Vindpap i gulvet på hytte

H.H. Jeg er ved at lave en hytte som måler 3 x 4 meter og som skal stå på 6 punktfundamenter.
Jeg vil sikre mig mod mus med volierenet sat på bundrammen indvendigt. Oven på det havde jeg tænkt mig at lægge baner af vindpap med et godt overlap.
Så vil jeg skrue ned i forskallingsbrædderne som er sat op som det første på langs af bundrammen.
Så strøer på tværs.
Det jeg ser som et problem i denne fremgangsmåde er at vindpappet jo vil blive vådt hver gang det regner og hytten vil måske skulle bygges over længere tid. Det vil jo være noget besværligt konstant at lægge pressenning over.
Så:
1. Findes der vindstop som tåler regn?
2. Kunne jeg istedet for rockwool isolere med flamingoplader mellem strøerne som så også kunne stoppe vinden?
3. Kunne jeg vente med vindstop til hytten har tag og sider? Måske lægge det ned i mellem strøerne?

Vh. H.H.
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du kan godt vente til hytten er færdig, du skal dog lige lægge nogle bræder så du ikke jogger ned i dit net.
hej.
Alt det andet har jeg ikke forstand på, men volierenet er ingen sikring mod mus

mvh

 varmetossen

Jo det er ganske udmærket at hæfte papet fast med klammer, men som Klaus skriver giver voliere net ikke sikring mod rotter og mus, de gnaver sig igennem trådvæven
Hvis du virkelig vil sikre dig, skal det være 2 mm. stålplader.
Det er faktisk en bedte løsning at montere eternit plader mellem strøerne i gulvet. De skal blot ligge på lister, som du sømmer i nederste kan på spærtræet, eller forskallinger der skrues op under dem. Så har du også mulighed for at smide isoleringen ned. Det tar også trækken. Øverst lægger du en folie ned før gulvet

 

Annonce
Ja, jeg kan godt se pointen med at lægge plader ned mellem strøerne på lister og så tage både træk og mus på én gang.
Men lige tilbage til det her trådnet som er på 0,6 x 0,6 mm i maskerne. Hytten skal være 10 cm over jorden og det samme vil trådnettet være. Vil mus virkelig springe 10 cm op, sidde fast i nettet på hovedet og bide det over?
Og så de her plader. De kunne vel også være stål-tapezplader, ikke?

Vh. H.H.
Der findes et produkt der er beregnet til den slags, det er tykke tjæremættede træfiberplader. De kan bære sig selv i mellem strøerne. De sikrer dog ikke mod mus og rotter.

http://www.lyrk.dk
Skrevet af H.H. på 14 jul 2013 08:09
Ja, jeg kan godt se pointen med at lægge plader ned mellem strøerne på lister og så tage både træk og mus på én gang.
Men lige tilbage til det her trådnet som er på 0,6 x 0,6 mm i maskerne. Hytten skal være 10 cm over jorden og det samme vil trådnettet være. Vil mus virkelig springe 10 cm op, sidde fast i nettet på hovedet og bide det over?
Og så de her plader. De kunne vel også være stål-tapezplader, ikke?
Nej trapetz plader har jo kanaler som musene kan løbe i, men hvad er det der ikke må komme mus til. Jeg har da masser af mus i mine lofter, det kan jeg hører om vinteren hvor de fiser rundt på loftet under isoleringen. Ude på mit værksted er taget af trapetz plader der er isoleret med 100 mm. og lagt en dampspærre op selve loftet er kun halve forskalnings bræder á 5 cm. i breden og sidder med 10 cm. afstand. Og det er da af og til jeg kilder en mus på maven når den løber rundt der oppe
Grunden til isoleringen på værkstedet er udelukkende på grund af solens opvarmning af taget sommer dag, det var udholdeligt at være på værkstedet en sommer dag før der blev isoleret.

Ok, jeg tror jeg ved hvor jeg står mht. mus og sikring. Så tak for det!

Men så til mit andet spørgsmål: Hvad er bedst at isolere med i gulvet, rockwool eller flamingo-plader? Har hørt at flamingo har større isoleringsevne. Og så tænkte jeg at måske kan jeg kile det ned så det også tager vinden. Hvad tænker I?

Vh. H.H.
Hej H.H..

Jamen der er masser af muligheder for forskellige vindspærre. Her er lige nogle muligheder.

Wigofol vindspærre. (Kan tåle vand) (diffusionsåben) (Den plejer jeg at bruge når det er er hytter og lign.)http://nettraelasten.dk/shop/wigofol-vindspaerre-2616p.html

Icopal (kan tåle vand) De laver mange forskellige slags.. Ser mere her(http://www.icopal.dk/Produkter/Damp_fugt_vind/Vindsparrer.aspx)

Cembrit (kan tåle vand) (diffusionslukket) De laver 4 mm plader som er godkendt til beboelse. Men de er nok ikke så egnet her..

Protex (kan tåle vand) (diffusionsåben) http://profile.dk/index.php/dk/forside/produkter/vindspaerre/protex-soft-plus-vindspaerre/

Men har du tænkt på rockwool`s vindspærre batts? Det er hårde batts som du skære pænt til og ligger imellem strøerne, og så isolere du normalt oven på dem.. Men tror ikke de har godt af vand.

Så kan du også bruge en osb plade, med vandafvisende overflade.

Men hvis du får kørt din udvendig beklædning et godt stykke under din vindspærre burde den jo ikke blive våd og opfugtet hele tiden.

Du kan sagtens bruge flamingo. Men man skal sørge for at det er skåret ret tæt. Mange bruger skum i samlingerne. Men hvis du ikke dækker flamingoen ind, er det vel en ret stor brand bombe. Træls hvis der ryger en glød ind under hytten?? Rockwool derimod brænder ikke. (Sten er svært at få ild i )

Nikolaj.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis