Hydraulisk styring

Hejsa.
Er der nogle der ved hvor man fylder olie på hvis man har hydraulisk styring
der sidder 2 smøre nipler på styrestemplet kan det være der 
mit problem er at der kommer lidt olie ud ved stemplet men jeg vil gerne
vente til vinter med at lave det
Så hvis der skulle være en der kender til dette så skriv venligst tak
ps det er en indenbords motor 
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil ikke være smart at vente med at reparere, hvis cimmerringen ved stemplet først er slidt så meget at olien kan komme ud, går det stærkt lige pludselig og så har du ingen styring.
Hej 25

Må indrømme min viden omkring bådmotorer er begrænset men tvivler dog kraftigt på det er de 2 smørenipler. Hvis den har et hydraulik system må der også sidde en hydraulik pumpe, følg slangen fra den pumpe så skulle du gerne ende op i en tank/beholder hvor der er hydraulik olie i. Mon ikke der sidder et låg på toppen af den. På en båd kunne jeg godt forestille mig det kunne være en skrue der er som låget som man lavede det på de gamle traktorer. Og i samme omvæltning kan du jo lige smøre de 2 smørenipler for lyder ikke som om de er blevet smurt før..
Men kik i brugsanvisningen hvis du har sådan en eller få fat i en ekspert i både for og være sikker på du kommer det rette olie i. Blot på mit arbejde hvor vi har nogle traktorer har vi en 7-10 forskellige slags olie så olie er bestemt ikke bare olie.....
Men ja vil give Håndværkeren ret.
Personligt ville jeg heller ikke vente med en sådan rep. da det ofte kun ender med og blive dyrere ved og vente...
Det er så fordi du aldrig har set sådan en hydraglisk styring enhed Handymann. Den er ret enkel og der er ingen tank til den, det hele sidder oppe i den del hvor rattet bliver monteret på. Der er både olie resevuar og pumpe i en rund beholder herfra går der to kobber rør ud til cylinderen der trækker roret. Kun lige imellem en terminal og stemplet er der flexslanger, så det er ret enkelt bygget.
De to der ligner smøre nipler bruges til at pumpe olie på med.
Nå ok...
Så lærte jeg noget nyt. Kom også i tanke om bagefter jeg havde postet indlægget at man faktisk også bruger det i landbruget men det er ofte til og pumpe fedt ind i et central smøreanlæg... Er hydraulik ikke for flydende og uhåndterbart til en smørenippel og hvordan får du det derind for kan da ikke være fedt der skal i for så skal det da være en ret seriøs pumpe der skal sidde på....
Annonce
Nå så fik jeg da bekræftet at de 2 nipler er til at fylde på med så tak for det.
Fylder man så på til det kommer ud ved styrepumpen det skal med at der er 2
styrepumper på båden
Ang sikkerheden ved at sejle videre med en utæt cylinder så må jeg sige at det går
nu nok da det kun er lidt der kommer ud lige pt
men ja det skal laves meget snart.

Vil det sige at dem du kalder pumperne ( cylinder og stempel ) sidder med en i hver side af rorpinden, for så er det et ældre system du har hvor de kun kan trykke. De nye kan både trykke og trække. Påfyldningen kan du gøre ved at skrue niplerne af og med en tynd tragt fylde olie ned i pumpehuset Hydaglik olie er næsten lige så tynd som vand.
Systemet er lavet sådan at der er en cylinder som har fat i roret og det er så  den der er utæt.
så er der en hydraulikpumpe 12 v og derudover er der 2 steder hvor man kan styre båden.
på de 2 steder hvor man styrer er der også en udluftning så hvis man pumper olie ind i cylinderen kommer der vel olie ud ved udluftningerne eller hva
der sidder jo nok en kontraventil et sted og hvilken vej den vender ved jeg ikke
men det må vel bare prøves så må vi se
Hvis du skal have olie på, skal det pumpes ind fra det laveste sted i systemer, så er niplerne ikke til påfyldning men til udluftning, det gør du ved at løsne dem en omgang. Hvis der er en elektrisk olie pumpe på er det jo nok en servomotor der skal gører styringen lettetre når du nu har to styrestande. Grunden til at olien skal på det dybeste sted, er for at presse luften ud af systemet.
Hvilket fabrikat og årgang er den hydraulikstyring ?

Finnband
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis