Bosch Opvaskemaskine død??

Hej Alle

Jeg håber nogen kan hjælpe med min Bosch opvaskemaskine. 

Jeg kender desværre ikke modellen. Den stod som en del af køkkenet da vi købte huset. Jeg kan se på de gamle regninger at den her kostet 7600kr. og at den er købt i 2006.

Den har altid virket upåklageligt, lige indtil i dag.
Jeg startede den på en 50 grader vask og tog ud og handle. Da jeg kom hjem igen kunne jeg høre pumpen køre og den normale lyd fra afløbet. Men dette bliver den så ved med...
Jeg kigger i front displayet og der er bare "- -" to streger... Der plejer at stå minutter til den er færdig.
Jeg åbner lågen, og maskinen køre bare videre?? der løber langsomt vand ud af vaskearmene, og pumpen tømmer bare videre.. efter lidt tid kommer der ikke mere vand ud af armene. Men pumpen køre bare videre. Så lukker jeg lågen også går den igang med at plaske mere vand ind gennem vaskearmene.. Ikke sådan rigtigt vaske.. bare vand der løber, Ikke nok til at armene kan dreje rundt. Jeg lader den være, men 1 time senere står den stadig og gør det samme?? I det indvendige display lyser alt hvad der kan lyse, "salt mangel", "afspænding", "188". Så alt der kan lyse, det lyser.

Selv frygter jeg jo at den er død. en kortslutning eller noget. Men jeg ville lige høre om der skulle være nogle vise ord at hente herinde, inden jeg helt døds dømmer den.

Nå ja. jeg har selvfølgelig prøvet at holde begge reset knapper inde, både med og uden strøm. Og har haft strømmen helt fra i 15 min.. men lige så snart jeg tænder den så fortsætter den bare hvor den slap..



Nogen bud? 

Mvh
Mik Manley Andersson aka TheSteelDuck
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne lyde som om din vandtilførsel var stoppet til af slam, bag på maskinen hvor slangen er skruet på maskinen sidder der et lille filter inde i forskruningen, hvis det er fyldt med slam kan det være grunden til at den giver for lidt vand. Husk at lukke for vandet inden du skruer slangen af.
Hej.
Jo, måske, men det er en pumpe, der gier vasketrykket.
Da du vel ikke har bogen over den, kan du prøve at resette den, evt. ved at holde startknappen inde nogle sekunder (kun et gæt) eller slukke den, også på kontakten, hvis der er en, i nogle timer.

mvh

 varmetossen

Manden har jo prøvet at resætte den, men hvis det er en pumpe så må den vel være tilstoppet eller slidt op, når den ikke kan give det rigtige tryk. Jeg kunne så også forstille mig at pumpen er sat til med fedtrester hvis den køres på et økonomi program hvor vandtemperaturen ikke bliver så høj.
Tak for de gode svar. 

Jeg har nu tjekket de 2 små filtre, og der er ikke noget i. desværre.

Som sagt har jeg prøvet at trykke reset og alle andre mulige kombinationer jeg kunne finde på. uden effekt.

Maskinen er nu helt tom for vand. har haft den oppe på siden, og pumpen køre stadig.. det er som om den bare er gået død på den indstilling den nu er på.. 
Jeg kan der udover sige at den bliver skiftet mellem eco og 65 graders vask(Det er det varmeste den kan). et

Jeg tror at den er død i selve styrringen.. mest pga. displayet som lyser i alt..

Jeg må nok på jagt efter en ny..
Ud fra din beskrivelse ligner det noget styring.
Du kan prøve skille lågen ad. De t er der styringselektronikken sidder. Der kan være noget fugt, der har fundet vej derind, og så har vi balladen.

Ellers er opvaskemaskiner blevet så billige, at det knap kan betale sig at reparere på dem, hvis man skal betale timeløn. Selvom det er træls at skulle smide en kun 7 år gammel maskine på genbrugspladsen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Nej jeg tror du har en utæthed i maskinen. I bunden af din opvaskemaskine altså bag ved soklen er der et kar der skal opfange eventuelle utætheder, i karet er der udført en sikkerheds anordning der igangsætter afløbspumpen ved utæthed. Princippet kan vær bygget lidt forskelligt op. I nogle modeller ligger der en "sukkerknald" som når den bliver opløst af vandet, aktiverer en micro kontakt.
Der kan også sidde en "flamingo" flyder eller en lille svamp som udvides ved vand påvirkning. Prøv at fjerne sokkelstykket og den bagved liggende beklædning så burde du kunne se problemet. God arbejdslyst

Det fikser jeg...
Okay, jeg har åbnet front lågen, og det er som om at ordet "forkullet" bare ikke slå til.. Der sidder en print plade bagved/under alle knapperne og displayet. Med en masse små ledninger op til knapperne. Og den(print pladen) er helt sort og lugter kraftigt brændt. Det ser ud til at den har været utæt i noget tid, for det er ikke bare et lille sted den er gal det er over det hele.

Og jeg ved at jeg nok kunne skaffe en ny print plade og få det til at virke igen. Men da jeg har en fest her i weekenden, og allerede efter kun en aften uden opvaskemaskine er ved at indse hvor meget luksus dyr jeg er. Har jeg bidt i det sure æble og besluttet at købe en ny.

Tak for alle de mange gode råd.

Mik.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis