typisk AWG23 (0.57mm), så hvis 0.03mm er udfaldet mellem kluns og pænt, så er det en fintfølende trikker :-) Det jeg ikke kan finde er hvor meget strøm det kan bære i et flerleder kabel. I fri luft kan en AWG23 trække 4.7A ifølge http://www.powerstream.com/Wire_Size.htm og 3A er jo nok til en 72W IHC PSU

Annonce
Skrevet af kimcarlsen på 31 jul 2013 14:10
ja link10 er 0.6mm. tidligere var netværkskabel AWG24 (0.51mm), mens det nyere kabel er typisk AWG23 (0.57mm), så hvis 0.03mm er udfaldet mellem kluns og pænt, så er det en fintfølende trikker :-) Det jeg ikke kan finde er hvor meget strøm det kan bære i et flerleder kabel. I fri luft kan en AWG23 trække 4.7A ifølge http://www.powerstream.com/Wire_Size.htm og 3A er jo nok til en 72W IHC PSU

Du bliver altså nødt til at sammenligne æbler med æbler, og bananer med bananer...

AWG23 er ganske rigtigt 0,57mm (i diameter) men kun 0,26mm2 (tværsnit)

dvs. en forskel på 0,26mm2 og 0,6mm2 - og tro mig, det kan tydeligt ses i en tavle hvad der er brugt! + AWG23 har det med at knække....

Til din orientering mener jeg strømværdien på en 0,2 er ca. 2,5A, forskellige fra fabrikat til fabrikat....

Jeg vil nu også mene der kun er æbler i sammenligningskurven.
Kigger jeg på LK's side for Link10 kabel står der 0,6mm diameter: http://www1.lk.dk/katalog.jhtml?EANnummer=5703302128063
kimcarlsen - må erkende at det har du fuldstændig ret i...
Så hvad er det egentlig der gør at det må ligge i samme rør som PVL? Er det bare noget LK har aftalt med "monopolstyrelsen"? Er der nogen kode på kablet, man kan se det ud fra? Kigger jeg på dette kabel http://www.hardware-store.dk/lan-kabel-rulle/prod_2080.html kan det klare 2500V DC i 2sek.

Det må ligge i samme rør som PVL eftersom det er isoleret mod den højst forekomne spæding (230v), samt kablet skal anvendes til el-installationen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis