Drivaksel

Hej Jeg skal have skiftet drivaksel på en Toyota Yaris fra 2002 1,4 td.og jeg har brug for lidt hjælp,  Jeg går ud fra at jeg bare kan trække akslen ud uden problemer, mit spørgsmål er angående den simmerring der sidder for at tætne, vil den give mig problemer?? På den brugte drivaksel som jeg har købt sidder der en ring der ligner yder ringen til en simmerring. Skal den sidde der, hvis ja, er det så muligt at skubbe akslen på igen uden at beskadige noget. Det lyder lidt kringlet, men jeg håber i er med på mit spørgsmål. Kan jeg nøjes med at tage styrkugle af eller skal jeg også have bære kugle af.
Mvh
Alte

<p>&#160;</p>
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
For at starte bagfra, skal du have bærekuglen af så du kan få fjederbenet væk fra akslen. Og der løber nok lidt olie ud, når du tager akslen ud.
Simmerringen sidder fast i gearkassen og skulle ikke lide skade med forsigtighed (dette er en antagelse ud fra det jeg kender til - kender ikke en Yaris - kører selv Avensis, så det er da en slags familie.)
Du må sammenligne når du får den ud.

mvh

 varmetossen

Tror også at de to biler ligner hinanden, ved du om det er til at komme olie på gearkassen igen eller er det bsre besværligt. Det er min kærestes bil så jeg har ikke kigget så meget på det endnu. Havde håbet, at jeg kunne undgå bære kuglen, de kan være lidt træles at løsne
mvh
alte

<p>&#160;</p>
Hej.
Checkede lige op med bogen til min, og hvis det er det samme,er bærekuglen nem. Den sidder med en bolt og to møtrikker og kan så tages ud.
Omløberen/møtrikken på akslen sidder godt fast. Der skal du nok opfinde et modhold ved at skrue et par hjulmøtrikker/hjulbote på igen og sætte et koben eller lign. i spænd.
På min sidder den med et moment på 216 Nm, og det er lidt heftigt . Måske du kan finde det på nettet.
Du skal nok også tage ABS-føleren af for ikke at lave ulykker med den.

God jagt.
mvh

 varmetossen

Skrevet af Klaus Lundstedt på 21 jun 2013 22:06

Omløberen/møtrikken på akslen sidder godt fast. Der skal du nok opfinde et modhold ved at skrue et par hjulmøtrikker/hjulbote på igen og sætte et koben eller lign. i spænd.
På min sidder den med et moment på 216 Nm, og det er lidt heftigt .
Et tip. Det første man gør, når man er garagemekaniker, er at løsne møtrikken på akslen mens bilen står på gulvet og er til at afbremse.  Dernæst hjulboltene og op på bukkene med kalorius til videre ekspedition.  

Pøj pøj med operationen Alte.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Har du checket med en af værkstedshåndbøgerne?
Der kan man ofte fnde lidt info om hvordan man skiller og samler de mere specielle ting.
Og ikke mindst finder man ofte de værdier der skal spendes med når der samles igen.

Du kan enten købe en bog, 2-300 kr eller finde den på biblioteket! HAr de den ikke på det lokale bestiller du den blot hjem fra et andet. Det er gratis...

Selve udskiftningen på en Toyota kender jeg ikke. Men skiftede drivakslen på en Citroen zsara for en del år siden.
Her skulle fjeder benet løsnes og trækkes helt til side for at driv akslen kunne komme ud. hvilket var noget besværligt... men der kom ingen olie ud ved adskillelsen.

MVH Njord

MVH Njord
Annonce
Hej jeg har rodet lidt med biler, men aldrig i en Toyota. Jeg har dog den erfaring er styrbolte og bære kugler kan være rigtige trælse at røre ved, Ved i helt konkret hvor mange l olie der skal være på sådan en gearkasse på en Toyota. Nå men jeg må ud at skille den ad, spændende at se, hvordan den er samlet. Jeg vil prøve, at være lidt forsigtig omkring det med absen . Vender lige tilbage og fortæller hvordan det gik. Men tak for de gode oplysninger.
Mvh
Alte

<p>&#160;</p>
Så har jeg fået det hele skilt ad, dog har jeg ikke taget akslen ud, har i en trick til at få den ud?? Jeg har dog et andet problem som er, at jeg ikke tror det er ledet som er galt med, men mere lejen som sidder i gearkassen. Når jeg holder på ledet kan jeg ikke mærke noget, men når jeg tager om ledet og rykker med den i gearkassen er det der sluppet sidder. Sådan mærker jeg det. Hvad tror i om dette.
mvh
alte.

<p>&#160;</p>
Hej.
Ja, jeg har vagten ved fjernsynet idag. Nu kommer der klassisk race på LeMans
Det gør mig lidt nervøs på dine vegne, at der ikke løb olie ud. Det kan også have noget at gøre med at det binder grundet manglende smøring.
Nu er du nok ved at havne i noget værkstedsarbejde.
Du kan finde niveauskruen på siden af gearkassen og se om der er olie på.
Har der været små oliepletter på bagenden. Måske så det kun lige er til at se i støvet.
Ser lige i bogen.

mvh

 varmetossen

Man plejer at kunne presse akslen ud, med et dækjern, eller et par dask af en fiberhammer, på det inderste knokkelled.
Der plejer at være lidt slør, når man hiver op og ned, i akslen inde ved gearkassen, men det er ikke i lejerne, men i de stråler som akslen sidder ind i.

Det er usædvanligt hvis der er slør i de lejer, det er som regel længer oppe i gearkassen hvis den larmer.
Ved du hvor meget slup der må være i lejen i gearkassen. Jeg trorede jo det var drivakslen, da jeg undersøgte bil tog jeg fat i begge aksler og der var vildt meget slør i den venstre kontra højre. Derfor var jeg sikker på at det var den det var galt med, men som sagt når jeg tager fat på ledet mærkes det meget løst i gearkassen. him ikke heldigt.
mvh
alte

<p>&#160;</p>
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis