Udtryk: Primær ejer ??????

Lidt sommerspøg.

Faldt tilfældigt over udtrykket, "primær ejer". Er der en eller anden venlig sjæl, der kan fortælle mig, den lidt langsomme, hvem der kan titulerer sig med betegnelsen i forhold til en ting ?

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
37 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror det må være et udtryk fra en gang i 70,erne...
Dengang da man boede i kollektiv og dermed ejede alt i fællesskab... så den primære ejer må være den der har bragt tingen ind i fællesskabet 

Hvad er forskellen på et kollektiv og en brødrister ?
-på en brødrister vender man bollerne..
-i et kollektiv boller man vennerne...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
F.eks. ved bilkøb hvor man i princippet ejer bilen i fællesskab ( hvis man er gift ) er det den, der står som ejer af gælden, der er den primære ejer.

Det samme ved huskøb. Selvom fruen og jeg jo ejer vores bolig i fællesskab står jeg som den primære ejer - al korrespondance vedr. huset tilsendes den primære ejer - altså i dette tilfælde mig.

Så er der også nogle juridiske spidsfindigheder ved konkurser o.l. - men det er en længere historie.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ja det er et lidt kringlet advokat sprogbrug. I tilfældet med EISO så er han den primære ejer og hans frue den sekundærer ejer.
Skrevet af PinkHenrik på 05 jul 2013 07:35
Jeg tror det må være et udtryk fra en gang i 70,erne...
Dengang da man boede i kollektiv og dermed ejede alt i fællesskab... så den primære ejer må være den der har bragt tingen ind i fællesskabet 

Hvad er forskellen på et kollektiv og en brødrister ?
-på en brødrister vender man bollerne..
-i et kollektiv boller man vennerne...
Nej Henrik. For mig syntes udtrykket ganske nyt og jeg har tilfældigvis boet i kolliktiv et par år i mine helt unge dage. Selv om man kaldte/kalder det et kolliktiv skal udtrykket juridisk nok tages med et gran salt, da der næsten altid er en person der juridisk hæfter for boligen (lejer eller ejer). Er det en ejerbolig, vil jeg umiddelbart mene, det vil være unødigt og kalde den person primær ejer da vedkommende jo så juridisk ejer boligen.

Og den lidt "platte" historie, har jeg hørt før og gider ikke engang grine. Men da jeg var kolliktivist brugte vi faktisk udtrykket "bollevagt" ret jævnligt. Tvivler dog stærkt på, du kan gætte hvad det indebar ?   

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.


Men da jeg var kolliktivist brugte vi faktisk udtrykket "bollevagt" ret jævnligt. Tvivler dog stærkt på, du kan gætte hvad det indebar ?   
Det var vel den, der skulle stå tidligt op om morgenen og bage boller til alle ?


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Skrevet af EISOE på 05 jul 2013 08:25
F.eks. ved bilkøb hvor man i princippet ejer bilen i fællesskab ( hvis man er gift ) er det den, der står som ejer af gælden, der er den primære ejer.

Det samme ved huskøb. Selvom fruen og jeg jo ejer vores bolig i fællesskab står jeg som den primære ejer - al korrespondance vedr. huset tilsendes den primære ejer - altså i dette tilfælde mig.

Så er der også nogle juridiske spidsfindigheder ved konkurser o.l. - men det er en længere historie.
Hvis i er gift, og ikke har særeje, er det også der hen af jeg kan forstå udtrykket. Dvs. den person man i første omgang kan tvære en fordring af på.

Ja, er der gæld i en ting, og noget går galt med betalingen, vil det vel være helt naturligt og kalde panthaver for primær ejer uagtet tingen "står" i anden ejerens navn. Her er man vel ved at nærme sig den reelle betydning af udtrykket ?




Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Håndværkeren på 05 jul 2013 09:58
Ja det er et lidt kringlet advokat sprogbrug. I tilfældet med EISO så er han den primære ejer og hans frue den sekundærer ejer.
Nu er jeg jo ikke advokat.  Men må forholde mig til i hvilken forbindelse jeg faldt over udtrykket.  Hvilket jeg på grund af tidsnød, desværre først kan røbe senere på dagen.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Mon ikke en Bollevagt var noget lignende det vi havde ved militæret, det var ikke rart med en Bollevagt. Den fik man tildelt hvis men havde lavet et eller andet mindre smart i tjenestetiden. Jeg fik en tredages Bollevagt, hvilket indebar at istedet for at have fri kl. 16,00 var jeg på vagtstuen til næste morgen i tre dage. Det værste var dem der fik en bollevagt over weekenden, for dem var der så ingen hjemrejse den weekend.
Var der ikke noget med at den strengeste straf man kunne opnå, uden det skulle foregå via auditøren, var en 3x3 + 2? 
Det var vel den, der affødte det dobbelttydige udtryk, at en soldat blev bollet i hoved og røv? Sikkert en på alle måder rigtig kedelig oplevelse

Som den største unddrager og sniger, lykkedes det mig at komme igennem mine 14 måneders krigstjeneste, med kun en "ikke planlagt" beredskabsvagt.

Hovsa, ---- det var da vist noget af en afsporing af emnet! Sorry!

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af Nitter på 06 jul 2013 07:29
Nej Henrik. For mig syntes udtrykket ganske nyt og jeg har tilfældigvis boet i kolliktiv et par år i mine helt unge dage. Selv om man kaldte/kalder det et kolliktiv skal udtrykket juridisk nok tages med et gran salt, da der næsten altid er en person der juridisk hæfter for boligen (lejer eller ejer). Er det en ejerbolig, vil jeg umiddelbart mene, det vil være unødigt og kalde den person primær ejer da vedkommende jo så juridisk ejer boligen.

Og den lidt "platte" historie, har jeg hørt før og gider ikke engang grine. Men da jeg var kolliktivist brugte vi faktisk udtrykket "bollevagt" ret jævnligt. Tvivler dog stærkt på, du kan gætte hvad det indebar ?   
Hej Nitter.

At udtrykket "Primær ejer" er en eller anden juridisk term, kommer ikke bag på mig, men jeg opfattede dit indlæg som en opfordring til lidt spøg, og jeg undskylder selvfølgelig hvis jeg har trampet rundt i dit indlæg...

Og jo "bollevagt" kender jeg godt. Som spejder på de store lejre, var man nogle gange "bollevagt" for at holde øje med at alt gik stille og fredeligt og der ikke opstod brand.
"bollevagten" foregik jo altid om natten... deraf navnet 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis