Montere Ø80 lampeudtag i 50x50 hul

Jeg har et gammelt profilbræddeloft der netop er blevet malet hvidt og vi vil nu gerne have skiftet et gammelt lampeudtag deri, da det ser lidt kedeligt og gråt ud.

Det er sådan et gammel LK-agtig 50x50 lampeudtag allá: http://www.greenline.dk/Lauritz-Knudsen-FUGA-1/LK-Fuga-Lampeudtag-10/LK-Fuga-Lampeudtag-50x50-3003

... lidt andre dimensioner - men princippet er det samme.

Vi vil så gerne skifte det til et LK Ø80 lampeudtag, således det er rundt fremfor firkantet. Selve "bagdelen" hvor ledninger går ind i kan sagtens gå ind i samme hul som det eksisterende lampeudtag gjorde, men LK Ø80 lampeudtaget har sådan nogle 2 skruer der egentlig er ment til at montere i PL dåsen oppe i loftet (jeg har en gammel grå dåse deroppe, så det er samme princip).

Desværre kan man dog ikke montere de her skruer i dåsen, da hullerne i dåsen til det er skjult bag loftet. Jeg ville således være nød til at skære i loftet eller bore igennem for at få adgang.. og så kan er der nok pludselig tale om ulovlig el, fordi jeg modificerer.


Mit spørgsmål er så nu: Kan jeg godt bare erstatte skruerne i LK Ø80 udtaget med nogle "rigtige" skruer, som jeg så kan skrue direkte op i brædderne fremfor i dåsen oppe i loftet?

Det burde jo holde fint, og ledningerne vil jo stadig være skjult i dåsen.. det er blot fronten der er monteret anderledes. Jeg er i tvivl om det er lovligt dog.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det skal være lovligt, så skal loftsdåsen gå til underkant at loftet, eller der skal indsættes en ring. (der må ikke være brændbart materiale, mellem dækslet og dåsen)
Så det er ikke lovligt at skrue dækslet fast i loftet.
Men



mvh jens
Aaah okay, så hvis jeg køber en sådan ring der og monterer den op i loftet sammen med Ø80 lampeudtaget, så skulle det vel være fint?

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Jeg spurgte lige Sikkerhedsstyrelsen. Desværre siger det at det er ulovligt. Jeg må ikke skifte fra 50x50 til Ø80 uden at skifte dåsen i samme ombæring (og følge nye anvisninger med placering af dåsen mm.).. Derfor er det at skifte til en ny 50x50 eller bede en elektriker ændre installationen til en Ø80.
Så nu har jeg lige været i XL-byg og købe en LK 50x50 :-)

Mvh.
Michael Lind Mortensen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også