Samle gulvbrædder uden fer/not

Goddag,

i mit køkken er der 30mm fyrreplanker på gulvet. Da jeg har udvidet et dørhul mod stuen skal jeg nu have lagt et nyt sidste gulvbrædde i åbningen mod stuen (jeg har heldigvis gemt et par ekstra brædder). Gulvet i stuen er lidt lavere (ca. 5 cm), så det er rimeligt nemt at komme til. Det nye brædde er ca. 150cm langt. Problemet er, at i det nuværende køkkengulv er det sidst lagte brædde uden fer/not.

Så hvordan klarer jeg det?

Kan jeg

- bruge en fiskemaskine og placere fladdyvler med fx 10cm mellemrum - vil det blive stærkt nok?

- lave alm. dyvler med fx 10 cm mellemrum - i så fald, hvordan sikrer jeg at jeg får boret helt vinkelret så brædderne kan samles?

- eller er det rigtige at fræse en lang liste i begge brædder som erstatning for fer/not? I så fald, hvad hedder den maskine jeg skal bruge, og hvad bør dimensionerne på den liste være?

Mange tak for svar :-)




8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Yep :-)

http://billedeupload.dk/?v=6fSzo.jpg

Billedet er taget fra stuen. Den side af det nye brædde der kommer til at vende ind mod stuen, skal understøttes med nogle klodser. Men det er samlingen til det eksisterende køkkengulv der giver ballade.
Nej det skal bare gå lige ud, og så en trekantliste på. Der er måske 4cm eller sådan.
Lidt af den mulighed,, gulvet er samlet, ( lagt mod hinanden) uden fer/not, da der havde stået en væg,,
og efterfølgende fuet. også er planen af det hele skal ha en afslibning,,

Tak NJL, i begge sider kan jeg understøtte via klodser på de underlæggende bjælker. Så får det en skrue lodret ned helt ude i siden, der senere bliver skjult af indfatning. Jeg ville bare gerne have det til at sidde ordentligt fast langs det sidste brædde af køkkengulvet...

Kan man fræse en not med en kiksmaskine? Det er faktisk bare det jeg har brug for, at lave en not.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis