16 ampere ovn på 13 ampere gruppe?

Jeg har en indbygningsovn, hvis brugervejledning skriver, at den vil have 230V og 16 amp. Jeg har en separat gruppe til induktionskogepladen, men kan ovnen bare tilsluttes med sit almindelige stik (evt. med tre-bens adapter tilføjet) i køkkengruppen, der er på 13 ampere (selvfølgelig uden man bruger kaffemaskine eller el-kedel samtidig)?
Kan der ske noget med ovnen? Vil relæet bare slå fra? Virker ovnen bare ikke i højeste gear?
Eller: er der nogen, der har en ide om, hvad det koster at få ændret køkkengruppen til 16 ampere?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der sker kun det, at sikringen springer/slår fra, ovnen tager ikke skade.
Og der er gode muligheder for, at det vil kunne køre uden problemer.
Skrevet af Klaatu på 29 jul 2013 20:21
Jeg har en indbygningsovn, hvis brugervejledning skriver, at den vil have 230V og 16 amp. Jeg har en separat gruppe til induktionskogepladen, men kan ovnen bare tilsluttes med sit almindelige stik (evt. med tre-bens adapter tilføjet) i køkkengruppen, der er på 13 ampere (selvfølgelig uden man bruger kaffemaskine eller el-kedel samtidig)?
Kan der ske noget med ovnen? Vil relæet bare slå fra? Virker ovnen bare ikke i højeste gear?
Eller: er der nogen, der har en ide om, hvad det koster at få ændret køkkengruppen til 16 ampere?
Som je_ns skriver sker der ikke noget med ovnen. Men jeg ville da overveje kraftigt at få ovnen tilsluttet din gruppe til kogepladen. 13A gruppen kan belastes med 2990W og 16A  gruppen med 3680 W.
Din køkkengruppe kan ikke ændres til en 16A gruppe, hvis det, som det tyder på, er en lysgruppe.


fase
Rigtig mange tak begge to. Nu har jeg en ovn, der kan bruges. Det kunne dog godt være, at jeg en gang ud i fremtiden skulle have mi t relæ gennemgået af en elektriker, så det kan leve op til nutidige behov i køkken (og andre steder?).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis