Lanterneføring om natten.

Jeg har tilbragt nogle dage og nætter i Fænø Sund, som jo er et fantastisk smukt sted. Men den gamle sure navigatør undres over lystsejlerne, af og til.
I går nat kunne jeg tælle 9 ankerliggere langs kysten. 2 af dem havde ankerlanterner på, en lå med side- og agterlys (lanterneføring for et sejlskib der er let) mens de resterende seks henlå aldeles uden lys. End ikke lys i vinduerne.
Jeg fatter simpelthen ikke, at man tør. Risikoen for at blive påsejlet er ganske stor med de konsekvenser det må have. Også for den, der kommer sejlende med korrekt lanterneføring.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ret almindeligt at se bland Danske sejlere, kun Tyske og Svenske / Norske både fører korekt lys.
Sidste sommer hvor jeg lå nogle dage ved Lyø var et skræmmende eks. der lå over 40 både ude langs revet kun en havde korekt lanterne oppe om natten.
Jeg har altid en lanterne oppe om natten og en sort kugle om dagen.
Vi sejlede forbi Lyø forleden - sent om aftenen - der var en hel del lanterner.
Men nu kunne vi jo heller ikke lige se dem, der ikke havde lys på.

Vi selv "ankrer" ofte helt inde ved stranden // Fortøjer er nok mere korrekt, og vi bruger ikke ankerlys. (med mindre der er en bådebro med livlig trafik i nærheden)
Fordi der er jo ikke nogen, der sejler rundt på ½ m vand 6 m fra stranden mellem store sten.




Her har vi det store anker 15 m ude, og 3,2 kg anker på stranden.
Så sopper vi ind og ud.



Her med stævnstigen, så vi kan komme ind med gummistøvler og tørre fødder, hvis det skal være.

Det var billeder fra vores lille sommertur i år.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Ja jeg kan godt huske den tid hvor jeg havde Katamaran, der kørte jeg den bare op på stranden og gik tørskoet i land. Hvis jeg overhovedet havde sko på
Og selvom jeg ofte lå natten over for anker på kun en meter vand, førte jeg ankerlanterne. Der kunne jo komme en anden Katamaran forbi   
Ikke om jeg forstår det.
En hvid lampe, der er synlig hele horisonten rundt (behøver jo ikke at være en certificeret lanterne) kan ikke koste mange kroner, og med en diodepære på nogle få watt bruger den ikke meget strøm. Til gengæld vil den øge ens synlighed betydeligt, ikke mindst i let diset vejr. Den kan for min skyld være fra Ikea og hænge i en tøjsnor. Man kører jo heller ikke på cykel uden lys eller uden reflekser på tøjet uanset hvor øde en vejstrækning man færdes på.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

For at tage det sidste først, så er der en del her ude i den landlige del hvor jeg bor, der glemmer både lys og reflexer. Især vinter dage er jeg ofte ude for personer der går langs vejen når det er mørkt, uden reflexer. Jeg ved dog at de er der på den tid af året så jeg er mere obs. på dem.
Jeg bruger og har altid brugt en almindelig flagermus lygte som ankerlanterne !
En ting der nogen gange snyder er dem der har lanternen i toppen af masten, dem ser man ikke sådan lige hvis man er tæt på, for hvem sidder og kigger stjerner under nat sejlads.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis