Hvilken 24V generator?

Jeg har planer om at montere en ekstra 24V/55-80A generator i min båd. Motoren er en Sabb 2jrg 30 HK diesel, og der er rigelig plads i motorrummet.

Spørgsmålet er nu hvilken generator, jeg skal købe? På nettet kan jeg se, at man kan få marine generatorer fra få tusinde kroner op til over ti tusinde kroner.

Er der nogen, som kan foreslå en generator, hvor pris, effekt og kvalitet går op i en højere enhed (jeg har ikke lyst til at betale mere end 3. - 4.000,00 kroner)?

Mvh
Flemming

P.S. Jeg tør næsten ikke spørge, men kan denne 24V generator fra Biltema bruges i en båd http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/B...5-A-63615/

Meget kan svejses med pind!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Marine generatore er sikret mod, at lave gnister der kan starte en explotion i motorrummet. (EX udførelse)
Om det så er relevant i dit tilfælde, må du selv vurdere.

Det er mit indtryk, at mange sejler rundt, med bilgeneratore
Det er jo fristende, for så snart det hedder marine,, stiger prisen voldsomt.
Hej Flemming

Den turde jeg godt købe. Det er rigtigt som Jens skriver at marinegeneratorer er sikret imod gnistdannelse, samtidig er de 2 polede, så motoren er sikret imod tæring. Men det er kun klassede motorer der har 2 polede elektriske komponenter på.

Jeg har selv en bilgenerator på og det kører perfekt. Med hensyn til brand i et motorrum, så er risikoen lig nul, når det drejer sig om diesel. Desuden har jeg aldrig set en generator gnistre. Med hensyn til det jeg skriver om 2 polet, så glem det. Jeg har endnu ikke set almindelige bådmotorer der har 2 polet anlæg monteret.

Mvh Finn
Hej Jens og Finn

Tak for svar. Jeg vil prøve Biltema generatoren. Prisen er absolut overkommelig, og hvis det er noget skrammel, kan jeg altid købe en "Balmar 94-Series, 24V, 140 Amp, Delco-Style High-Output Marine Alternator". Den skulle være ret god, og jeg set den på nettet til kun USD 1.503,94 hvilket vist svarer til ca. kr. 8.500,00 ;-)

Mvh
Flemming

Meget kan svejses med pind!
hvis der er plads til en vil jeg anbefale at tage til en skibsophugger og købe en generator af mærket transmotor, de er ret skudsikre, det eneste der kan gå i stykker er lejerne, alternativt ved jeg at nordvestjysk reservedelslager har 24 v. generatorer til små penge som opfylder ret heftige militære standdarder for vandtæthed, det kunne også være en ide, generatorene er nye.

Dr_Lyn
Hej Dr_Lyn

Det kunne også være en mulighed. Har du en adresse på Nordvestjysk Reservedelslager? Jeg kan ikke finde dem på nettet.

Meget kan svejses med pind!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis