Mangler ved helt ny lejlighed

Jeg skriver på sin vis på vegne af min søn, som, pga af hans handicap, ikke kan gøre noget i sagen.

Sagen drejer sig om et bofællesskab for autister, som er nyopført/totalrenoveret. Alle har deres egen lejlighed hvor der så er tilknyttet personalelejlighed og fællesrum/køkken. Han er i lighed med de andre beboere lige flyttet ind.

 

Der er mangler i småtingsafdelingen, men det som jeg er særligt uforstående overfor (og det er samtlige beboere kan jeg forstå!!) er, at der i samtlige lejligheder op til hemsen, som de sover på, er sat en billig aluminiumshåndværkerstige med smalle og firkantede trin – ca. 2 cm brede. Der er pånittet (konstruktiv ændring) en modholder på 2. øverste trin så den ikke så let glider væk fra hemsen. Dels vil jeg tro (men ved det ikke – derfor en del af mit spørgsmål til jer) at det er ulovligt og dels gør det naturligvis ondt at gå på stigen med bare fødder når man skal til og fra sin seng herunder toiletbesøg om natten. Er der i øvrigt ikke regler for håndstøtte/rækværk på en sådan stige. Vil tro hemsen er i 3 – 3,5 meters højde.

 

De venligste hilsner

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis bygherre (dem der ejer huset, og dermed lejlighederne) ikke har bedt om noget specielt, så er det jo op til håndværkeren at vælge hvad han synes. og er der ikke blevet gjort indsigelser under byggeriet, eller bagefter så har bygherre jo accepteret udførelsen af stigen.
Så der er nok ikke noget at komme efter på det punkt. Men man kan jo så, hvis man må, lave det om, og bygge en træstige og montere på sengen istedet.
Jeg kender ganske vist ikke din baggrund for at svare, men jeg er tror altså ikke du er på rette vej.
Jeg kender en del til arbejdsmiljøloven og AT bekendtgørelser. Det kommer ganske vist ikke det her direkte ved, men skulle stigen bruges fx som adgangsvej, var den bestemt ikke gået.
Den med bygherres godkendelse er jeg også ret sikker på du ikke har ret i, for ting der fx står beskrevet i BR10 er jo gældende, og derfor er det totalt ligegyldigt om bygherre har "godkendt"/ikke haft kendskab til, eller på anden måde har taget/eller ikke taget stilling til noget sådant. :-)

Lad os få nogle flere bud på banen - gerne med henvisning til lovtekst.
Det muligt at der, grundet det er et specielt bosted, er specielle regler ang. dette. ved dog ikke om BR10 dækker noget om adgangsveje til hems, men tvivler. Men lad os da få nogen andre med ind i tråden.
Njaehhh et hurtigt kig indikerer men beskriver ikke så direkte som jeg gerne ville have - noget der ligner mit spørgsmål: http://bygningsreglementet.dk/br10_03_id54/0/42
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis