Pexrør gennem etage adskillelse

Hej
Må man føre pexrør til vand og varme igennem etageadskillelse?, skal det omsluttes af murbøsning?


mvh rasn






RAN
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror det "håndværkeren" forsøger at sige er, at han heller ikke ved noget om dét.

Men ja, det må gerne føres gennem etageadskillelsen. Hvis det er rør-i-rør, skal der ingen bøsning til. Det er i hvert fald sådan vvs-manden har gjort det hos mig.
Rør i rør kan selvfølgelig udføres uden rørbøsning, det siger sig selv, og netop nok også det "håndværkeren" forsøgte at sige, på hans egen måde...

Ekstra rørbøsning vil ingen videre effekt have, så vil være lidt spild af tid og materialer.
Skrevet af Håndværkeren på 21 jul 2013 16:34
Jeg prøvede bare på at være lidt morsom, for havde spørgeren ellers tænk sig at gennem fører  trådløst, i så tilfælde skal han se at få patent på løsningen.

Det var da et relevant spørgsmål - spørgeren var jo i tvivl om der skulle udføres ekstra foranstaltninger når der var tale om en etageadskillelse. Det var jo slet ikke usandsynligt.

F.eks. var jeg også i tvivl om jeg måtte mure et pexrør ind i væggen da jeg lavede min baggang om og havde et udvendig på væggen til mit amerikanerskab - logikken sagde mig at jeg godt måtte - så det gjorde jeg - men jeg var da i tvivl.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af Håndværkeren på 21 jul 2013 16:34
Jeg prøvede bare på at være lidt morsom, for havde spørgeren ellers tænk sig at gennem fører  trådløst, i så tilfælde skal han se at få patent på løsningen.

Det er da et relevant spørgsmål hvilke forhold man skal være opmærksom på, i stedet for at man hovedløst kaster sig ud i et projekt uden at have gjort sig de nødvendige overvejelser.

I forhold til at føre rør gennem etageadskillelsen skal man bla. være obs på om den fungerer som en brandadskillelse - gør den det, må dens brandmæssige egenskaber ikke forringes og gennemføringen skal tætnes.

 Certificeret Statiker

Nu sker der nok ikke så meget når det er pexrør. hvis spørgeren eventuelt havde sat en stump galv. rør i etage adskilelsen som brandsikring. I min gamle ven hus hvod der faktisk havde boet en vvs mand eller det vi i "gamle dage" kaldte en vand og gasmester, var der i etage adskilelserne sat galv. rør gennemføringer, og så ellers trukket kobber rør for resten. Det skulle selvfølgelig ende galt og så på en vinterdag.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis