Vådt skum

Hej 
Jeg har fjernet 450 kg vådt skum fra en 17 fods "synkefri" trimaran fra 1963. Jeg overvejer at lave nogle vandtætte void spaces i stedet for at fylde nyt skum i. Spørgsmålet er om skroget er stærkt nok? Min plan er at sætte spante skot i for hver ca. 60 cm. samt forstærke skroget indvendigt med ekstra glasfiber. Er der nogle der har erfaring med skum, eller gode råd til om det er en dårlig ide at undlade skummet?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis ellers fiberen har en rimelig tykkelse i bådens skrog, og du laver spanter, så vil jeg mene du sagtens kan undlade skummet, skrogets fasong giver god vridningsstabilitet.

Det bedste er at støbe spanterne fast, med glasfiber, hvis du laver dem af en god kvalitet vandfast krydsfiner, og så beklæder dem med glasfiber, så har du et solidt fæste at skrue bundpladen fast i.
Lav så evt. indtrængene vand, kan løbe hen til drænprop.

Hej Jens

Det var også det jeg forestillede mig. Så det lyder som en plan. Findes der en smart måde at lave spante modeller på, eller er det bare noget med at skære pap stykker til, indtil de kommer til at passe?

Ja modeller i pap, er vejen frem.
Du kan evt komme glasfiberspartel (eller polyester med tykner) på anlægsfladen, på spanterne, og så trykke dem fast til skroget, så er de fixceret når du skal ligge glasfiber på, og de ligger til hele vejen, lav en lille runding, med spartel, mellem spanter og skrog, så er det nemmere at ligge glasfiberen på.
Jeg var ude i samme omgang dog uden vådt skum (ingen skum i bunden), men der var hul i kølen, så den fik nogle lag fiber.
Jeg lavede langsgående vanger, til at skrue bunden fast i.
Jeg brugte strimler af pir skumplade, og støbte 3 x 600 gr. måtte på.
Vangerne fik en gang fortyknet polyester, og træpladen skruet fast inden det hærdede.

Da det hele bunden var færdig, satte jeg lidt tryk på hulrummene, og testede med sæbevand, de var helt tætte.
Her på 13 sæson, har jeg aldrig haft vand i hulrummene.

Der er lidt billeder her (jeg brugte pir skum som form til overbygning mv. alt det skum blev fjernet efterfølgende)
http://
www.baadgalleri.dk/fotoalbum/diverse_baad/625-renovering_af_gammel_jolle


Hej Jens
Tak for svaret, det er et fint stykke arbejde du har lavet. Jeg laver tværgående spanter til at skrue dørkpladen i, og beklæder dem med fiber som du skrev. Det må være vejen frem, så er der ikke noget der kan suge vand, og ødelægge skroget!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også