Suge luft fra loftet ?

Hej

På dage når solen skinner, men hvor det ikke er så varmt endnu, kunne jeg godt tænke mig at suge varmen ned fra loftet til vores bolig. Vi har et Nilan anlæg, som jo suger frsik luft ude fra, men hvis jeg monterede et motor spjæld med temperatur styring før indsugningen på anlægget, så ville jeg jo kunne suge den opvarmet luft ned fra loftet.
Men vil det være en dårlig ide ? , kan jo selvfølgelig montere et ekstra filter eller 2 for ikke at få isolering støv ned i huset ?

Hvad siger i ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Luften på dit loft egner sig ikke til at blive suget ind i huset.
Inden du har fået lavet installationen, sat filter i, monteret motorspjæld mm har du brugt mere end du kan spare på varmeregningen på 20 år. Og du får stadig den dårlige lugt/luft oppe fra loftet.

Kort og godt: Glem det.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej.
Var lige oppe og checke, og nej, der lugter ikke. Problemet her er måske nærmere, at et sugerør i kippen giver måske varme, men det er på de tidspunkter, hvor resten af huset er varmt nok i forvejen. Sådan er det ihvertfald her hos os, så jeg vil ikke bruge ret mange penge på det.

mvh

 varmetossen

Ok. Så er det kun mit loft der dufter af træ, isolering, tagpap eller hvad det nu er?
Da jeg for nogle år siden kiggede på "brugte" huse havde jeg lejlighed til at bese nogle lofter, og i min erindring havde de alle en eller anden duft af støv, gamle bøger, isolering med mere. Jeg ville ikke have lyst til periodisk at suge den luft ind i mine beboelsesrum. Men hver sin smag (duft)...... Jeg kan nu vældig godt lide duften af frisk luft, og der er jo nok af den.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Den ide har jeg også spekuleret over. I mere primitiv version.
Man kan købe en lille fin sortmalet ting til at sætte udenfor, og så suges der luft igennem den og ind i kælderen, sommerhuset osv.
Det skulle være rigtig smart.

Men jeg har jo en enorm solfanger på toppen af hytten. Med sort tagpap!
Så et rør fra kælderen og op langs skorstenen op til toppen, og så en suger på. Slut med fugt i kælderen.
Eller udsug i kældervæg, så kommer den varme luft selv ned gennem røret fra loftet.
Det er rigtigt der lugter hengemt, men der suges jo ren luft ind via spalter i udhænget, så luften hele tiden fornyes.

Hvad er værst, muggen kælderluft, eller loft-odeur ala gammelt træ og bøger?

Jeg syntes da heller ikke mit loft lugter meget, jo da jeg lige havde lagt ny isolering købt på DBA, fra en gård, der var der en landlig lugt :-)

Det er jo heller ikke den vilde investering, en motor styret kanal fra DBA, til 500 kr, og så lidt rør + en nissehue, så er den hjemme.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis