Punktfundamenter

Jeg skal i gang med at lave fundament til et lille anneks - jeg tænker at lave det som punktfundamenter med et jordbor til 90 cms dybde, putte et 110 mm PVC kloarkrør ned i hullet og fylde tørbeton (i forholdet 1 - 4) ned i kloarkrøret og lade jordfugten klare resten.

Er der noget som jeg overser i den fremgangsmåde?


Bjørn
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til.

Nej det tror jeg ikke, skulle det være kunne du måske helt undvære PVC røret.












Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Nå sådan! det er måske en rigtig god ide, så vil det også kunne holde meget længere.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Lyder smart nok.
Afhængigt af jordens beskaffenhed og antallet af punktfundamenter lyder Ø110 dog ikke af meget. Vær opmærksom på, at jo mindre diameter, desto større spænding på jorden, dvs. større risiko for at annekset vil synke. Jeg har ikke set brøndfundamenter under Ø315 mm men Ø200 var også en mulighed, hvis det er et meget lille anneks og ikke skal bruges til oplagring af tunge genstande...?
Jeg ved at annekset lige nu vejer ca. 6 tons og jeg regner med at lave 15 punkter - så det bliver noget i retning af 400 kg pr. punkt.


Bjørn
Annonce
Ja OK, det er jo ikke meget og med så mange punkter tror jeg det er gangbart.
Jeg ved at annekset lige nu vejer ca. 6 tons og jeg regner med at lave 15 punkter - så det bliver noget i retning af 400 kg pr. punkt.

Når du beregner belastningen, skal du regne med, at du ikke overstiger en belastning på 2,5 kg/ cm2. Så kan du regne på fundamentet ud fra vægten af dit anneks. 400kg/2,5kg = 160 cm2 svarende til et 150 mm rør.

fase
Er det jordens beskaffenhed eller betons trykstyrke der sætter begrænsningen på 2,5 kg / cm2?


Bjørn
Skrevet af janitor på 24 jul 2013 08:42
Er det jordens beskaffenhed eller betons trykstyrke der sætter begrænsningen på 2,5 kg / cm2?


Bjørn

Det er jordens beskaffenhed. Du skriver også, at du vil bruge tørbeton i røret. Hvis tørbetonen ikke har kontakt til den omgivende jord, vil den ikke hærde.
Du skriver også, at du vil bruge tørbeton 1: 4 , du mener formentlig 1:4:7??

fase
Det er jordens beskaffenhed.
Ah, så hvis jeg vil være rigtig sikker, skal jeg hellere sigte imod et hul på Ø 200 eller 250 mm?

Du skriver også, at du vil bruge tørbeton i røret. Hvis tørbetonen ikke har kontakt til den omgivende jord, vil den ikke hærde.
Det forstår jeg godt, men betyder det at kontaktfladen i bunden af røret ikke er tilstrækkeligt?

Du skriver også, at du vil bruge tørbeton 1: 4 , du mener formentlig 1:4:7??
Øhh, nu er jeg ikke betonmand - men jeg havde fundet en betegnelse 1:4 (1 del beton til 4 dele sand) på nettet i forbindelse med fundamenter og så antog jeg at det var ok som dimensionering. Hvad mener du med 1:4:7?


Bjørn
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis