Oliere bordplade

Hej. Jeg skal til at oliere mit 41 mm tykke massive ubehandlede køkkenbordplade. Jeg har søgt på netter med mange forskellige svar. Har i nogle råd eller erfaringer?
meget olie få gange eller lidt olie mange gange?
hvilken olie er bedst?
Generelle fremgangsmåder?
håber i kan hjælpe..

Hilsen Fætter br
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg har en enkelt gang, lavet en bordplade med olie.
jeg brugte Junkers olie og gav den så meget som den overhovedet kunne trække.
dvs smøre den ind og vente til det trækker ned i pladen (mange tynde lag), blive ved med at smøre til der var klare "søer", som så blev tørret over (de må ikke stå blanke og tørre).

Denne behandling foretog jeg over flere dage, og fik et flot resultat. 

Husk at give undersiden og specielt kanter/endetræ en ordenlig omgang, for de er jo svære at komme til når først pladen er monteret. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg kan kun bekræfte at du skal bruge olie, men husk at det er en køkkenbordsplade du har med at gøre, det betyder ingen terpentin eller andre mineralske tilsætningsstoffer. Det hænger jo ligesom ikke sammen med mad.

Brug derfor linolie og lad det trække - gerne natten over, tør efter og give pladen et par omgange mere.

Der er formentligt tale om en ny plade, så det er nok begrænset hvor meget olie den kan trække.

Vær opmærksom på steder omkring vasken hvor der ofte vil lægge vand, tør efter og sørg for godt med olie netop her, så du ikke om nogle år har sorte pletter, plamager.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis